Ovo je udžbenik iz povijesti za osnovnu školu: "Jahve, Bog, napravi čovjeka"

Foto: Dusko Marusic/PIXSELL, Screenshot Alfa

DJECA u hrvatskim osnovnim školama ne uče samo kako moraju osjećati ponos kad se podiže zastava ili kad se intonira himna kroz radnu bilježnicu iz prirode i društva. Djeca u hrvatskim osnovnim školama iz udžbenika povijesti uče i da je čovjeka stvorio - Jahve, Bog. 

Zasluga Boga za stvaranje čovjeka doista je dio udžbenika iz povijesti za peti razred osnovne škole Povijest 5, autora Ante Birina, Abeline Finek, Darka Fineka, Eve Katarine Glazer i Tomislava Šarlije, u izdanju Alfe. Ubačena je kao citat odmah na početku poglavlja naslovljenog "Pojava i prostorno širenje čovjeka". 

"Jahve je od praha stvorio čovjeka pa mu kroz nosnice udahnuo život"

"Kad je Jahve, Bog, sazdao nebo i zemlju, još nije bilo nikakva poljskoga grmlja po zemlji, još ne bijaše niklo nikakvo poljsko bilje, jer Jahve, Bog, još ne pusti dažda na zemlju i nije bilo čovjeka da zemlju obrađuje. Ipak, voda je izvirala iz zemlje i natapala svu površinu zemaljsku. Jahve, Bog, napravi čovjeka od praha zemaljskog i u nosnice mu udahne dah života. Tako postane čovjek živa duša."

Ovim citatom počinje poglavlje u kojem se djeci od 11 godina objašnjava kako je nastao čovjek. Citat kojim se u udžbeniku povijesti osnovnoškolce uči da je Bog stvorio čovjeka preuzet je iz knjige "Jeruzalemska Biblija: Stari i Novi zavjet s uvodima i bilješkama", čiji su urednici svećenici Adalbert Rebić, Jerko Fućak i Bonaventura Duda.

Djeca tako iz povijesti mogu naučiti da je čovjeka Bog stvorio od praha zemaljskog pa mu onda kroz nosnice udahnuo dah života. Tako je, kako se objašnjava u udžbeniku, "čovjek postao živa duša".

Priča o Bogu koji je od praha stvorio čovjeka je jedino izravno tumačenje za nastanak čovjeka koje se nudi u poglavlju

Zanimljivo je što ne samo da se teološko objašnjenje nalazi u udžbeniku povijesti nego je to i jedino izravno objašnjenje koje se za postanak čovjeka nudi u poglavlju "Pojava i prostorno širenje čovjeka", iako se kasnije spominju segmenti evolucije, poput uspravnog čovjeka. 

Nastavak poglavlja odnosi se, naime, na prostornu rasprostranjenost čovjeka pa tako učenici mogu pročitati da je Afrika kolijevka čovječanstva, no jedino objašnjenje koje se u udžbeniku daje za sam postanak ostaje prah koji je Bog pretvorio u čovjeka pa mu u nosnice udahnuo život. 

Komentar udžbenika iz povijesti u kojem se uči da je Bog, Jahve prahom stvorio čovjeka potražili smo od povjesničara Hrvoja Klasića. 

Povjesničar: Šokiran sam

"Da mi niste rekli o čemu se radi, mislio bih da se radi o udžbeniku vjeronauka i moram priznati da sam kao povjesničar i kao znanstvenik iznenađen, pa pomalo i šokiran, da u udžbeniku povijesti tekst koji govori ili bi trebao govoriti o znanstvenim spoznajama kada je u pitanju evolucija čovjeka ustvari počinje jednim teološkim tumačenjem", rekao je za Index Klasić.

Nije mu jasno što uopće takvo tumačenje radi u udžbeniku iz povijesti.

"Miješati znanstvene dokaze i nečije osjećaje je nedopustivo u bilo kojem društvu"

"Uopće ne vidim razloga zašto bi citat o Jahveu i Bogu koji stvara čovjeka bio na takvom mjestu i pokušavam se staviti u položaj djeteta u 5. razredu kojem vjerojatno ništa nije jasno. Koje, kada pročita dva potpuno suprotstavljena mišljenja, više nije sigurno je li čovjek nastao evolucijom ili ga je stvorio Jahve. Ne ulazeći u pravo svake osobe da vjeruje u što god hoće, miješati znanstvene dokaze i nečije osjećaje mislim da je nedopustivo u bilo kojem društvu, a posebno u sekularnom društvu u kojem je obrazovanje ipak, da tako kažem, javna stvar, a vjera privatna stvar", zaključio je Klasić. 

Ministarstvo kaže da povjerenstvo nije imalo primjedbi na udžbenik i da je cilj predstaviti "različite povijesne izvore"

Što uopće ovakvo objašnjenje koje, treba li uopće naglašavati, nema nikakve veze sa znanošću ni s poviješću radi u udžbeniku, pokušali smo doznati u Ministarstvu znanosti i obrazovanja. Pitali smo ih i kako se ovakav udžbenik uopće mogao naći na školskim klupama. 

"Sukladno Zakonu o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima tročlano povjerenstvo je pregledalo udžbenik i nije imalo primjedbi na navedeni citat, dakle njegovo navođenje u udžbeniku može poslužiti kao sadržaj za ostvarivanje ishoda, odnosno razvoj kompetencija rada s povijesnim izvorima. Dodatno napominjemo kako kurikulum Povijesti sadrži tehničke koncepte koji se koriste u nastavi, a jedan od njih je i rad s različitim povijesnim izvorima: 'Koraci u učenju tog koncepta za učenike podrazumijevaju korištenje različitih vrsta povijesnih izvora, razumijevanje značenja izvora u proučavanju prošlosti te oblikovanje odgovora koji uključuju podatke iz izvora. Učenici uče analizirati i vrednovati izvore, postavljaju pitanja o vremenu, mjestu i okolnostima njihova nastanka te o autoru, njegovim gledištima i namjerama. Učeći o izvorima, učenik upoznaje važnost i ulogu kulturno-povijesne baštine te ustanova koje čuvaju takvu baštinu', poručili su za Index iz Ministarstva. 

U Ministarstvu, može se zaključiti iz njihovog odgovora, smatraju dakle teološko tumačenje o Božjem stvaranju čovjeka iz praha kojem je potom udahnuta duša kroz nosnice povijesnim izvorom. Iz Ministarstva su u odgovoru Indexu poručili i da su tražili objašnjenje od autora udžbenika te su dio tog objašnjenja objavili u svom odgovoru. 

Autori udžbenika: Ne dovodimo pitanje evoluciju, ovo su manipulacije

"Zamolili smo nakladnika spomenutog udžbenika, nakon medijskih upita, da nam pojasni kontekst u kojem se navedeni citat nalazi. Iz njihovog odgovora izdvajamo: '…autori i uredništvo udžbenika nemaju nikakvih zadrški u pogledu evolucije i procesa razvoja čovjeka te da je nastavna jedinica pisana u skladu s dosezima moderne povijesne znanosti. Parcijalno izdvajanje dijelova nastavne jedinice i manipuliranje njima vrlo je neprofesionalno te dovodi do krivih i zlonamjernih tumačenja same cjeline. Nadalje, jedan od tehničkih koncepata nastave povijesti, propisan Kurikulom nastavnog predmeta Povijest, jest Usporedba i sučeljavanje. On između ostaloga podrazumijeva i sučeljavanje i donošenje različitih mišljenja i stavova o pojedinim povijesnim procesima i događajima. (...) Dakle, upravo onakav pristup kakav donosi i Alfin udžbenik Povijest 5, a sve kako bi se učenicima omogućilo da na konkretnom primjeru uoče i razlikuju znanstvena mišljenja i dostignuća povijesne znanosti od biblijskih tekstova, legendi, mitova, književnih, novinskih ili nekih drugih tekstova", stoji u odgovoru Ministarstva znanosti i obrazovanju na Indexov upit o udžbeniku iz povijesti u kojem se djeci prenosi tumačenje da je čovjeka stvorio Bog, Jahve.

 

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.