Zašto ne odgovaraju ljudi koji nisu pravilno pregledali Lastovo? Na potezu je DORH

Foto: Nel Pavletić/Pixsell

Zašto se ne traži odgovornost onih koji su pregledali brod Lastovo i onih koji su odobrili nastavak njegove plovidbe? Pitanje je to koje se postavlja nakon što su danas Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te Agencija za istraživanje nesreća objavili svoje izvještaje o tragediji koja se prošlo ljeto dogodila u Malom Lošinju.

Tko bi sve trebao odgovarati?

Sasvim konkretno - zašto su odgovorni samo šef Jadrolinije David Sopta i zapovjednik broda Lastovo, a ne i ljudi iz Hrvatskog registra brodova (HRB) te brodogradilišta Lošinjske plovidbe u Malom Lošinju, gdje je Lastovo zadnji put pregledano tijekom listopada i studenog 2023. godine. No, prema izvješću Agencije, taj je pregled bio manjkav, odnosno za neke segmente uopće nema dokaza na koji su način pregledani. 

Ovdje valja podsjetiti da je, prema nacrtu izvješća o nesreći koje je u medije procurilo u siječnju, prozvan bio upravo Hrvatski registar brodova. Čak se navodilo da bi trebalo razmisliti da se ukinu sve svjedodžbe i certifikati što ih HRB izdaje. 

Manjkav pregled Lastova

I Agencija za istraživanje nesreća danas je potvrdila da je HRB napravio propust. Njegovi djelatnici tijekom pregleda broda nisu, navodi se u izvješću, provjerili sve što je bilo propisano tzv. "ispitnom listom".

"Postoji potreba da se na jasan i konzistentan način uskladi tehnički nadzor nad sigurnošću sustava oplatnih vrata na RO-RO putničkim brodovima u nacionalnoj plovidbi s međunarodnim i nacionalnim pravilima, osobito kada je riječ o pregledima brodova građenih prije 30. lipnja 1996. godine", navedeno je u izvješću. Drugim riječima, sustav kobne rampe očito nije bio adekvatno pregledan. 

Nejasna pravila pregleda

Osim toga, Hrvatski registar brodova je od Agencije dobio još niz sigurnosnih preporuka. Osim sustavnije kontrole rampi, u buduće bi trebali usklađenije provjeravati i ostale dijelove broda, kako ne bi bilo odstupanja ovisno o načelima i principima što se primjenjuju. 

"Hrvatskom registru brodova preporučuje se unutar postojećih lista provjere za brodove i kompanije podrobnije specificirati komponente pregleda unutar pojedinih dijelova kako bi bilo razvidno što je pregledano i uzorkovano tijekom prosudbi", poručuje Agencija HRB-u. 

Na potezu je DORH

Unatoč tome što je, dakle, utvrđeno kako povjera od HRB-a nije bila adekvatna, istraga Ministarstva mora, prometa i infrastrukture nikoga od nadležnih nije obuhvatila.

Doduše, nedugo nakon nesreće razriješeno je svo troje članova Upravnog odbora HRB-a, o čemu je Index detaljno pisao. Dvoje je, ipak, ponovno imenovano. Tek jedan član, Zlatko Košta, koji je potpisao prvo neslužbeno izvješće u kojem se spominjala i odgovornost HRB-a, nije dobio novo povjerenje vlade RH. 

Sada je na potezu još i Županijsko državno odvjetništvo u Rijeci. Ono je danas za Index potvrdilo da su završili izvide vezano za nesreću u Malom Lošinju, no odluku o tome hoće li i protiv koga otvoriti istragu ili podići optužnicu još nisu donijeli. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.