LOVAC F-16 američke Nacionalne garde oborio je jučer iznad Velikih jezera u Michiganu nepoznati objekt koji je letio na visini od samo 6000 metara. Treće je to obaranje velikih i sporih letjelica u tri dana, najvjerojatnije balona, koji se pojavljuju naizgled niotkuda.
Stječe se dojam da je netko pokrenuo napad na Sjedinjene Države iako to vjerojatno nije točno. Tako velik broj otkrivenih letjelica jednostavno je posljedica toga što sad svi gledaju u nebo i traže ih.
Američki lovac je 4. veljače oborio kineski balon koji je danima kružio iznad Montane i tamošnjih podzemnih postrojenja interkontinentalnih balističkih projektila LGM-30G Minuteman III. Balon promjera 60 metara nosio je gondolu sa, kako tvrde Amerikanci, špijunskom opremom i pripadajućim solarnim panelima za proizvodnju električne energije (kao na satelitima).
Balon je letio na visini između 18 i 20 tisuća metara te nije predstavljao izravnu prijetnju komercijalnom zračnom prometu, koji se odvija do visine od 12 tisuća metara. Nakon što je danima privlačio pažnju svjetske javnosti, američko ratno zrakoplovstvo je moralo uporabiti najbolji lovački avion koji ima, F-22 Raptor, i oboriti balon u Atlantski ocean uz obalu Južne Karoline.
Naposljetku, Peking je priznao da se radilo o njegovom balonu tvrdeći da nije imao vojnu, već civilnu meteorološku namjenu.
Sad svi gledaju u nebo, pa se otkrivaju novi objekti
Sad kad su doslovno svi počeli gledati u nebo, vrlo brzo otkriveni su novi objekti. North American Aerospace Command (NORAD), zadužen za obranu američkog i kanadskog zračnog prostora, objavio je da je prilagodio radare za otkrivanje balona. I sve posade zrakoplova koje lete tim zračnim prostorom sad itekako pazi i motri. Stotine tisuća teleskopa, službenih i privatnih, usmjerene su u nebo i više ne gledaju zvijezde, već traže balone. Posljedica je da su u tri dana otkrivena čak tri.
Međutim, za razliku od prvog, ovi su puno manji i puno opasniji. Tako je zadnji oboreni letio na visini od samo šest tisuća metara. A to znači kroz koridore najgušćeg zračnog prometa na svijetu. Sudar balona veličine VW Bube i putničkog aviona zasigurno bi završio padom aviona.
📍ATLANTIC OCEAN - Sailors assigned to Explosive Ordnance Disposal Group 2 recover a high-altitude surveillance balloon...
Objavljuje U.S. Fleet Forces Command u Utorak, 7. veljače 2023.
Zbog toga je Pentagon jako oprezan s izjavama o podrijetlu letjelica. Prvi balon je bio špijunski, ali je letio previsoko da bi bio opasnost. Ako se u narednim danima otkrije još tako velikih balona koji lete na srednjim visinama, počet će se govoriti o mogućnosti da se radi o organiziranom napadu.
Sjedinjene Države već su jednom doživjele organizirani napad balonima. Doduše, još za vrijeme Drugog svjetskog rata, kad su Japanci slali tisuće balona u pokušaju da izazovu masovne šumske požare. Japanci su tridesetih godina prošlog stoljeća otkrili u stratosferi postojanje zračnih strujanja (često se nazivaju i mlazne struje) iz smjera Japana prema sjeveru Amerike te su ih pokušali iskoristiti. Brzine kretanja zraka unutar mlaznih strujanja su vrlo velike, od 90 km/h pa sve do 650 km/h, a najčešće su brzine između 200 i 500 km/h.
Zračna struja koja je japanske balone nosila do SAD-a dolazi iz Kine. Stoga se vjeruje da je sada koriste Kinezi za slanje balona. Zanimljivo je da je prvi oboreni balon imao ograničene mogućnosti upravljanja letom, ponajviše u načinu promjene visine leta i odabiru različitih strujanja zraka.
Ne treba isključiti ni Sjevernu Koreju
Iako je Kina najizgledniji krivac, mlazne struje u smjeru zapad-istok prolaze vrlo blizu Sjeverne Koreje, koju stoga ne treba isključiti.
U svakom slučaju, ako se "napadi" balonima nastave u većem broju, ozbiljno će ugroziti sigurnost zračnog prometa iznad Kanade i sjevernog dijela Sjedinjenih Država te usijati i ovako napet odnos SAD-a s Kinom.