Može li navigacijska aplikacija biti odgovorna ako korisnik doživi nesreću? To je pitanje koje se postavlja u Indiji nakon što su tri muškarca poginula kad je njihov automobil sletio s nedovršenog mosta i pao u korito rijeke u sjevernoj državi Uttar Pradesh, piše BBC.
Policija još istražuje incident koji se dogodio u nedjelju, ali vjeruje da je Google Maps naveo grupu da se uputi tom rutom.
Dio mosta navodno se srušio ranije ove godine zbog poplava, a iako su lokalni stanovnici to znali i izbjegavali su most, trojica muškaraca nisu bila svjesna situacije jer su bili iz drugog područja. Nije bilo barikada ni znakova koji bi ukazivali na to da je most nedovršen.
Vlasti su podnijele kaznenu prijavu protiv četvorice inženjera iz državnog odjela za ceste i jednog neimenovanog službenika iz Google Mapsa tereteći ih za ubojstvo iz nehaja. Glasnogovornik Googlea izjavio je za BBC Hindi da surađuju s istragom.
Vlasti nisu stavile nikakvo upozorenje, ali neki krive Google
Ova tragična nesreća stavila je u fokus lošu cestovnu infrastrukturu u Indiji i potaknula raspravu o tome dijele li navigacijske aplikacije poput Google Mapsa odgovornost za ovakve incidente. Neki krive aplikaciju jer ne pruža točne informacije, dok drugi smatraju da je riječ o širem propustu vlade koja nije zatvorila područje.
Google Maps je najpopularnija navigacijska aplikacija u Indiji i postala je sinonim za GPS (Globalni sustav za navigaciju), satelitski navigacijski sustav. Također, aplikacija pokreće usluge mnogih platformi za dijeljenje prijevoza, e-trgovinu i dostavu hrane. Navodno ima oko 60 milijuna aktivnih korisnika i bilježi oko 50 milijuna pretraga dnevno.
No aplikacija je često bila pod lupom zbog davanja netočnih uputa, što je ponekad dovodilo do kobnih nesreća. Godine 2021. muškarac iz države Maharashtra utopio se nakon što je automobilom ušao u branu, navodno slijedeći upute iz aplikacije.
Prošle godine dva mlada liječnika u državi Kerala poginula su nakon što su automobilom sletjeli u rijeku. Policija je izjavila da su pratili rutu prikazanu u aplikaciji te upozorila ljude da se ne oslanjaju previše na aplikaciju kad su ceste poplavljene.
Ali kako Google Maps prati promjene na cestama?
GPS signali s korisničkih uređaja prate promjene u prometu na rutama – povećanje ukazuje na gužvu, dok smanjenje sugerira da se cesta manje koristi. Aplikacija također prima ažuriranja od vlada i korisnika o prometnim zagušenjima ili zatvaranjima.
Prijave povezane s velikim prometnim gužvama ili one koje prijave vlasti imaju prioritet jer Google nema dovoljno zaposlenika za obradu milijuna prijava koje svakodnevno pristižu, kaže Ashish Nair, osnivač platforme za kartografiju Potter Maps i bivši zaposlenik Google Mapsa. "Operator karte tada koristi satelitske snimke, Google Street View i obavijesti vlasti kako bi potvrdio promjenu i ažurirao kartu", dodaje.
Prema Nairu, navigacijske aplikacije ne mogu se smatrati odgovornima za nesreće jer njihovi uvjeti korištenja jasno navode da korisnici moraju primijeniti vlastitu prosudbu na cesti te da informacije koje aplikacija pruža mogu odstupati od stvarnih uvjeta.
Osim toga, vrlo je teško za platformu poput Googlea, koja upravlja kartama diljem svijeta, pratiti svaku promjenu koja se dogodi na cestama, dodaje.
Za razliku od drugih zemalja, Indija također nema robustan sustav za pravovremeno prijavljivanje takvih problema. "Podaci su velik izazov u Indiji. Ne postoji sustav u kojem bi se infrastrukturne promjene mogle bilježiti na web sučelju koje bi aplikacije poput Google Mapsa mogle koristiti. Zemlje poput Singapura imaju takav sustav", kaže Nair.
Dodaje da ogromna populacija Indije i brz razvoj dodatno otežavaju dobivanje točnih, realnih podataka. "Loše karte ostat će problem sve dok vlade ne postanu proaktivnije u prikupljanju i dijeljenju podataka", objašnjava.
Pravnici su podijeljeni oko toga može li se GPS aplikacije smatrati pravno odgovornima za prometne nesreće.
Odvjetnica Saima Khan kaže da s obzirom na to da indijski Zakon o informacijskoj tehnologiji (IT Act) digitalnim platformama poput Google Mapsa daje status posrednika (platforme koja samo prenosi informacije trećih strana), one su zaštićene od odgovornosti. No, dodaje, ako se može dokazati da platforma nije ispravila svoje podatke unatoč tome što je primila točne i pravovremene informacije, mogla bi biti odgovorna za nemar.