KORONAKRIZA

Croatia Airlines je rupa bez dna, u godinu dana dobili skoro milijardu naših kuna

Foto: Željko Lukunić, Duško Marušić / Pixsell

U SAMO nešto više od godinu dana država je Croatia Airlinesu odobrila potpore u vrijednosti od gotovo milijardu kuna, proizlazi iz vladinih odluka. 

Posljednja u nizu državnih potpora nacionalnom avioprijevozniku odobrena je u ponedjeljak, kada je vlada usvojila odluku o čak 600 milijuna kuna teškoj financijskoj injekciji Croatia Airlinesu. Ili, preciznije, 350 milijuna kuna vlada je odobrila za dokapitalizaciju, nakon koje će se iznos temeljnog kapitala Croatia Airlinesa povećati na oko 627.9 milijuna kuna, i to izdavanjem 35 milijuna novih redovnih dionica, nominalne vrijednosti 10 kuna po dionici, a kompaniji će se uplatiti još i 250 milijuna kuna za osiguranje likvidnosti i stabilizaciju poslovanja, što će se, budući da je država najveći dioničar, tretirati kao zajam dioničara. U vladi pritom objašnjavaju da pandemija koronavirusa ima razorne učinke na zrakoplovnu industriju u svijetu, pa tako i na poslovanje Croatia Airlinesa. 

 

Subvencija za subvencijom

"Provedba mjera omogućit će očuvanje kontinuiteta gospodarske aktivnosti društva Croatia Airlines tijekom i nakon pandemije koronavirusa te će mu pružiti dovoljnu likvidnost" objasnili su u Banskim dvorima te su dodali kako se nova runda subvencioniranja Croatia Airlinesa provodi u skladu s propisima EU.

Zanimljivo je da ova subvencija dolazi samo mjesec dana nakon što je vlada Croatia Airlinesu odobrila državnu potporu od 88.5 milijuna kuna. Odluku o tome vlada Andreja Plenkovića je donijela 13. studenoga, a riječ je o državnoj potpori za naknadu štete koju je poslovanju nacionalnog avioprijevoznika nanijela pandemija koronavirusa. Kao jedan od argumenata za odobravanje te potpore u vladi su naveli da je Croatia Airlines od 1. ožujka do 30. lipnja zbog pandemije koronavirusa morao otkazati više od 8000 letova. 

Prevezli su 1.2 milijuna putnika manje nego lani i gubitak raste  

Nema nikakve sumnje da je koronakriza u velikoj mjeri ugrozila poslovanje Croatia Airlinesa. Isto se, uostalom, dogodilo i s ostalim aviokompanijama u svijetu.  

Prema podacima o poslovanju u prvih devet mjeseci ove godine, Croatia Airlines je poslovao s gubitkom od 243.5 milijuna kuna, što je 195.1 milijun kuna veći gubitak nego u istom lanjskom razdoblju. Posljedica je to, istaknuli su u Croatia Airlinesu, smanjene potražnje za uslugama zračnog prijevoza u uvjetima pandemije, zbog čega su se i prihodi kompanije u prvih devet mjeseci ove godine smanjili za čak 70 posto, a prevezeno je gotovo 1.2 milijuna manje putnika nego u istom lanjskom razdoblju. 

"Epidemiološka kriza drastično je smanjila potražnju za uslugama zračnog prijevoza, što je, s nastalim prometnim ograničenjima, nametnulo potrebu smanjenja kapaciteta i drastične rezove predviđenog reda letenja", poručili su, među ostalim, iz Croatia Airlinesa. 

U odgovoru na upit Indexa u Croatia Airlinesu ističu kako vladine potpore imaju za cilj jačanje kapitala Croatia Airlinesa, kao i rješavanje hitnih potreba za likvidnošću koje su nastale uslijed pandemije koronavirusa. 

"Navedene mjere kompaniji daju dodatnu snagu neophodnu za mjesece u kojima će i nadalje biti podrška hrvatskim građanima i gospodarstvu, nastojeći u svakom trenutku omogućiti prijevoz putnika i robe te učiniti jednostavnijom otežanu prometnu povezanost i gospodarsku situaciju", stoji u odgovoru Croatia Airlinesa na naš upit. 

U kompaniju napominju i kako su dosadašnje državne potpore najvećim dijelom uložene u financiranje tehničkog održavanja zrakoplovnih motora, za što je od listopada 2018. do siječnja ove godine izdvojeno 124.5 milijuna kuna. Dio novca iz državnih potpora koristit će se, kažu u Croatia Airlinesu, i za održavanje mreže domaćih i međunarodnih letova sve do oporavka zrakoplovnog tržišta od koronakrize. 

O državnim su potporama ovisili i prije koronakrize

No, Croatia Airlines je o pomoći države ovisio i prije izbijanja koronakrize. Prošlu je godinu, prema podacima koje su objavili, zaključio s minusom od oko 79.8 milijuna kuna. I lani je, 19. rujna, vlada odobrila potporu Croatia Airlinesu u iznosu od 250 milijuna kuna, i to za, kako stoji u odluci, "osiguranje nužne stabilizacije poslovanja prije provedbe procesa povećanja kapitala društva". 

S dvije posljednje potpore iz studenog i prosinca ove godine država je za Croatia Airlines u samo nešto više od godine dana izdvojila 938.5 milijuna kuna, pokazuju vladini dokumenti. I ranijih je godina Croatia Airlines dobivala državne potpore. Primjerice, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je 2013. godine dala zeleno svjetlo Planu restrukturiranja Croatia Airlinesa koji se također tretirao kao državna potpora. Sukladno tom planu, kako su tada pisali mediji, država je u Croatia Airlines uložila oko 1.18 milijardi kuna. 

Unatoč svim tim potporama, upozoravaju ekonomisti, rezultati nacionalnog avioprijevoznika su mršavi. Nitko, doduše, ne negira važnost uloge koju Croatia Airlines ima na planu povezivanja hrvatskih gradova i Hrvatske sa svijetom, ali mnogi već dugo ističu kako je odavno došlo vrijeme za radikalni zaokret u poslovanju nacionalnog avioprijevoznika. U protivnom, kažu, ostat će "stalna mušterija" državnih potpora koje plaćaju porezni obveznici. 

Novotny: Croatia Airlinesu je potrebna promjena poslovnog modela i restrukturiranje

"Ovdje bi se mogla povući usporedba sa slovenskim Adria Airwaysom. Slovenska je vlada, na kraju, tu kompaniju odlučila zatvoriti.  Hrvatska još nema snage za tako nešto. Umjesto toga, vlada nastoji kupiti vrijeme u nadi da će se pojaviti strateški partner za Croatia Airlines. No, to je u ovakvoj situaciji teško očekivati jer je pandemija koronavirusa aviokompanije u svijetu bacila u duboku krizu. Stoga bi vlada od Croatia Airlinesa trebala tražiti da se konačno restrukturira i promijeni poslovni model koji će mu osigurati da posluje bez potpora države", ocjenjuje za Index ekonomski analitičar Damir Novotny.

Damir Novotny

Naš sugovornik smatra da Croatia Airlines ima šansu u razvoju nacionalnog zračnog prometa. To se posebno odnosi na povezivanje gradova duž obale i otoka, ali i na bolju povezanost gradova na kontinentu. Sličan model primjenjuju i grčke avio kompanije. Također, ističe kako bi Croatia Airlines trebao prerasti u regionalnog igrača, barem kada je riječ o ulasku na tržišta i jačanju svoje pozicije u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Sloveniji,  a možda i Albaniji, pa čak i Sjevernoj Makedoniji. 

"U tim segmentima postoji dobra šansa za razvoj poslovanja Croatia Airlinesa. Dosadašnji poslovni model kompanije, koji je ona zapravo naslijedila od nekadašnjeg JAT-a, zastario je i više ne može dati uspjeha", zaključuje Novotny. 

*Index koristi third party aplikacije za realizaciju anketa, kako bi smanjili mogućnost manipulacije anketom od strane korisnika, ali i potpuno odagnali mogućnost Indexovih manipulacija rezultatima. Svejedno, online ankete ne mogu se smatrati znanstveno utemeljenima, niti vjerodostojno predstavljaju većinu hrvatske populacije. Index, naime, relativno rijetko posjećuju potpuni idioti, koji pak u ukupnoj hrvatskoj populaciji imaju značajan udio.

 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.