JUČER je objavljena velika vijest kako jedan od najuspješnijih hrvatskih startupa, agencija Five, postaje dio međunarodne softverske grupe Endava. Iznos transakcije je oko 250 milijuna kuna, čime je zagrebačka IT tvrtka ušla na listu najvećih digitalnih akvizicija na hrvatskom tržištu.
> Velika svjetska grupacija preuzela hrvatski Five za 250 milijuna kuna
Five zapošljava 157 stručnjaka, urede ima u Brooklynu, New Yorku i Zagrebu, a klijenti su mu ponajviše iz SAD-a.
Tvrtku je 2005. godine osnovao Viktor Marohnić, a kasnije su mu se pridružili partneri Luka Abrus i Sven Marušić. Jučer je Marohnić na Facebooku objavio status u kojem je opisao svoje početke i uzbuđenje oko akvizicije.
"Sve ovo i dalje djeluje nestvarno jer sam prije samo godinu dana mislio da ću do kraja života ostati u ovoj kompaniji, ali nakon puno razmišljanja, raspravljanja i vaganja različitih opcija, postalo je jasno da je ova odluka puno razumnija i mnogo bolja za svakoga", poručio je.
> Prodao firmu za 250 milijuna kn: "Nestvarno! Nekad sam bio sretan kad platim račune"
Podsjetimo, upravo je Marohnić za Index 2019. godine napisao seriju tekstova o najuspješnijim hrvatskim startup pričama kao što su PhotoMath, Bellabeat ili Rimac Automobili, te o inovatoru Ivanu Mrvošu i drugima.
Dan nakon što su se malo slegnuli dojmovi razgovarali smo s Viktorom Marohnićem, Lukom Abrusom i Svenom Marušićem.
Luka Abrus: Ujutro se nije puno promijenilo, nastavljamo istim tempom kao i dosad. Vidimo ovo doista kao veliku priliku za naš tim, za nas osobno, i vrlo jasno vidimo vrijednost koju možemo donijeti našem novom partneru Endavi. Zato smo i dobro i mirno spavali. Prva mirna noć nakon mjeseci napornog rada.
Sven Marušić: Five nudi usluge osmišljavanja, dizajna i razvoja digitalnih proizvoda. To mogu biti mobilne aplikacije ili kompleksni IT sustavi. Ponekad samo radimo savjetovanje klijenata o tome kako pristupiti rješavanju nekog poslovnog problema, kako poboljšati korisničko iskustvo ili što napraviti s njihovom starom aplikacijom da bi dobila novi sjaj. Kompleksnim poslovnim problemima pristupamo kroz prizmu dizajna korisničkog iskustva (UX design). Svoj rad gotovo uvijek baziramo na detaljnom istraživanju. Pokušavamo što manje nagađati što korisnici žele, a što više svojih pretpostavki potvrditi razgovorom, kvalitativnim i kvantitativnim istraživanjem i tako dalje. Da pojasnimo do kraja, radimo suvremena IT rješenja bazirana primarno na dobrom korisničkom iskustvu, a ne na kompleksnim tehnologijama. Radimo sve da kompleksnost IT-ja sakrijemo od svojih korisnika.
Viktor Marohnić: Glavni savjet je ne previše kukati i primiti se posla. Rješavati sve probleme i izazove sam i ne očekivati da to netko napravi za tebe. Usprkos nekom javnom mišljenju, ja mislim da su uvjeti za pokretanje firme u hrvatskoj slični, malo bolji ili malo lošiji, od ostatka svijeta i to ne smije biti opravdanje da se čovjek obeshrabri.
Viktor Marohnić: Uh. Ne znam. Više bih slušao druge i manje učio na svojim greškama. U moje vrijeme je bilo jako malo poduzetnika koji bi mi mogli služiti kao uzor, poput Damira Sabola i Nenada Bakića. Danas uspješnih poduzetnika ima puno više i ja se, kad bih sad kretao, ne bih sramio pitati za pomoć i savjet. Uštedio bih mjesece i godine učenja na svojim greškama.
Luka Abrus: Potpisujem sve što je Viktor rekao. Dodao bih da bih se usudio sanjati veće stvari. U to doba nije bilo uzora, nije bilo ljudi koji su prokrčili put i pokazali smjer za druge, već smo to otkrivali sami, probijali neke svoje samopostavljene granice i trudili se izaći iz okvira kojima smo svakodnevno okruženi. Postavio bih si još veće ciljeve i vjerovao više u to što se doista može napraviti.
Viktor Marohnić: Nisam još stigao razmišljati o tome. Jedna od ideja je da se dio novca potroši na nove projekte i investicije te da dalje guramo i potičemo tu poduzetničku kulturu u Hrvatskoj. Ja sam nekako smisao života našao u tome. Mislim da je pokretanje tvrtki i otvaranje radnih mjesta jedna od boljih stvari kojima čovjek može posvetiti život i ja sam našao smisao u tome.
Viktor Marohnić: Ja već duže vjerujem da za neku bitniju promjenu treba promijeniti mentalitet. Ja se nadam da ovakve priče poput naše mogu pokrenuti još više ljudi da uzmu stvari u svoje ruke, počnu stvarati prilike za uspjeh sebe i drugih i da će s godinama te pozitivne priče polako prevladati i da ćemo manje očekivati da netko drugi nešto za nas napravi.
Viktor Marohnić: Za sad smo fokusirani na Five i tu imamo još puno neostvarenih ambicija. Ovaj "deal" nam omogućuje da brže rastemo i da radimo još veće i izazovnije projekte. Što se mene tiče, naš ured u New Yorku je tek počeo rasti i to je trenutno moj broj jedan prioritet. Želimo prerasti u jednu od najvećih agencija u SAD-u i tu još ima puno posla.
Sven Marušić: Ostajem voditi Five, sada "powered by Endava", u Hrvatskoj. Ponosan sam što imamo priliku svojim kolegama omogućiti još snažniji iskorak na globalno tržište. Čitav niz izazova je pred nama, ali sada se osjećamo i još jači nego što smo bili kao samostalna tvrtka. Endava u Hrvatskoj namjerava nastaviti rasti. Ne mijenjamo strategiju, nastavljamo zapošljavati i raditi isključivo za tržišta koja cijene ovakav pristup IT rješenjima. Želimo pomoći Endavi da napravi kvantni skok kakav smo mi upravo napravili s njima. Iako se Endava danas nama čini velika, sa svojih 7500 zaposlenih, takve firme u svijetu lako broje i po 100.000 i više zaposlenih. Dakle, nema razloga za usporavanje.
Primajte na mail pregled najčitanijih vijesti dana, na kraju svakog dana. Pretplatite se na Index Newsletter.