Foto: FaH/123rf/e-savjetovanja
DOK je šira javnost zabavljena nekim drugim temama, u pozadini i dalje traje rat taksista s Uberom. Konačnu odluku o ovom pitanju koje već godinama traje trebao bi donijeti novi zakon koji je u pripremi već duže vrijeme, a stvari sad ulaze u svoju završnu fazu. No, kakav će biti konačni ishod, još nije poznato, bez obzira na to što je prijedlog zakona pušten u javnu raspravu.
Štoviše, prosinac je bio namijenjen za kritike građana i svih zainteresiranih strana na novi prijedlog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Tako se na vladinoj stranici e-savjetovanja do posljednjeg dana prošle godine moglo javno savjetovati ministarstvo ili jednostavno dati svoje viđenje zakona u pripremi.
Dva tabora: taksisti i pobornici Ubera
Tako su ukupno ispisana 1624 raznorazna komentara. Najviše ih se, a bilo je to za očekivati, odnosi na autotaksi prijevoz. I još jedna zanimljivost, dok smo još kod suhoparne statistike. Više stotina puta pojavljuje se jedan te isti copy/paste komentar na preko desetak kartica u kojem se obrazlaže zašto je novi prijedlog zakona loš. Dakle, jasno je da je riječ o komentaru koji se dijelio među taksistima i kao takav je više stotina puta jednostavno zalijepljen na stranicu.
No, krenimo od početka.
Ugrubo gledano, nešto više od 1600 komentara može se podijeliti na tri vrste: primjedbe taksista i njihovih simpatizera koji su oštro protiv Ubera, prouberovske komentare građana među kojima vjerojatno ima i vozača Ubera te na komentare i prijedloge raznih stručnjaka.
"NEPODRZAVAM OVAJ ZAKON DA SE POGODUJE STRANOJ KOMPANIJI,,LJUDI UBER JE ILEGALAN do znaju i vozaci koji rade za uber da rade bez ijednog papira i smiju se ovoj Drzavi i normalno da im paše nered a oni rade onako neki iz dosade,neki zbog znatizelje a vecina Honorarno poslije svog posla ide malo da radi,nitko se tu dugo ne zadrzava nema tu zarade a pogotovo ako radis preko neke firme neznas tko je veci prevarant taj koji te zaposlio ili uber mislim da su nasi ljudi veca pogan uber samo iskoristava sto ova nasa drzava pruza im jer nekog dobro podmazuju,znam covjeka koji preko tjedna radi u osiguranju u kutini njegov stalan posao a vikendom se iz dosade i provoda doveze do Zagreba i radi preko Uber app masa ih tako ima koji su iz drugih gradova a i iz samog Zagreba,svi oni znaju da rade ILEGALNO ali briga ih....Svi oni se protive da se stavljaju u isti koš sa legalnim taxistima,jer niti imaju,skolu,ni iskustvo,ni uvjete za automobil,vjerovatno lijecnicki(koju vecina mozda nebi ni dobila) idt.itd...jer nezele da ulazu u taj posao pa im paše nered dokle ide ide...znam sve to jer sam bio jedan od njih svi ponekad grijesimo zar ne...lp...sretno", kaže tako jedan komentator.
Značajan broj komentatora koji su protiv Ubera problem vidi u aplikaciji. A problem je činjenica što aplikaciju ne može kontrolirati država.
"Cijenu autotaksi prijevoza ne može određivati aplikacija jer to nije transparetno i postoji mogućnost manipulacije - aplikacija kao sredstvo izračuna cijene za taksi ne postoji nigdje ni svijetu, ni u Europi; svugdje je jedino legitimno sredstvo izračuna naplate TAKSIMETAR jer njega provjeravaju državna tijela - koji je to "drugi odgovarajući uređaj" za određivanje cijene taksija ako nije taksimetar? Hrvatska je jedina zemlja koja misli da je taksimetar nebitan - ako se makne taksimetar u taksiju, je li sljedeće da nam u dućanima "od oka" važu koliko kg jabuka imamo? - dokazano je da taksimetar određuje cijenu 20 puta točnije nego aplikacije - Uberova aplikacija je imala u sebi tajni sustav za špijuniranje korisnika.. Greyball.. provjerite.. - aplikacije ovise o GPS-u... a koliko puta GPS radi loše? Koliko će se trebat platit taksi zbog pogreške GPS-a? - aplikacije određuju cijenu... zamisli jednom u dućanu aplikacija odredi da kruh košta 5 kuna, a drugi put da košta 55 kuna. Nema smisla, aplikacije su loša stvar", kaže jedan komentar.
Traži se stroža državna regulacija
Ima ih još koji se zalažu za strožu državnu regulaciju pa se protive Uberu kojeg se, kako smatraju, ne može kontrolirati. Jedna je komentatorica tako konstatirala da bi onda ona mogla sutra poželjeti biti frizerka iako za to nema naobrazbu.
"Jedino u našoj državi nekvalificirani vozači mogu "imati" mogućnost obavljanja taksi prijevoza ili bilo kakvog oblika prijevoza putnika, ne tereta, jer za to se mora biti kvalificiran :)
Evo ja kao državni službenik želim biti frizerka danas, sutra možda doktorica ili eventualno postolar.. Zašto mi to država ne želi omogućiti?
Ako svaki student, umirovljenik i neki drugi može profesionalno obavljati neku djelatnost pa mogu i ja svaki dan fušariti kroz drugi zanat i pri tome ne plaćati nikakve poreze i prireze državi..
I još me samo zanima, kad i kako se sva ta društva s ograničenom odgovornošću svakodnevno otvaraju i zatvaraju. Tko plaća zaostatke poreza, tj. troškove nastale nakon stečaja? Vjerojatno još jednom predstečajnom nagodbom, poput "afere" Cammeo kada su zaboravljeni i oprošteni milijunski iznosi", konstatira jedna komentatorica na e-savjetovanju.
"Taksimetar je jedini instrument koji je dovoljno točan za određivanje udaljenosti-cijene vožnje. Aplikacija i GPS sa svim svojim karakteristikama i mogućim pogreškama i manama je vrlo okvirno određivanje udaljenosti. Točnost GPS-a ovisna je konfiguraciji terena/točnosti karte, potrebna je veza min sa dva satelita za 2D fix . Visoke zgrade, staklene površine, višestruko odbijanje signala u naseljenim područjima mogu činiti odstupanje i do 20%, kada se tome doda niz grešaka koje ovise od kvalitete prijemnika, razna elektromagnetska isijavanja posebno u naseljenim područjima ispada da korisnik plača cijenu onako "odoka". Taksimetar i instalacija sa druge strane je direktno vezan za kotače i najpreciznije mjeri prijeđeni put, dakle i cijena koju korisnik plaća je najkorektnije određena i vidljiva tijekom vožnje", u obranu taksimetra staje još jedan pobornik taksija.
""....jedno plaćanje ukupne naknade za obavljeni prijevoz određene taksimetrom, putem elektroničke aplikacije ili drugim odgovarajućim uređajem prema unaprijed poznatim uvjetima...'' - znači da algoritam u taksi aplikaciji može staviti 100 kn po prijeđenom kilometru za vrijeme veće potržnje (kiša, snijeg, vrućina, doček Nove godine, turistička sezona - unaprijed poznati uvijeti) i stranka je dužna vožnju taksijem od 20 km platiti 2000 kn.
Bravo za Vas gospodine Butkoviću i ostali državni plaćenici. Po mom mišljenu ovakav zakon bi donio nered, prenaplate te kaos na domaćem prijevozničkom tržištu te je pisan od strane domaćih prijevozničkih izrabljivačkih pravnih osoba (imate priloge o tome u mnogim medijima) te stranih porezno nelegalnih kompanija", kaže još jedan komentator.
Da li vas je sram što ste umijesto da napišete zakon koji bi bio najkvalitetniji, kako za korisnike usluga,tako i za one koji se tim poslom bave, vi napisali zakon pod utjecajem lobista koje je angažirao Uber, među kojima je i Mate Granić koji je u vrijeme pisanja zakona viđen u vašem ministarstvu, a siguran sam da je tu posrijedi i nešto puno opipljivije od samog utjecaja lobista?
Da li vas je sram sto ste nakon godinu i po dana pisanja donijeli ovako aljkav prijedlog zakona pun nejasnoca, nedorečenosti i manjkavosti, pravilnika za koje nitko ne zna kako će izgledati, nego će to ministar odrediti naknadno kad zakon bude već donesen i što onda više neće moći biti predmet javne rsprave?
Copy-paste argumentacija
Kao što smo ranije naveli, više stotina puta pojavljuje se jedan te isti komentar. Nekad u cijelini, nekad u dijelovima, ali jasno je da je riječ o copy-paste forwarduši koju su lijepili taksisti kako bi argumentirali zbog čega je sve novi zakon loš. Riječ je o tekstu koji sadrži desetak stranica, a zbog veličine, donosimo ga u odvojenom dokumentu.
Copy - Paste Obrazloženje Koje Se Javlja Par Stotina Puta by Index.hr on Scribd
Ima još komentara koji se ponavljaju više desetaka puta.
"Podržavam kontroliranu liberalizaciju autotaksi tržišta te apsolutno taksimetar kao jedini mjerni instrument obračuna cijene autotaksi prijevoza", kaže jedan od takvih.
Velik broj građana podržava Uber
Naravno, u komentarima na e-savjetovanju nađe se i velik broj komentara ljudi koji podržavaju Uber i pozdravljaju daljnu liberalizaciju tržišta koja bi trebala značiti veću konkurenciju, bolju uslugu i niže cijene.
Velik broj ljudi, a što se vidi i u komentarima, taksistima ne može oprostiti visoke cijene i brojne grijehe iz prošlosti.
"U potpunosti prihvačam liberalizaciju taxi usluga i korištenje gps-a i aplikacije umjesto taximetra. Korištenjem aplikacije sve podatke znaš unaprijed, cijenu, vrijeme čekanja, ime vozača, auto u kojem čes se voziti. Nema nepoznanica i iznenađenja kad započneš i završiš sa vožnjom. Sve je transparentno za razliku kod TAXI službe. U Hrvatskoj ne postoji osoba koja nije izvarana i prevarena od taxi vozača , što je vidljivo iz komentara tekuće godine ,a i ja sam žrtva prevare od strane taxista", kaže jedan komentator.
Kao jedan od najvećih problema tradicionalnih taksista brojni građani, a o tome neki pišu i u komentarima, vide činjenicu što oni često biraju vožnju, odnosno ne žele prevesti putnika ako smatraju da je riječ za po njih neisplativoj relaciji.
"Novi Zakon o prijevozu u cestovnom prometu definitivno mora liberalizirati tržište kako bi građani napokon mogli koristiti svoja prava. Prijevoz Uberom, primjerice, znatno je isplativiji i pouzdaniji nego prijevoz ostalim prijevoznicima na području grada Zagreba iz nekoliko razloga: a) gradski prijevoz (ZET) je nedostatan - postoje ''rupe'' u rasporedima vožnje, znatno je smanjeno prometovanje vikendom što onemogućuje normalno svakodnevno funkcioniranje građana. b) taksi prijevoz je nedovoljno razvijen i sveden na monopol prijevoznika Radio taksi i ostalih taksi službi, koje uredno ODBIJAJU PRUŽITI USLUGU klijentima koji putuju na kraće udaljenosti te klijentima iz udaljenijih područja grada - jer su taksistima 'neisplative'. Nebrojeno puta događa se situacija da se zakazana vožnja taksijem NE OSTVARI radi nedolaska vozača po telefonskom dogovoru. Također - nikada se ne zna procijeniti koliko će vožnja koštati, s obzirom da taksisti iskorištavaju putnikovo nepoznavanje određenog područja te izabiru vožnju duljim rutama, u cilju naplate više cijene vožnje! c) Opcija prijevoza Uberom treba biti pomnije regulirana, no NIKAKO NE ZABRANJENA, prvenstveno zato što ima najrazrađeniji sustav poslovanja, što se korisnika tiče. Uberov sustav zornog predočavanja relacije vožnje, ponuda očekivane cijene, mogućnost praćenja tijeka vožnje, zakazivanja vožnje unaprijed, ocjenjivanja vozača (kao i klijenta!) te plaćanja kreditnim karticama predstavlja NAJDEMOKRATIČNIJI postojeći način iznajmljivanja usluga prijevoza u Republici Hrvatskoj, te se stoga treba ne samo zadržati, već i poticati modernizaciju i prilagodbu ostalih pružatelja usluga prijevoza!!! Taksimetar kao mjerni instrument pokazuje znatna odstupanja od stvarne prijeđene kilometraže u odnosu na nove tehnologije obračunvanja kilometraže putem mobilnih aplikacija", piše jedna korisnica.
Našlo se i bijesnih komentara.
"Stvarno mi vas je puna kapa više DOSTA MONOPOLA SADAŠNJIH TAKSISTA I NJIHOVIH LAŽI I MANIPULIRANJA. Po vama bi samo vi radili a svi ostali nek crknemo, dosta je vašeg podkrađivanja ljudi. A samo još jedno da Vam gospodo sadašnji taksisti kažem djabe vam sve ovo jer ovaj zakon koji se predlaže će biti donesen htjeli vi to ili ne. Odluka je već donesena ovo je napravljeno reda radi govorim vam iz prve ruke glavnog izvora kako god želite. Velika većina je da se liberizira tržište i da ovaj prijedlog bude donesen. Zašto zato jer su ljudi tj. korisnici nezadovoljni vašim uslugama i dosta im je više da im čupate van iz djepova tekšom mukom zarđen novac a tako i nama ostalima. DOSTA MONOPOLU SADAŠNJIH TAKSISTA DOSTA !!!!"
Stručnjaci za novi zakon
Na kraju navedimo i nekoliko komentara stručnjaka koji su komentirali prijedlog novog zakona i dali neke sugestije. Tako smo na stranicama e-savjetovanja naišli i na komentar Indexovog kolumnista Gorana Vojkovića. On jedan od glavnih problema tradicionalnog taksi prijevoza vidi u taksimetru. Iznio je i neke od glavnih prednosti koje ima aplikacija.
"Predlaže se pitanje određivanja načina naplate naknade za prijevoz urediti podzakonskim propisom, radi skorih tehničkih promjena, a ne unutar definicije pojma, što je nomotehnički pogrešno.
Dosadašnji način naplate putem taksimetra traži relativno skupo godišnje ili dvogodišnje baždarenje ovog uređaja (čak i ako je u pitanju suvremeni digitalni taksimetar), a trošak baždarenja se u konačnici prebacuje na krajnjeg korisnika.
Također, kod korištenja taksimetra potrebno je platiti i trošak ugradnje, koji se razliku od modela do modela automobila (što poskupljuje uključivanje vozila u taksi službu, ili npr. žurnu zamjenu vozila ili proširenje flote). Korištenje "elektroničke aplikacije" u biti je korištenje satelitske navigacije koje u odnosu na taksimetar ima niz prednosti: a) poznata je točna ruta i brzina vozila, b) korisnik može unaprijed (unutar aplikacije) dobiti okvirnu cijenu prijevoza (današnje aplikacije "vide" čak i gužvu u gradu ili zastoje radi kojih se mora ići zaobilaznim rutama) c) sustav se lako povezuje sa sustavom za izdavanje računa (fiskalizacija) d) bitno se povećava sigurnost taksista, jer se može dodati npr. "tihi alarm" ako se vozač nalazi u neugodnoj ili opasnoj situaciji - time nadležne službe znaju točno gdje se vozilo nalazi i kreće. Slično kao što već postoji na vozilima za prijenos novca, e) lako se uključuje novo vozilo u flotu - nije potrebno ugrađivanje posebnog uređaja. Sadašnji sustavi satelitske navigacije su vrlo pouzdani, ali imaju određenu grešku (minimum 3-6 metara, no moguće i više, posebno kod visokih zgrada u okolini) ovisno da li je uključen EGNOS sustav korekcije pogreške. Međutim, svakako treba uzeti u obzir da se razvija Europski sustav satelitske navigacije Galileo koji je predviđen među ostalim upravo za unaprjeđenje prometa u EU. Taj sustav se od 16. prosinca 2016. nalazi u ranoj oprativnoj uporabi, a 2020. je planirana puna operativna uporaba, što znači prema najavama preciznost od jednog metra, a za plaćene servise i manje. Konstelacija satelita je takva da će omogućiti i veću preciznost od postojećeg GPS-a u urbanim područjima. Za sada Galileo signal osim specijaliziranih uređaja prima samo jedan širokodostupni mobilni uređaj, ali je za očekivati da će postizanjem pune operativnosti to postati pravilo kod većine uređaja. Tj. uređaji koji primaju Galileo signal će biti jeftini i dostupni kao danas uređaji za prijem GPS-navigacije. Stoga preporučam da se za sada paralelno mogu koristiti taksimetar i satelitska navigacija, a punom operativnošću Galileo sustava taksimetre treba uz prijelazni period "umiroviti", naime kako je Galileo europski sustav satelitske navigacije, financiran EU proračunom - među ostalim ga plaćaju i hrvatski građani. Nema nikakvog razloga da građani (koji su krajnji korisnici usluga) posredno plaćaju i nabavke i baždarenja taksimetra, kada će već imati sustav satelitske navigacije s preciznošću od metra ili manje. A koji će omogućiti i veću sigurnost samim vozačima. Stoga, obzirom na vremensku dimenziju kroz naredne tri godine, preporučam rješavanje ovog pitanja podzakonskim aktom, kako bi se danas po prijedlogu koristila oba sustava, a nakon 2020. koristio Galileo GNSS kao sustav za to namijenjen i razvijen, kao jedini sustav obračuna i naplate vožnje, naravno uz odgovarajuću povezanost prema aplikaciji koja izdaje i fiskalizira račune", piše Goran Vojković.
Problematiku je komentirao i prometni stručnjak Željko Marušić.
"Podržavam ovaj zakonski prijedlog, jer je u interesu građana, a time društva u cjelini, zbog unapređenja sigurnosti u prometu, turizma, gospodarstva i ekologije.
Najveća je dobit mogućnost korištenja elektroničke aplikacije u autotaksi prijevozu, jer usluga postaje potpuno transparentna, uklanjaju se mogućnosti manipulacija te se rizik poslovanja prebacuje na davatelja usluga, što je i logično. Korisnik autotaksi usluge za prijevoz od točke A do točke B pristaje na ponuđenu cijenu i to postaje ugovorna kategorija. Rješava se apsurd da gužve i zastoji u nekom prometnom području, o kojima korisnik usluge ne treba i ne može imati potpunu informaciju, bude na rizik i teret davatelja usluge, koji profesionalno trebaju biti upoznati s time, prilagođavaju se situaciji i na toj osnovi formiraju ponudu. Korisnici je prihvaćaju ili ne, odnosno pregovaraju. Time se rješavaju i sve moguće zloupotrebe prometne trase, jer to postaje bespredmetno.
Hrvatska će prestati biti zemlja poznata po neprikladno skupoj taksi usluzi, što je bio težak uteg našem turizmu. Nižom cijenom taksi prijevoza od zračnih luka do turističkih odredišta povećat će se udio turističkih dolazaka zrakoplovom, te će se poboljšati struktura naših turista (povećati pojedinačna zarada) i smanjiti gužve na cestama. Najveća je dobit unapređenje sigurnosti na cestama, jer će biti manje pijanih i umornih za volanom, a pogotovo manje putnika (posebice mladeži) u automobilima takvih vozača.
Primjenom ovog zakona korisnici će imati na raspolaganju jeftiniju i dostupniju taksi uslugu. Neće biti motivirani riskirati višestruke i pogubne posljedice takvih vožnji. To će biti doprinos smanjenju gužvi u prometu i povećanju prosječnog broja osoba po vozilu sa sadašnjih 1,1 do 1,2 na 2 i više. Dakle, isti broj osoba prevozit će se u manje vozila, mnogi će na posao odlaziti prihvatljivim taksijima, koji će prevoziti više osoba te će se smanjiti broj vozila u prometu. Novi je zakon i doprinos poslovanju, jer će mnogi poduzetnici shvatiti kako im se ne isplati imati službeni automobil, odnosno toliki broj vozila, jer troškove prijevoza mogu bitno smanjiti korištenjem jeftinog (povoljnog) taksija.
Pozdravljam ovaj zakon kao reformski korak Vlade i MPPI-a, jer potiče razvoj gospodarstva, povećava sigurnost na cestama i usklađuje hrvatsko zakonodavstvo s preporukama EU Komisije i OECD-a, a posebice jer ga podržava velika većina građana", piše Marušić.