POČETKOM 2021. godine, službenicima Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Mate Rimac pokazao je vozilo na električni pogon koje se kretalo uz navođenje daljinskog upravljača. Na temelju tog "prezentacijskog vozila koje nema funkcionalnosti vozila" Rimcu je bespovratno odobreno na stotine milijuna eura za projekt potupuno autonomnog električnog vozila.
>> Index otkriva: Na robotaksijima se dvije godine nije radilo ništa, nema ni prototipa
>> Rimcu smo platili za petu razinu autonomije robotaksija. On kupuje četvrtu
>> VIDEO Rimac nije pokazao robotaksi, dvaput ga zvao, nije došao. "Bio je problemčić"
Danas, više od tri i pol godine kasnije, nakon što je u to vozilo uloženo više od 180 milijuna eura našeg novca, pokazano je više-manje isto što je bilo prikazano 2021. godine. S jednom bitnom razlikom. Vozilo iz 2021. godine se kretalo, ovo današnje - nije.
Danas smo naime mogli vidjeti automobil koji nema volan ni papučice gasa, ali nema ni funkcionalnost vozila. Rimac u dva navrata nije uspio dozvati automobil na pozornicu.
Iza pozornice uočen je pak muškarac s nečim što nalikuje joysticku, za što iz Rimčevih firmi nismo dobili objašnjenje, unatoč upitu i telefonskom pozivu. Je li današnje vozilo trebalo biti navođeno daljinskim upravljanjem ili ne, teško je reći.
>> FOTO Ljudi se pitaju je li Rimčev čovjek joystickom pokušao voziti robotaksi
Naime Rimčev se robotaksi danas, za razliku od onog iz 2021. godine, kao što smo napisali, nije mogao ni kretati.
Rimac je danas trebao dati odgovor na niz pitanja. Nije ni na jedno, već je otvorio nova
Naglasimo kako je Rimac sredinom ožujka ove godine najavio današnju prezentaciju robotaksija naslovivši je "Bešte, ljudi - ide robotaxi!". Ta je prezentacija, koja se pretvorila u debakl, umjesto da odgovori na niz pitanja, ostavila iza sebe više nedoumica nego što ih je do sada bilo. No, krenimo redom.
Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility dobila je 2021. godine bespovratnu potporu Nacionalnog plana za opravak i otpornost (NPOO) u iznosu od 179.5 milijuna eura. Dobila je taj novac kao jedina hrvatska privatna tvrtka u okviru fonda Europske komisije pokrenutog zbog koronakrize.
Za dodjelu tog novca nije bio raspisan javni natječaj, već je taj novac Rimcu dodijeljen diskrecijskom odlukom vlade Andreja Plenkovića. Rimac se tada obvezao stvoriti funkcionalno autonomno vozilo i cjelokupnu infrastrukturu za njegovo korištenje u svega par godina.
Već ove godine Zagrebom su trebali voziti robotaksiji
Obećao je tako autonomno vozilo pete razine kojim potpuno upravlja umjetna inteligencija dok vozač apsolutno ništa ne radi. Prema projektu iz 2021. godine, trebalo je doći i do izgradnje inicijalne flote od 700 autonomnih električnih vozila koja je planirana za Zagreb. Serijska proizvodnja tih 700 automobila planirana je za 2024. godinu, a u 2025. trebale su se pokrenuti komercijalne usluge s punom funkcionalnošću u Zagrebu.
U 2022. godini trebala je biti gotova specijalizirana infrastruktura, trebao je biti dovršen prezentacijski prototip i započeta izrada verifikacijskih prototipova, kao i projektiranje linije za serijsku proizvodnju robotaksija.
No, kada su se primaknuli ti prvi rokovi, vlada Andreja Plenkovića je od Europske komisije zatražila odgodu rokova za razvoj robotaksija. Rimčeva tvrtka Project 3 Mobility, ali i Plenkovićeva vlada kao glavni uvjet odgode naveli su da je europska administracija dugo vremena provjeravala je li dodjela predviđenog iznosa u skladu s europskim pravilima o državnim potporama.
Kada je trebao pokazati prve rezultate, produžili mu rokove
Prema tim novim rokovima, prvi kvartal 2026. godine navodi se kao krajnji rok dovršetka cijele investicije. Naime, prema tim novim rokovima, do kraja 2025. moraju biti proizvedena autonomna električna vozila, specijalizirana infrastruktura mora biti operativna i sve funkcije instalirane.
U sljedećem kvartalu, odnosno u prva tri mjeseca 2026., osobama s invaliditetom trebalo bi biti dodijeljeno 50 tisuća besplatnih vaučera za vožnju, koji će vrijediti najmanje pet godina nakon izdavanja.
Danas na prezentaciji, koju je Rimac prigodno nazvao "Bešte, ljudi - ide robotaxi!", nismo zapravo mogli dobiti odgovore na pitanja koja su se i do sada postavljala u javnosti. Prvo je je li Rimac u stanju, za naš novac, koji smo mu bespovratno dali, isporučiti vozilo pete razine. Nismo praktički vidjeli ništa osim eksterijera robotaksija i putničke kabine.
I dalje nepoznanice oko pete razine autonomije
Peta razina, ona za koju je Rimac dobio europski novac, podrazumijeva da se vozilo kreće po svim područjima i u svim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište. Na današnjoj prezentaciji potvrđena je suradnja s izraelskom tvrtkom Mobileye, no ta tvrtka nema vozila četvrte razine autonomije, a kamoli pete.
"Potpuno su autonomna, nikad čovjek u vozilu neće moći kontrolirati vozilo", rekao je danas na prezentaciji Marko Pejković, izvršni direktor Vernea, izbjegavši direktan odgovor na pitanje hoće li to biti zaista vozila pete razine autonomije. Naime, umjesto da su danas najavili potvrde i dokumente prema kojima će biti moguće verificirati vozila peta razine, dobili smo tumačenja što bi bi bila peta razina.
Opet se pomiču rokovi
Isto tako, čini se da je danas na prezentaciji dano do znanja kako bi se rokovi mogli pomaknuti još jednom u korist Rimčeve tvrtke.
"Proizvodna hala će biti do 10. mjeseca sljedeće godine gotova, a onda treba još 6 mjeseci da se postave proizvodne linije. Sredinom 2026., treći kvartal 2026. ajmo reći će biti spremna za prvu proizvodnju koja će u početku biti nekoliko stotina komada", rekli su danas iz Vernea. Prema dokumentaciji, komercijalna upotreba pete razine autonomije robotaksija trebala bi krenuti do početka 2026. godine.
Osim vrludanja u vrlo bitnim odgovorima, valja naglasiti da se današnje prezentacijsko vozilo nije moglo ni kretati. U njemu se moglo samo sjediti.
Želite li javiti više o ovoj ili nekoj drugoj aferi direktno Ilku Ćimiću, uz garantiranu anonimnost? Javite se na ilko.cimic@index.hr
***