Što stoji iza hrvatskog Disneylanda? Iranac želi da mu 1.5 milijuna ljudi da novac

Foto: screenshot Legendland, Facebook

Čini se kako do daljnjeg neće biti ništa od najvećeg zabavnog parka u Hrvatskoj - Legendlanda. Ovaj projekt, koji se posljednjih mjesec dana reklamirao u medijima, nazivali su i "hrvatskim Disneylandom".

Vrijednost projekta milijardu eura, projekt je zapeo oko zemljišta

Projekt je to Iranca Hesama Qaydija, koji se 2014. doselio iz Teherana. Vrijednost ovakvog projekta, kako je Qaydi rekao, otprilike je milijardu eura, a prema njegovoj računici privlačio bi tri milijuna posjetitelja godišnje, generirajući 2900 poslova. Trebao je biti gotov 2027. godine.

Legendland se trebao graditi u Zaprešiću na prostoru veličine otprilike 40 hektara te je očito pobudio interes ljudi, koji su kupovali članske životne iskaznice, barem ako je vjerovati Qaydiju.

No, projekt je zapeo. Trebao se graditi na području koje nije građevinsko što nije moguće. Qaydi.je za Index naveo kako su mu iz ministarstva prvo rekli da se radi o rekreacijsko-sportskom zemljištu, da bi mu kasnije kazali da je zemljište poljoprivredno.

Navodi i da su mu iz Grada Zaprešića također poručili da je zemljište za rekreacijsku namjenu, govoreći da se na stranicama grada nalazi urbanistički plan koji sugerira da je zemljište za rekreacijsku namjenu.

"Gosp. Hesam Qaydi u ime Happy Summer sky d.o.o. obratio se Ministarstvu i iskazao interes za nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske, koje se nalaze u području okolice Grada Zaprešića, radi izgradnje zabavnog parka.

U vezi zahtjeva tvrtke Happy Summer sky d.o.o. koji je upućen ovom Ministarstvu, Ministarstvo se očitovalo podnositelju zahtjeva kako se predmetnim nekretninama za sada neće raspolagati u svrhu izgradnje zabavnog parka obzirom se iste koriste u poljoprivredne svrhe.

Pojašnjavamo ujedno kako se namjena prostora uređuje prostornim planom uređenja čije je donošenje u nadležnosti jedinice lokalne (regionalne) samouprave", naveli su iz resornog ministarstva.

Grad Zaprešić: Zemlja nije u našem vlasništvu

Obratili smo se i Gradu Zaprešiću.

"Tvrtka Happy Summer Sky d.o.o iznijela je Gradu Zaprešiću ideju za otvaranje zabavnog parka početkom rujna ove godine, no na zemljištu koje nije u vlasništvu Grada. Grad Zaprešić je stoga samo izrazio pozitivan stav prema ideji, ali podrška u realizaciji nije u domeni Grada i sve je isključivo privatna investicija", poručili su iz Grada Zaprešića.

Osvrnuli su se na urbanistički plan koji Qaydi spominje, te su poslali dio iz GUP-a gdje je vidljiva namjena zemljišta.

"Po GUP-u je spomenuta zona sportsko-rekreacijske namjene, ali je u vlasništvu Republike Hrvatske, a ne Grada Zaprešića te se s RH trebaju riješiti imovinski poslovi za realizaciju navedene privatne ideje i projekta. Dakle, zemlja nije u vlasništvu Grada Zaprešića te s njom ne možemo raspolagati i nismo je nudili ni u kakve svrhe jer, ponavljamo, zemlja nije u vlasništvu Grada", objasnili su.

Iranac se nada promjeni prostornih planova

Qaydi se oko problematike oglasio i na Facebooku, gdje je sve nazvao "velikim nesporazumom".

"Kada smo krenuli s projektiranjem Legendlanda, naši su upiti pokazali da se radi o državnom zemljištu rekreacijske namjene koje je bilo dostupno za zakup ili kupnju putem javnih natječaja kao i mnoga druga državna zemljišta.

Nakon završetka glavnog plana projekta dobili smo informaciju da je zemljište poljoprivredne namjene. Razgovarali smo o ovom pitanju na sastanku u rujnu 2023. i dobili smo potvrdu da je zemljište za rekreacijske svrhe", naveo je na Facebooku.

Dodao je kako je ova tema izazvala interes javnosti te mnoga pitanja i nedoumice, dodavši kako su neki Legendland prozvali prevarom i doveli u pitanje njegovu realizaciju.

"Ponovno smo procijenili situaciju i došli do zaključka da je naše shvaćanje korištenja zemljišta veliki nesporazum. Preuzeo sam odgovornost i ispričavam se zbog ove neugodnosti obožavateljima Legendlanda. Sada moram najaviti da projekt selimo iz Zaprešića i tražimo sličnu lokaciju u blizini Zagreba", objasnio je.

Napisao je i kako je od 2018. uložio puno novca te da vjeruje kako će u dogledno vrijeme biti napravljene potrebne izmjene urbanističkog plana Zagrebačke županije koje će omogućiti realizaciju ovakvih projekata.

Naglasio je kako je u prvih nekoliko dana od početka kampanje prodao članstva vrijedna otprilike 80 tisuća eura te da je na web stranici zaprimio više od 1.09 milijuna upita. Ističe i kako će svi oni koji su kupili članstvo u Legendlandu povrat novca dobiti u narednih tjedan dana.

Zabavni park gradi putem crowdfundinga

Tko je uopće Hesam Qaydi? Što je uopće htio graditi, kakvo to članstvo koje spominje i koliko je cijeli projekt vjerodostojan?

Radi se o firmi koja godišnje uprihodi manje od prosječne hrvatske plaće, dakle radi se o "investitoru" koji nema novac. Zbog toga je ključna priča oko članarina - Qaydi zapravo nije investitor, nego osoba koja samo ima - ideju.

On planira novac skupiti putem donacija, a temeljem čega bi donatori dobili neke pogodnosti jednom kad se sve realizira. Tim povodom napravio je i istraživanje koje, tvrdi on, potvrđuje njegovu ideju kako je to idealan način za napraviti zabavni park, a na koje ćemo se još vratiti.

Drugim riječima, radi se o crowdfundingu. Qaydi to ne naziva tako, ali u praksi se radi upravo o skupnom financiranju, što je u najmanju ruku neobično jer se radi o projektu od milijardu eura te još nije zabilježeno da netko tako radi zabavni park.

Ambiciozan projekt

Park je zamišljen u šest velikih zona. U njemu bi se nalazilo i šest tematskih restorana koji pripadaju svakoj zoni. Imale bi i glavne maskote, a predviđeno je više od 40 atraktivnih vožnji i sprava.

Glavne adrenalinske sprave bile bi "vlakovi smrti" brzine od 126 km/h i sprave sa slobodnim padom s brzinom od 115 km/h i visinom 100 metara, uz dodatne koje bi bile locirane po tematskim zonama.

Jedna od zona je Neandertalica, koja goste vodi u prapovijesno doba. Druga je Antiquitica, vezana za klasično razdoblje Hrvatske. Tu su i srednjovjekovna zona First Kingdom, renesansna zona Luka Renaissance, Gothica koja se veže za gotičko razdoblje, ali i Teslin institut za putovanje kroz vrijeme, kao i zona Vodeni park.

Ove zone činile bi vlakovi smrti, kuća strave, razna čudovišta i nemani. Kroz cijeli tematski park Legendland prolazila bi pruga s jednim kolosijekom, koja bi olakšavala prijevoz posjetitelja.

Prije Legendlanda postojao je Croland, prije Crolanda Game of Throne Theme Park

Legendland nije jedini pokušaj da ovaj Iranac izgradi hrvatski Disneyland. Prije Legendlanda postojao je Croland, a prije Crolanda - Game of Throne Theme Park for Croatia.

Kad se Croland  predstavljao 2022. godine, također je bila pokrenuta marketinška kampanja, tijekom koje je Qaydi gostovao u raznim medijima. Isticao je onda da bi se zabavni park gradio na potezu između Jastrebarskog i Lučkog

Tada ga je RTL predstavljao kao onoga koji ima ideju, novac i ulagače iz Irana te uzor vidi u zabavnom parku u Valenciji. Htio je da u hrvatskom parku budu i Rimčevi automobili. Rekao je kako su u Valenciji napravili Ferrarijevu verziju parka.

"Omogućili su brže vožnje Ferrarijima. Zašto bismo mi išli s Ferrarijem kada imamo Rimca? Imaju najbrži električni automobil i to bi bila odlična tema za park kada bi se htjeli priključiti", kaže Qaydi.

Kako je RTL tada naveo, prema njegovoj računici bi zarada na ulaznicama iznosila oko pet milijuna kuna godišnje jer bi godišnje imao osam milijuna posjetitelja. Da bi uopće počeo naplaćivati ulaznice, trebao je dozvolu Ministarstva gospodarstva da dovede investitore iz Irana i da dobije zemlju na kojoj može graditi.

Obratio se državi, tražio da mu pokloni šumu

A za Game of Throne Theme Park for Croatia, Qaydi se obratio direktno Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Potvrdili su nam to iz Ministarstva kazavši nam da im se kao direktor poduzeća Happy summer sky d.o.o. obratio u veljači 2022. godine.

"Izrazio je interes za realizaciju investicijskog projekta izgradnje tematskog zabavnog parka, kako je naveo, naziva 'Game of Throne Theme Park for Croatia' u Republici Hrvatskoj.

G. Hesam Qaydi je primljen na sastanak u Ministarstvu koji se održao 18.2.2022. na kojem je prezentirao investicijski projekt izgradnje zabavnog parka vrijednosti 1 milijardu eura koji želi realizirati u Republici Hrvatskoj na području Zagrebačke županije.

Predmetni investicijski projekt je tada želio realizirati na način da mu RH bez naknade ili uz simboličnu naknadu dodijeli k.č. br.: 9684, 9685, 9686 i 9687 Katastarske općine Stupnik, a koje su u vlasništvu RH.

Uvidom u Informacijski sustav prostornog uređenja Ministarstva prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine područje koje obuhvaćaju k.č. br.: 9684, 9685, 9686 i 9687 Katastarske općine Stupnik je PPUO Općine Stupnik definirano kao 'osobito vrijedan predjel - prirodni krajobraz' i 'poplavna šuma' i predmetno zemljište nije građevinske namjene", objasnili su nam iz Ministarstva.

Tražio i vize za Irance

To nije bio njegov jedini zahtjev.

"Također, prema riječima g. Hesama Qaydija, pored dodjele državnog zemljišta, drugi preduvjet za realizaciju predmetnog investicijskog projekta je izdavanje 'working visas without working' za 500 investitora Iranskih državljana.

S obzirom na to da je za izdavanje viza nadležno Ministarstvo vanjskih i europskih poslova g. Hesam Qaydi je upućen da kontaktira nadležno Ministarstvo, a za više informacija o viznom režimu za građane Irana upućen je na web stranicu MVEP-a", stoji u odgovoru Ministarstva.

Recimo i da cijela tvrtka ima samo jednog zaposlenika, odnosno spada u kategoriju mikropoduzetnika. Kao djelatnost se navode "djelatnosti zabavnih i tematskih parkova", a osnovana je 2017. godine.

Tvrtka je u 2022. godini ostvarila prihod u iznosu od 111.62 eura te je poslovala s minusom od 8600 eura. Zanimljivo je da se dvije godine kao jedina članica i direktorica tvrtke vodila Ivana Matovina. Ona je široj javnosti poznata kao revizorica.

Qaydi za Index: Nemam potrebe za zaposlenima

 Qaydi nam govori da je ona zadužena za računovodstvo te da je jednom svoju tvrtku prenio na nju, a ona sad opet na njega. Rekao nam je više oko ova tri imena zabavnog parka koja su se iz godine u godinu pojavljivala u hrvatskom prostoru.

"Koncept se razvijao godinama i iz godine u godinu je postajao sve bolji, uostalom naručio sam samo jedan logo i jedan brend od svih tih imena i objavio sam samo jedan projekt. Ostalo su početni prijedlozi. Među tim prijedlozima ne možete pronaći nijedan logotip ili marku", objasnio je Qaydi.

Ističe kako nema potrebe nikoga zapošljavati u tvrtki. Rekao je da tvrtka nema dobit jer je osnovana samo u svrhu izgradnje zabavnog parka i da je logično da se dobit ne može očekivati.

"Nema potrebe zapošljavati nikoga jer je park daleko od operativnog rada, svi zadaci poput računovodstva, pravnih i arhitektonskih usluga povjereni su vanjskim suradnicima, a njihova imena možete pronaći na mojoj web stranici", objasnio je.

Napravio istraživanje koje pokazuje da su ljudi spremni kupiti životno članstvo za Legendland

I tu dolazimo do poslovnog modela koji Qaydi želi implementirati. On nam je poslao i istraživanje pod nazivom "Izvješće o istraživanju tržišta o spremnosti za kupnju (životnog) članstva za zabavni park Legendland", koje je za njega izradila tvrtka Valicon.

"Rezultat mog istraživanja tržišta možete pogledati u prilogu. 1.543.933 ljudi spremno je kupiti doživotno članstvo četiri godine unaprijed. Time se generira 945.472.322 eura prihoda (imajući na umu da je potreban kapital 330 milijuna eura). Neki kažu da je to prevara.

Ne, neću skupiti ovaj novac odjednom i nestati u noći. Kupci će plaćati mjesečno tijekom dvije godine. Svakih šest mjeseci objavit ću financijski izvještaj o napretku projekta. Pa ako vide nešto sumnjivo, mogu prestati plaćati", dodao je.

Ta životna članarina trenutno iznosi 40 eura mjesečno, a jednokratno 864 eura. Dobije se doživotan pristup zabavnom parku.

Kaže da je studiju izvodljivosti izradio Leisure Development Partner, 2018. godine, a da je za koncept Legendlanda zadužen ScruffyDogltd, također iz Ujedinjenog Kraljevstva. Obje studije on je podijelio s Indexom, ali i zamolio da ostanu između nas.

"Te tvrtke surađuju s velikim igračima poput Disneyja i Universala. Oni su jedni od najboljih u svijetu i isporučili su vrlo kvalitetne projekte za Hrvatsku. Jako sam zadovoljan njihovom uslugom", govori.

"Bio sam siguran da je zemljište za rekreacijske svrhe, tako su mi rekli"

Pitali smo ga više oko ove priče sa zemljištem. Ponavlja kako je prema njegovoj interpretaciji Prostornog plana to zemljište za rekreacijsku svrhu. Ističe i da njegov projekt nije samo dobra ideja, nego projekt iza kojeg je početna faza glavnog planiranja izrađena na temelju tehničke dokumentacije i geomehaničkog istraživanja.

"Prije pokretanja kampanje u rujnu, imao sam još jedan sastanak kako bih još jednom provjerio korištenje zemljišta i bio sam siguran da je zemljište za rekreacijske svrhe. Tako su mi rekli iz Grada Zaprešića. Tada sam pokrenuo vrlo intenzivnu marketinšku kampanju koja je pokrivala cijelu Hrvatsku, s fokusom na Zagreb.

Oglašavam se na televizorima, kinima, više od 50 billboarda veličine od 5 do 12 metara, časopisima, novinama, Instagramu, Facebooku itd... Reakcija tržišta je bila odlična, u manje od tjedan dana prodali smo oko 80 tisuća eura članarina, iako nismo dobili cijeli iznos, samo prvu ratu", govori.

Dostavio nam je i pismeno iskazane podrške navodeći da ih prima od onih koji mu i dalje vjeruju. 

"Iako smo prestali izdavati račune i počeli ljudima vraćati novac, ljudi i dalje kupuju i traže da im se ne vrati novac. Ne znam kako da izrazim svoje osjećaje kada vidim te poruke i podršku ljudi. Legendland pripada građanima Hrvatske i želio bih da ga hrvatske obitelji zauvijek besplatno koriste", objasnio je.

"Doživotno članstvo kreativno je i jedinstveno rješenje"

Govori kako je tvrtku osnovao upravo u svrhu zabavnog parka, ali i kako od 2017. na ovaj projekt troši svoj novac te kako je Hrvatska vrlo složeno i izazovno tržište. Ističe kako je mnogo zabavnih i vodenih parkova u svijetu propalo zbog pogrešne procjene tržišta.

"Ono zahtijeva nekonvencionalne pristupe ovakvim projektima, ali neki vole samo klasičan pristup projektu, kupe zemljište, dobiju građevinsku dozvolu, sagrade ga i onda prodaju. Prodajom unaprijed ja jamčim svoj budući prihod", rekao je.

"Veliki igrači ne dolaze zbog manjka kupaca i kupovne moći kupaca, a čekaju i službeni poziv i izvanredne gospodarske poticaje. Osobno mislim da se to neće dogoditi u sljedećih 20 godina. Doživotno članstvo kreativno je rješenje i jedinstveno u svijetu, rješenje koje jamči isplativost zabavnog parka u Hrvatskoj, rješava pitanje kupovne moći i osigurava dovoljno sredstava za izgradnju projekta.

Legendland će zapošljavati oko 3000 ljudi i imat će velik gospodarski učinak u svakom gradu koji bude domaćin projekta. Nadam se da ću uskoro pronaći taj grad. Legendland je izvrstan projekt za Hrvatsku, ali za izgradnju su potrebni ljubav, dosljednost i hrabrost, a ja imam sve troje", zaključio je Hesam Qaydi za Index.