Tko je Kinez koji je stvorio možda najvrjedniji start-up na svijetu?

Screenshot: CGTN/YOUTUBE

ZHANG YIMING je aplikaciju za prikupljanje vijesti prvi put zamislio prije šest godina, ali investitori su tada bili skeptični. Pitali su se kako jedan 29-godišnjak može uspjeti tamo gdje čak ni Google nije uspio. Ali Zhang, koji sada ima 35 godina, svima je pokazao da može, piše Bloomberg.

Ni iz čega je stvorio nešto

Zhangova je tvrtka Bytedance Ltd danas na dobrom putu da vrijedi više od 75 milijardi dolara, što je više od vrijednosti tvrtke Uber Technologies Ltd i ujedno najveća vrijednost na svijetu. Investitori danas podupiru Bytedance, a glavni je razlog tome što smatraju kako je Bytedance nešto između Googlea i Facebooka.

Najimpresivnije je da je Zhangu pošlo za rukom stvoriti toliko vrijednu tvrtku bez primanja poticaja i podrške od dva najveća diva kineskog interneta: tvrtki Alibaba Group Holding Ltd i Tencent. Ovo je prva start-up tvrtka za mobilne aplikacije koja je postigla uspjeh bez podrške ove dvije velike tvrtke, s kojima se često i susretala na sudu.

Kako je sve krenulo

Priča o tome kako je Bytedance postao internetski div počinje portalom Jinri Toutiao, ali zapravo je povezanija s nizom pravilno donesenih odluka o akvizicijama i proširenjima koje su tvrtku lansirale u sferu mobilnih videa daleko izvan Kine. Dosegla je više od stotinu milijuna korisnika i postala prijetnja najvećim kineskim internetskim divovima.

No baš kao i Facebook na svom početku, Bytedance se suočava s pitanjima o tome hoće li uspjeti ostvariti zaradu.

Bytedance je stvorio grupu aplikacija koja uspješno zadržava i privlači korisnike, koristeći se čitateljima portala Jinri Toutiao. Zhang je još 2012. godine primijetio da korisnici raznih mobilnih aplikacija u Kini ne mogu doći do onih informacija koje su za njih relevantne. Djelomično je to zbog rigorozne cenzure koju nameće kineska vlada, ali Zhang misli da posao ipak može odraditi bolje od Baidua, koji je praktički imao monopol nad tražilicama u Kini.

Doduše, nije se dalo mnogo toga učiniti oko cenzure - vlasti često i kritiziraju tvrtku jer ne cenzurira dovoljno dobro i tjeraju je da pročišćava svoje usluge gotovo alarmantnom učestalošću. No Zhang je nepokolebljiv u svojoj viziji pružanja informacija korisnicima koristeći umjetnu inteligenciju. Najbliži američki ekvivalent tom sustavu bio bi Facebook.

Značaj videa i mudrih akvizicija

Video je oduvijek bio popularan u Kini i Bytedance je tu vidio određen potencijal, ali skratio je dozvoljeno vrijeme objave videa na samo 15 sekundi. U rujnu 2016. godine tiho je objavio Douyin, aplikaciju koja je korisnicima nudila mogućnost snimanja i uređivanja videa, dodavanja raznih filtara i dijeljenja na društvenim mrežama poput kineskog Twittera, Weiboa ili WeChata.

Kratak je videoformat bio veoma privlačan milenijalcima i uskoro je postao toliko popularan da je WeChat blokirao izravan pristup aplikaciji. Godinu dana kasnije, tvrtka je kupila Musical.ly za 800 milijuna dolara jer je vidjela mogućnost sinergije te popularne američke društvene videoplatforme i slične kineske platforme Tik Tok te ih sad polako spaja.

Novi izazovi za Zhang Yiminga

Jedino što je preostalo je pretvoriti tu golemu publiku u novac. Zhangova tvrtka proširuje prodaju prostora za reklame, a privlače i mnogo zainteresiranih prodavača, zbog svog enormnog utjecaja i široke publike.

No postoji velika prepreka - poznati su brendovi zabrinuti zbog problema na koje Bytedance nailazi s vladom, pogotovo zbog toga što je Peking veoma nepredvidljiv oko pitanja cenzure. Ove je godine tvrtka morala zatvoriti popularnu aplikaciju za dijeljenje viceva zbog pritiska vlade. Suradnja s tvrtkom tako donosi i potencijalan rizik, zaključuje se u članku u Bloombergu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.