Zatvorene su prve benzinske. Vlasnici: Situacija je ekstremna, nema nafte

Ilustracija: PIXSELL/Boris Scitar

MALI distributeri goriva u Hrvatskoj zatvorili su prve benzinske pumpe. To su nakon posljednje vladine odluke o zamrzavanju cijena goriva učinili Etradex u Pazinu, Nikica Petrol kod Slavonskog Broda te Plinka kod Zaboka. Razgovarali smo s vlasnicima zatvorenih pumpi i kažu nam da su osam mjeseci trpjeli gubitke i molili za pomoć, ali da više ne mogu izdržati. Ističu da zatvaranja ne dolaze iz hira, već iz nemoći.

"Veletrgovci nam ne isporučuju naftu. Dobili smo dopise da nafte nema"

Domagoj Puh vlasnike je benzinske postaje Plinka kod Zaboka. On nam kaže da su od vlade tražili održivi model, ali nije bilo sluha. Ističe da Plenković nema prave informacije o svemu te da zbog toga donosi loše odluke. Dodaje i da ova odluka nije u skladu sa zakonom.

"Osam mjeseci trpimo gubitke, molili smo za pomoć, nismo u mogućnosti ni zakonski prodavati u minus marži ni za nulu. Veletrgovci nam ne isporučuju naftu. Dobili smo dopise da nafte nema. I da želimo raditi pod ovim uvjetima, a ne želimo, nema nafte", rekao nam je vlasnik benzinske postaje Plinka kod Zaboka. 

"Ova uredba donijela je kaos na tržištu"

"Ova uredba je donijela kaos na tržištu. Premijer Plenković nema prave informacije jer da ima, ne bi dopustio da se ovo dogodi. U medije se plasiraju svakakve priče o našim velebnim zaradama, ali od toga ništa nije istina. Ne možemo vjerovati da se u osam mjeseci nije mogao pronaći održivi model.

Nama su sva prava oduzeta, a radimo na slobodnom tržištu. I svjesni smo da je situacija ekstremna, ali samo smo tražili održivi model", dodaje.

"Distributeri su dio priče, a ako oni rade u minusu, kako će tržište uopće opstati. Svi u lancu moraju imati određen dio kolača da si mogu pokriti troškove. Razgovarali smo s vladom, predlagali, dali modele, no nitko ništa nije uvažio", govori nam Puh.

"Slijedi propast dobrih firmi koje su umjetno dovedene u ovu situaciju"

Pitali smo ga što dalje. "Trajno smo zatvorili jer nemamo kamo. Slijedi propast dobrih firmi koje su normalno poslovale, a zbog ove vladine uredbe umjetno su dovedene u problematičnu situaciju. Najveći apsurd je što ova uredba nije u skladu sa zakonom.

Doslovno se događa da kad netko dođe natočiti gorivo, mi mu dajemo svoj novac jer poslujemo u minus marži. U tom slučaju ja poslujem u minusu, doslovno mu dajem svoj novac. To je neodrživo. Ljudi moraju shvatiti da nismo zatvorili iz hira, nego više ovako ne možemo preživjeti", zaključuje. 

"Po litri dizela gubimo 1.67 kuna"

Petar Mijić je sin vlasnika benzinske postaje u Vrpolju kod Đakova. On nam kaže da je danas morao zatvoriti tri benzinske postaje i ljudima dati otkaz. 

"Model rada je potpuno neodrživ. Jutros sam dobio ponudu dobavljača i prema njoj mi na litri dizela gubimo 1.67 kuna, odnosno 53.000 kuna u nekoliko dana. Takvi gubici su neizdrživi, nemamo izbora, nego zatvoriti. Mi smo na manje frekventnim mjestima, veliki smo trud uložili u ovaj biznis, da nam dođu ljudi, da nam dođu prijevoznici, poljoprivrednici... Imamo velike potrošače i kod nas nema blokada. Dakle, mi to ne radimo, ako se ne plati 30. dan, platit će se 50. Nije problem, samo da posao opstane", kaže nam Mijić.

Razočaran je odlukom vlade i kaže da je ovo prevršilo svaku mjeru. "Ovo je prevršilo svaku mjeru. Kronološki gledano, ovo već traje od 10. mjeseca, imali smo tek dva mjeseca slobodnog tržišta. Mi slobodno tržište ne tražimo jer ljudi u prosjeku toče 100-200 kuna, a na cijenu goriva od 16 kuna je to neisplativo. Ima puno bitnijih stvari od goriva kojima se treba sniziti cijena. Subvencije prijevoznicima, koji su također u problemima...", kaže nam.

"Planirali smo manje širenje, pomoć određenim poljoprivrednicima i prijevoznicima, ima ljudi, ima posla, ali ovako jednostavno više ne možemo. Toliko je apsurda. Na primjer, država sada zarađuje sedam lipa više nego ikad. Nama se nije pomoglo s fiksiranjem cijena i veleprodajnih cijena. Mi smo prošli tjedan dobili 22.000 litara goriva, platili smo ga po 14.22 kune, a prodajemo ga po 13.08 i financiramo prijevoznike s odgodom plaćanja. Što će biti s većima, ne znam. Nadam se da će nam pomoći."

"Ministar Filipović nema pojma o energetici. Taj ne zna koliko gorivo košta"

"Mi ne tražimo stare marže, samo neku pozitivnu nulu i to je već žalosno. Imamo 20 posto tržišta i usudim se reći da isporučujemo oko 30 posto goriva", dodaje. 

Ističe da je apsurd i fiksirana cijena plavog dizela na autocesti. "Jeste li ikad vidjeli kombajn ili traktor kako toči gorivo na autocesti. To je smiješno, eto, nemam što više za dodati", kaže nam pa komentira ministra gospodarstva Davora Filipovića.

"Svaka čast svakom ministru i ljudima iz vlade, ali Filipović apsolutno nije upoznat s problematikom. Taj čovjek nema pojma o energetici. Pitali su ga na zadnjem sastanku kolika je cijena goriva, a on odgovara da je ista kao i zadnja dva tjedna. Taj ne zna koliko gorivo košta", zaključuje Mijić. 

"Sutra će u Hrvatskoj biti zatvoreno 140 pumpi"

Vlasnik Tomica Benza Tomislav Šestan u Dnevniku N1 televizije objasnio je s kojim se problemima bore mali distributeri.

"Sutra idemo u štrajk. Danas je 10 kolega zatvorilo, sutra će nas još 120-130. Znači, sutra će u Hrvatskoj biti zatvoreno 140 pumpi, nas malih distributera", najavio je Šestan.

Smatra da bi država trebala pustiti slobodno tržište. "INA je nama mama i tata, svi pratimo INA-u. Prije je ona diktirala maloprodajnu cijenu i nitko od nas nije odskakao. INA bi bila ta koja bi diktirala cijenu i mi bismo je pratili", kaže.