Jedna od najvažnijih pomorskih ruta pred slomom. To utječe na cijeli svijet

Foto: Epa

Zbog klimatskih promjena ugroženo je prometovanje Panamskim kanalom, koji se uz Sueski kanal smatra najvažnijom pomorskom arterijom svijeta.

Udarac za cijelu svjetsku trgovinu

Tranzit brodova smanjuje se već neko vrijeme zbog suše. Početkom studenog uprava kanala smanjila je broj brodova s 31 na 25 dnevno. U prosincu su samo 22 broda dnevno smjela proći kroz kanal. Kroz Panamski kanal tada je prolazilo 36 posto manje brodova nego u istom prošlogodišnjem razdoblju.

Sve to poremetilo je opskrbni lanac te preoblikovalo i povećalo troškove globalne trgovine. Procjena je da 5% međunarodne trgovine i 40% ukupnog američkog kontejnerskog prometa prolazi kroz Panamski kanal. Cijene dostave između Kine i SAD-a već su porasle preko 30% nakon nedavnih ograničenja. Stručnjaci smatraju kako bi logistički poremećaji mogli izazvati globalne pritiske na cijene, osobito za hranu i energiju.

Gradnja je jedan od najvećih pothvata u povijesti

Putovanje ovim kanalom uštedi oko 12.600 km između New Yorka i San Francisca. Jasno je da se radi o jednom od najvažnijih brodskih puteva na svijetu, usječenim između Atlantskog i Tihog oceana. Gradnja kanala bila je jedan od najvećih i najtežih inženjerskih pothvata u povijesti.

Koncept kanala blizu Paname seže sve do ranog 16. stoljeća, a prvi pokušaj konstruiranja započeo je 1880. godine pod francuskim vodstvom. Nakon što je pokušaj propao, kanal su uspješno izgradile Sjedinjene Države te je otvoren 1914. godine.

Izgradnja Panamskog kanala jasan je primjer ljudskog dostignuća i napretka, kako tehnološkog tako i ekonomskog, uz drastičan porast globalne trgovine i uštedu te manje troškove prijevoza.

Ključno je jezero Gatun, ono ovisi o kiši

Kanal se sastoji od 17 umjetnih jezera, nekoliko umjetnih kanala i tri kompleta ustava, vodnih građevina kojima se pomoću zapornica omogućava kontrolirano propuštanje vode.

Ključno je slatkovodno umjetno jezero Gatun, koje čini glavni dio Panamskog kanala. Problem je u tome što to jezero ovisi isključivo o kišnici, a Panama od početka 2023. godine doživljava jedno od suših razdoblja u povijesti. U 2023. godini količine oborina bile su ispod prosjeka za sedam od osam mjeseci koji čine kišnu sezonu u Panami.

Jasno je kako to ne pogoduje plovidbi ovim kanalom. Kako je podsjetio Indian Express, to je zato što Panamski kanal nije jednostavan kanal koji povezuje dva veća vodena područja, nego sofisticiran, visoko projektiran sustav koji koristi prevodnice i dizala za odvođenje brodova s ​​jednog kraja na drugi.

Potrebne su ogromne količine vode

To je potrebno jer dva oceana koja spaja Panamski kanal ne leže na istoj nadmorskoj visini, s tim da je Tihi ocean nešto viši od Atlantika. Ova razlika znači da brod koji ulazi u kanal iz Atlantika mora dobiti visinu tijekom svog putovanja do Pacifika. To se postiže korištenjem sustava brave koji podiže i spušta plovila na potrebnu razinu na oba kraja kanala.

Panamskom kanalu potrebne su ogromne količine vode kako bi se olakšao prolaz brodova koji koriste ovaj sustav. Prema izvješću The New York Timesa, za prolaz jednog broda potrebno je 200 milijuna litara vode. Svaki dan kanal koristi dva i pol puta više vode nego 8 milijuna stanovnika New Yorka.

Kiše koje su počele u svibnju omogućile su ukidanje većine ograničenja, a posljednjih tjedana u prosjeku je plovilo 35 brodova dnevno, ali kako podsjeća NYT, tu se radi samo o kratkom predahu.

Brana bi mogla riješiti problem

"Proteklih 20 godina bilo je potpuno drugačije od prethodnih 80 godina. Zaboravite na 2000. godinu i ono prije, dogodile su se klimatske promjene koje imaju utjecaj na nas", rekao je Victor Vial, glavni financijski direktor kanala.

Panamske vlasti rade na dugoročnom rješenju, poput izgradnje brane na rijeci Rio Indio, koja se nalazi jugozapadno od jezera Gatun. Projekt je to kojim bi se stvorio još jedan rezervoar koji bi se mogao koristiti za punjenje kanala tijekom suša.

Kako ističe NYT, problem je što bi se tako mogli poplaviti domovi 2000 ljudi koji žive unutar ovog radijusa. Projekt je to koji bi trebao trajati šest godina i koštati 1.5 milijardi dolara.

Sad je teško nagovoriti pomorce da se vrate na rutu

Najveći problem je nagovoriti kompanije da se vrate na Panamski kanal, prije svega trgovce ukapljenim plinom i prehrambenim robama. Njima kanal više nije atraktivna opcija kao prije.

Roar Adland, voditelj istraživanja posrednika za pomorska osiguranja SSY, rekao je za Financial Times da je kanal jednostavno "manje privlačna opcija nego u prošlosti za robu manje vrijednosti jer ne može ponuditi iste troškove i uštedu vremena kao prije".

Prije suše brodovi su mogli rezervirati prolaz kroz kanal tri tjedna unaprijed ili čekati u redu bez rezervacije. Ali na vrhuncu suše vrijeme čekanja je u nekim slučajevima bilo pet puta dulje, a uprava kanala je na aukciji počela prodavati dodatna mjesta za preskakanje reda. Nedavno je jedno mjesto postiglo rekordna 4 milijuna dolara na aukciji.

LNG brodovima draže obilaziti Afriku

Jasno je kako se takvo što trgovcima i brodovlasnicima ne sviđa. Kako donosi FT, brodski posrednici, koji povezuju trgovce s brodovlasnicima, rekli su da su trgovci LNG-om navikli koristiti rutu oko Afrike, između istočne obale SAD-a i Azije, koja je mnogo duža, ali odnedavno pouzdanija od kanala.

Klimatske promjene povećavaju vjerojatnost daljnjih suša, a očekuje se da će globalna potrošačka potražnja i potreba za brodskim prijevozom samo rasti. "Ljudi bi se mogli jednostavno držati podalje od kanala ako si to mogu priuštiti. Može biti samo gore na neki način", rekao je Jeremie Katz, broker za LNG u posredniku za pomorska osiguranja Braemaru.

Panamski kanal će i dalje biti vrijedan put, ali...

Foreign Policy je donio kako ostale srednjoameričke i južnoameričke zemlje vide priliku za sebe. U Nikaragvi je predsjednik Daniel Ortega rekao da želi oživjeti plan za izgradnju međuoceanskog kanala, dok kolumbijske vlasti planiraju povezati pacifičku i karipsku obalu zemlje.

Stručnjaci su skeptični da će ovi projekti uskoro predstavljati prijetnju Panamskom kanalu. Stokkebaek Andersen, regionalni komercijalni menadžer u pomorskoj agenciji Leth, govori kako se globalne brodarske tvrtke vjerojatno neće kladiti na neprovjerene rute u industriji u kojoj je pouzdanost ključna.

Očito je kako će Panamski kanal i dalje biti glavni trgovački prolaz u regiji i jedan od najvažnijih na svijetu, ali jasno je i kako nepravodobna reakcija panamskih vlasti itekako prijeti ne samo ekonomiji ove zemlje nego i cjelokupnom opskrbnom lancu svjetske trgovine.

"Panamski kanal će i dalje biti vrijedan put. No vjerojatno će mnogi brodovi i dalje morati ići alternativnim rutama", rekao je za FT Alex Froley, analitičar LNG tržišta u konzultantskoj tvrtki ICIS.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.