Starbucks u otvorenom ratu protiv sindikata. Direktor: Nije im mjesto u kompaniji

Ilustracija: Shutterstock

PRIJE petnaest godina Howard Schultz preuzeo je poziciju izvršnog direktora Starbucksa, vrativši se kako bi kompaniji pomogao da pronađe pravi put. U to je vrijeme lanac kafića lutao, suočavajući se s rastućom konkurencijom i gašenjem interesa kupaca te se boreći s financijskom krizom. Prošle godine vratio se još jednom jer je Starbucks bio usred drugačije krize - rastućeg vala sindikalnog organiziranja.

Schultz, koji je u veljači razgovarao za CNN o sindikatu, odnosima s Kinom i američkom gospodarstvu, kaže da se nije vratio u Starbucks zbog sindikata. No radnički pokret smatrao je znakom da su stvari krenule loše po Starbucks i po mlade ljude općenito.

"Moje je uvjerenje da je sindikalno organiziranje u Americi uvelike manifestacija mnogo većeg problema. Postoji makroproblem koji je puno, puno veći od Starbucksa", rekao je Schultz.

Prva Starbucksova kafeterija izglasala je sindikalno udruživanje u prosincu 2021. godine, oko pet mjeseci prije nego što je Schultz treći put postao izvršni direktor - ovaj put na privremenoj osnovi. Čak i prije nego što se službeno ponovno pridružio kompaniji, Schultz je već bio uznemiren sindikalnim pritiskom.

U studenom, mjesec dana prije uspješnog izglasavanja sindikalnog udruživanja, objavio je otvoreno pismo zaposlenicima.

"Nijedan partner nikada nije trebao imati predstavnika koji bi tražio stvari koje svi imamo kao partneri u Starbucksu. Tužan sam i zabrinut kad čujem da netko misli da je to sada potrebno", napisao je Schultz koristeći riječ "partner" za zaposlenike, kao što Starbucks inače čini.

Rat Starbucksa i sindikata

Sindikalno organizirani radnici bore se za zajamčeno radno vrijeme, zaštitu beneficija za radnike s nepunim radnim vremenom i ostalo. Jedan je od prioriteta, kažu, da Starbucks prihvati načela poštenih izbora koja će štititi prava radnika da se organiziraju bez odmazde.

U mjesecima nakon povratka na mjesto izvršnog direktora, Schultz je pojačao svoje protivljenje sindikatu. A tijekom njegova mandata bitka se zaoštrila i postala ružna. Sindikalno vodstvo optužilo je Starbucks da odbija sjesti za pregovarački stol, da prijeti njihovim beneficijama i koristi taktiku razbijanja sindikata, što je kompanija demantirala.

Sindikat je protiv kompanije podnio stotine tužbi zbog nepoštenih radnih praksi, a Starbucks je podnio vlastite tužbi protiv sindikata, rekavši da je sindikat taj koji koči pregovore.

Američka agencija za zaštitu radnih prava (NLRB) u nekim je slučajevima otkrila da je kompanija nezakonito prijetila i otpuštala radnike uključene u sindikalno organiziranje. Jedan sudac je nedavno presudio da Starbucks mora prestati otpuštati zaposlenike koji su uključeni u sindikat. Starbucks je rekao da je mjera neopravdana i da nastoji poštivati zakon.

Nedavno su senator iz Vermonta Bernie Sanders i ostatak Senatskog odbora za zdravstvo, obrazovanje, rad i mirovine zatražili od Schultza da svjedoči na saslušanju o usklađenosti Starbucksa sa zakonima o radu. Schultz je odbio, a Starbucks je objavio da će njegov glavni službenik za odnose s javnošću AJ Jones II doći umjesto njega.

Do sredine veljače NLRB je certificirao 282 Starbucksovih lokala koji su glasali za sindikalno udruživanje i 56 koji su glasali protiv. U Americi postoji oko 9300 Starbucksovih kafića kojima upravlja kompanija, a relativno mali broj njih glasao je za sindikalno udruživanje. Prema Schultzu, to znači da je velika većina radnika u Starbucksovim lokalima zadovoljna kako stvari stoje.

To što sindikat ipak raste, unatoč Starbucksovu snažnom otporu, jasan je znak interesa radnika. "Činjenica da se radnici Starbucksa nastavljaju organizirati i pobjeđivati pokazuje koliko radnici trebaju i žele sindikat", napisao je Starbucks Workers United u izjavi za CNN.

"Bio sam šokiran"

Tijekom godina Starbucks je kultivirao svoj imidž napredne kompanije, imidž koji je sam Schultz pomogao uspostaviti nudeći zaposlenicima zdravstveno osiguranje, naknadu za školarinu i kompanijske dionice.

Međutim, u vrijeme dok se priprema odstupiti s pozicije glavnog izvršnog direktora, taj imidž je doveden u pitanje, velikim dijelom zbog nepokolebljivog protivljenja sindikatu. Schultz ne odustaje i pritom ne misli da će borba protiv radničkog sindikalnog organiziranja utjecati na nasljeđe kompanije.

Kada se Schultz ponovo pridružio kompaniji prošle godine, proveo je mjesece posjećujući zaposlenike u sklopu turneje slušanja koja mu je pomogla razviti novu strategiju za kompaniju, za koju je rekao da je "izgubila smjer".

"Razgovarao sam s tisućama Starbucksovih partnera. Bio sam šokiran, zapanjen kad sam čuo usamljenost, tjeskobu, opadanje povjerenja u vladu, kompanije, obitelji, nedostatak nade u pogledu mogućnosti", rekao je Schultz, te dodao da su američke kompanije suočene sa sindikalnim organiziranjem zato što su radnici uznemireni ne toliko zbog kompanije, već zbog kompletne situacije.

Ipak, Starbucks je napravio neke specifične pogrešne korake, rekao je Schultz, tijekom njegove odsutnosti.
Prije nego što je prošle godine postao privremeni glavni izvršni direktor, Schultz je bio na čelnoj poziciji od 1987. do 2000., a zatim ponovno od 2008. do 2017.

"Ljudi su izgubili povjerenje."

Ali čak i kada je posljednji put prepustio tu poziciju, ostao je uključen kao predsjednik uprave do 2018. godine, kada je otišao u mirovinu. Taj četverogodišnji prekid, rekao je Schultz, bio je pogreška, dodavši da je trebao ostati angažiran. Ovaj put, Schultz će zadržati svoje mjesto u upravnom odboru nakon što novi glavni izvršni direktor Laxman Narasimhan preuzme svoj dužnost.

"Posebno su tijekom pandemije donesene neke odluke koje ja ne bih donio", rekao je Schultz, ne precizirajući koje. Kad su ga upitali za više detalja, glasnogovornik je ukazao na nastavak programa obuke 2022. godine.

"Kao rezultat toga, ljudi su izgubili povjerenje u vodstvo kompanije. Napori za sindikalnim okupljanjem pojavili su se jer Starbucks nije vođen na način koji je bio u skladu s njegovom poviješću", objasnio je Schultz.

Ipak, sindikat vidi kao relativno sporednu stvar koja predstavlja želje male skupine ljudi: "Mislim da sindikatu nije mjesto u Starbucksu. Ako manja grupa ljudi podnese peticiju za sindikalno udruživanje, imaju pravo na to. Ali mi kao kompanija također imamo pravo reći da imamo drugačiju viziju koja je bolja."

"Schultz je reagirao tipično"

Ali to vjerojatno nije tako, smatra Rebecca Givan, izvanredna profesorica radnih studija i radnih odnosa na Rutgers School of Management and Labor Relations.

"Sigurna sam da postoji veliki broj ljudi koji su zainteresirani za sindikalno udruživanje, ali se boje. Iz općih anketnih podataka znamo da su mnogi radnici zainteresirani za kolektivno organiziranje ili za kolektivno predstavljanje. To se posebno odnosi na mlađe radnike", rekla je Givan.

Kolektivno, radnici imaju veći utjecaj na poslodavce, što im daje veću moć pregovaranja. "Ako je Starbucks stvarno mislio da nema toliko zainteresiranih ljudi, onda bi mogli proglasiti neutralnost", rekla je Givan, kao što je Microsoft učinio prošle godine.

Schultz kaže da se Starbucks "ima pravo braniti", kao što se radnici imaju pravo organizirati. Kao izvršni direktor, Schultz je reagirao vrlo tipično, smatra Givan, misleći na njegovo snažno protivljenje sindikatu: "Mislim da svaki korporativni čelnik to shvaća osobno i kada se njegovi radnici organiziraju, smatra da zapravo ne bi trebali."

"Ne mislim da dolazi recesija. Inflacija je dostigla vrhunac"

Dok se Starbucks bavi sindikalnim problemima kod kuće, također se suočava s izazovima u Kini, svom ključnom rastućem tržištu. U tri mjeseca zaključno sa siječnjem, prodaja na Starbucksovim kineskim lokacijama otvorenima najmanje 13 mjeseci pala je za 29%, dijelom zbog covid ograničenja.

Unatoč ovim neuspjesima, Starbucks je i dalje optimističan po pitanju Kine, iako raste napetost između ove zemlje i Sjedinjenih Američkih Država.

"Ne vjerujem da je Kina neprijatelj Amerike", rekao je Schultz opisujući je umjesto toga kao "žestokog suparnika, posebno ekonomski". Prema njegovom mišljenju, između kineske i američke vlade trebaju postojati "dobri, čvrsti geopolitički odnosi". I dok napreduje u Kini, Starbucks se kloni Rusije, ističe Schultz.

Starbucks je napustio zemlju prošle godine zbog ruskog napada na Ukrajinu, a Schultz misli da se nikad neće vratiti: "Mislim da je Starbucks zauvijek otišao iz Rusije."

Što se tiče SAD-a, Schultz predviđa "meko prizemljenje" za gospodarstvo: "Imam veliko povjerenje u američko gospodarstvo. Ne mislim da dolazi recesija. Inflacija je dosegla vrhunac". To vrijedi i za cijene u Starbucksu. "Mislim da naše cijene ne rastu", rekao je Schultz.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.