Foto: Nutella, Index (Za veliku fotku kliknite ovdje)
"Za to postoje određena uporišta. Primjerice, jedna studija, u kojoj je 2015. Olga Sehnalova usporedila kvalitete prehrambenih proizvoda u Nizozemskoj, Njemačkoj i Češkoj, pokazala je da riblji štapići koji se proizvode u istoj tvornici u Danskoj imaju 7% više ribljeg mesa ako su namijenjeni zapadnom tržištu nego ako su za istočno. Dakle, ondje imaju dvije proizvodne linije za dva tržišta. Slično je utvrđeno za mesni narezak u konzervi. Za njemačko tržište je sadržavao svinjsko meso, a u Češkoj je imao pileći nadomjestak.
Također je u nekim gaziranim sokovima za istočno tržište bilo korišteno jeftinije sladilo. Pritom je više od polovice istih proizvoda koji su bili lošije kvalitete imalo više cijene. Drugim riječima dobivate lošije, plaćate više, a živite u istočnoj Europi u kojoj su plaće značajno manje. Neki proizvođači, kada je u pitanju hrana, razlike možda mogu u nekoj mjeri opravdavati razlikama u potražnji, odnosnu u ukusima određenih nacija.", komentirala je Borzan za Index u studenom prošle godine.
Dokazali - Nutella u Austriji kvalitetnija nego u Mađarskoj i Slovačkoj
A ovih dana mađarska vlada objavila je kako su neki proizvodi u Austriji kvalitetniji nego kod njih. Velike kompanije prodaju kvalitetnije prehrambene proizvode u Austriji nego u Mađarskoj, iako bi trebali biti isti jer je riječ o istim markama proizvoda, upozorila je mađarska vlada, prenosi Euractiv.
Do istog zaključka došla je i Slovačka čija je agencija za kvalitetu hrane ustanovila da se proizvodi koji se pod istom markom prodaju u toj zemlji i oni iz trgovina u Nemačkoj i Austriji razlikuju po ukusu, izgledu i sastavu.
Jedno ranije istraživanje pokazalo je da je jedini proizvod bez razlika u kvaliteti bez obzira gde se prodaje "milka" čokolada.
Mađari ispitali 24 proizvoda
Kako javlja EurActiv, Mađari su ispitali 24 proizvoda koje međunarodni lanci prodaju u Austriji i Mađarskoj. Rezultati su pokazali, između ostalog da je mađarska verzija napolitanki Manner manje hrskava i da se Nutella iz mađarskih trgovina teže maže od one iz austrijskih.
"Mislim da je ovo najveći skandal u posljednje vrijeme. Bio sam zaprepašten čitanjem izvješća", kazao je Janos Lazar, voditelj ureda mađarskog premijera e najavio još više testiranja proizvoda.
Slovačka utvrdila isto
I slovačka Agencija za kvalitetu hrane utvrdila je razlike u ukusu, izgledu i sastavu kod desetak proizvoda koji se prodaju pod istom markom u Slovačkoj, Njemačkoj i Austriji. Slovački mediji objavili su kako su kod pola testiranih proizvoda otkrivene značajne razlike u sastavu proizvoda.
"Potrošači očekuju istu kvalitetu proizvoda iste marke bez obzira u kojoj se zemlji proizvode ili kupuju", kazala je slovačka ministrica poljoprivrede konferenciji za novinare prije par dana. Otkrila je kako su testirani bili razni proizvodi - mesni, mliječni, riblji, pecivo, sir i pića. Uz provjeru ambalaže, uključujući informacije o sastavu i težini, analizirani su i boja, aroma te miris proizvoda.
"Kod polovice proizvoda uočene su razlike koje znatno utječu na kvalitetu", rekla je ministrica te dodala da je, kada se radi o proizvodima u Slovačkoj, sadržaj mesa bio manji a masti veći, sadržaj umjetnih zaslađivača i konzervansa bio je također veći, a gramaža proizvoda manja.
Europska komisija komentirala je, prenosi EurActiv, da su optužbe da se proizvodi razlikuju po kvalitetu neosnovane navodeći da multinacionalne kompanije mogu slobodno prilagođavati svoje proizvode različitim tržištima.
Borzan organizira saslušanje Europskog parlamenta o različitoj kvaliteti proizvoda na istočnom i zapadnom tržištu EU
Biljana Borzan je dobila zeleno svijetlo za konferenciju o različitoj kvaliteti naizgled istih proizvoda koji se prodaju na tržištu novih i starijih država članica na razini Europskog parlamenta. Dodatni vjetar u leđa rješavanju ovog problema dali su rezultati najnovijih istraživanja za mađarsko i slovačko tržište, izvijestili su iz njenog ureda danas.
"Mađarsko istraživanje je nastavak na ranija češka i slovačka istraživanja koja su pokazala slične rezultate. Tako smo u Češkoj imali slučaj da se umjesto svinjetine, u mesnom naresku nalazila piletina. Potrošači mi se žale da se razlike nalaze i kod automobila, poljoprivrednih proizvoda, deterdženata i slično. Moje istraživanje je potvrdilo da više od 70 posto građana RH smatra da ih multinacionalne kompanije tretiraju kako građane drugog reda!”, kaže Biljana Borzan.
Istraživanje koje ona radi u suradnji s Hrvatskom agencijom za hranu, a koje će biti finalizirano prije ljeta, ima cilj utvrditi postoje li razlike ne samo između prehrambenih proizvoda, već i deterdženata, pasti za zube, gelova za tuširanje i slično na hrvatskom i njemačkom tržištu.
"To će biti prvo istraživanje u EU koje obuhvaća i neprehrambene proizvode. Proizvođači se možda i mogu vaditi da mi volimo čokolade s manje lješnjaka, ali zasigurno ne mogu tvrditi da preferiramo deterdžente koji slabije peru ili mirišu!", kaže Borzan.
"U drugoj polovici ove godine održat će se i rasprava na visokom nivou u Europskom parlamentu. Pregovaramo s Europskom komisijom, kolegama zastupnicima iz Rumunjske, Slovačke, Bugarske, Češke i Estonije i drugih istočnijih zemalja kako bi događaj bio što kvalitetniji i kako bi bio stvarni početak zakonodavne regulacije kvalitete na razini EU. Drago mi je što ću do tada imati i rezultate za hrvatsko tržište”, kazala je Borzan.