Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković još uvijek se nije oglasio oko strašne nesreće koja se dogodila prekjučer poslijepodne kad je ulazna rampa trajekta Lastovo u Malom Lošinju pala na pomorce te usmrtila vođu stroja, dvojicu kormilara i teško ozlijedila prvog časnika palube.
Butković je na čelu resora koji je zadužen upravo za Jadroliniju, tvrtku koja je u stopostotnom državnom vlasništvu, a kao ministar automatizmom je preuzeo i mjesto predsjednika Skupštine Jadrolinije. Uz predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Soptu, radi se o osobi koja bi prva trebala ponuditi odgovore.
Butković uoči nesreće dobio pismo
Osam dana prije nesreće Sindikat pomoraca Hrvatske poslao je Butkoviću pismo u kojem upozoravaju na loše stanje u Jadroliniji. U pismu se žale na "nakaradni sustav obračuna plaća", nepoštivanje Kolektivnog ugovora, a ističu i problem s diskriminacijom, nepotizmom i favoriziranjem.
"Neiskusna kupovina nesigurnih i starih brodova i upitna kvaliteta rukovodećeg kadra" jedan je od problema u Jadroliniji, piše u pismu. Također navode i da smanjivanje broja članova posade ugrožava živote i okoliš.
Sindikat pomoraca Hrvatske i Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije godinama nemaju nikakav kontakt s upravom i njihovim internim sindikatom, navodi se u pismu kojeg potpisuju Neven Melvan i Ivan Srzentić.
Butkovića upozoravali i prije više od dvije godine
Index je u posjedu pisma koje je Sindikat pomoraca Hrvatske poslao Butkoviću u veljači 2022., a u kojem isto tako upozorava na loše stanje u Jadroliniji.
"Inspektorima brodova (radi ušteda) smanjena je mogućnost kvalitetnog održavanja brodova u remontima, što najčešće uzrokuje povećane troškove u eksploataciji, učestale kvarove, havarije i u konačnici loše utječe na ugled Društva", piše u pismu. U pismu se navodi i da Sopta ignorira probleme te da "ne vodi Jadroliniju u dobrom smjeru". Istog dana sindikat je poslao pismo i Sopti u kojem, osim o uvjetima rada, također pišu o lošem održavanju brodova.
Šef sindikata: Svi znaju da brod nije bio ispravan i da je loše održavan
Glavni tajnik Sindikata pomoraca Hrvatske Neven Melvan izjavio je danas da je, kada se govori o uzrocima nesreće na Jadrolinijinom brodu u Malom Lošinju, besramno u ovom trenutku usmjeravati odgovornost na posadu broda te da "svi znaju da brod nije bio ispravan i da je loše održavan".
"Besramno je što se u medijima spominju uzroci nesreće kojima se odgovornost usmjerava prema posadi broda, odnosno ljudskom faktoru, kada svi znaju da brod nije bio ispravan i da je loše održavan", rekao je Melvan.
Naveo je da su već upozoravali na stanje brodova, primjerice broda Oliver, koji je zbog kvara satima plutao na pučini, da je predsjednik NO Jadrolinije Damir Zec nedavno zatražio razrješenje zbog neslaganja s politikom Uprave te ukazao na tehničku neispravnost brodova, da je bilo jasno u kojem smjeru se ide i da se nabavljaju stari brodovi.
Melvan je istaknuo da su, u trenutku nesreće, na brodu radili zapovjednik, vođa palube i prvi časnik palube koji su nedavno promaknuti, odnosno nedavno preuzeli te poslove na brodu Lastovo. To se inače ne radi istodobno, nego postupno te je to veliki propust kadrovske službe, ocijenio je.
Sindikat traži ostavke
Smatra da bi ostavke trebali dati predsjednik Uprave Jadrolinije, voditelji tehničke i kadrovske službe, kao i ministar mora, prometa i infrastrukture.
Podsjetio je da od 2021. upozoravaju na nedostatke i probleme u Jadroliniji, no da u toj tvrtki uvažavaju samo u njoj reprezentativni Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske.
"Kao sindikati koji djeluju u Jadroliniji susrećemo se s problemima nakaradnog sustava obračuna plaća pomoraca, nepoštivanja važećeg Kolektivnog ugovora i kršenja Konvencije o radu pomoraca iz 2006., posebno po pitanju radnog vremena pomoraca, s problemima diskriminacije, nepotizma i favoriziranja, neiskusne kupovine nesigurnih i starih brodova i upitne kvalitete rukovodećeg kadra te smanjivanja broja članova posade, čime se dovodi u opasnost zaštita života i okoliša na moru", naveli su sindikati u pismu.
Sindikat pomoraca Hrvatske ima oko 10 tisuća članova, od kojih je oko 800 u nacionalnoj, a ostali su u međunarodnoj plovidbi.