Jučer se proširila informacija kako je u Zagrebu napadnut mladić nakon što je kupio ulaznice za nogometnu utakmicu između Lokomotive i Hajduka koja se igra sutra u 17:30. Još tada smo stupili u kontakt s Policijskom upravom zagrebačkom, iz koje su nam potvrdili da su zaprimili dojavu kako je negdje kod Kranjčevićeve ulice došlo do sukoba navijača.
Danas su nam poslali i opširniji odgovor. "Policijski službenici Policijske uprave zagrebačke su jučer, 6. prosinca, oko 17 sati u Zagrebu, Tratinskoj ulici, zaprimili dojavu o tjelesnom sukobu. Izlaskom na mjesto događaja zatečena je maloljetna osoba koja je izjavila da ju je nekoliko nepoznatih muških osoba tjelesno napalo te pobjeglo.
Liječnička pomoć maloljetnoj osobi pružena je u Kliničkom bolničkom centru Zagreb gdje je utvrđeno da je zadobila lakšu tjelesnu ozljedu, a kriminalističko istraživanje se nastavlja", poručili su. Objasnili su da je organizator angažirao pripadnike zaštitarske tvrtke kako bi omogućio sigurnu i nesmetanu prodaju ulaznica.
Međutim, napomenuli su kako su i sami policijski službenici pojačano obilazili i nadzirali područje Kranjčevićeve ulice i njene šire zone zbog velikog broja ljudi koji su stajali u redu za kupnju ulaznice.
"Policijski službenici će i danas nastaviti s pojačanim nadzorom tijekom rasprodaje preostalih utakmica, dok će se prije, za vrijeme i nakon osiguranja same nogometne utakmice poduzimati niz operativnih aktivnosti za njeno sigurno održavanje, kao i siguran dolazak, boravak i odlazak posjetitelja i ostalih sudionika, a posebice onih gostujućih", najavili su.
Ipak, postavlja se pitanje je li i ovaj incident mogao biti izbjegnut. Je li doista nužno da ljudi krajem 2023. godine čekaju u redu kako bi kupili ulaznicu za nogometnu utakmicu umjesto da im se isto omogući putem interneta. To nije samo pitanje komocije, nego i rizika kojem se potencijalno izlaže one koji čekaju u redu.
Jučer su u redu većinom čekali gostujući, Hajdukovi navijači, tako da se moglo pretpostaviti kako postoji određen rizik od sukoba s navijačima iz Zagreba. Dok su se ulaznice za istočnu tribinu mogle kupiti i na Odjelu za članstvo na Poljudu, ulaznice za zapadnu tribinu su dostupne isključivo na blagajnama u Kranjčevićevoj ulici.
To je dodatan paradoks jer ulaznice za istočnu tribinu kupuju prvenstveno torcidaši, a na zapadnu tribinu idu manje vatreni navijači Hajduka, neskloni izgredima. Osim studenata, u principu se ovdje uglavnom radi o ljudima koji žive u Zagrebu, a navijaju za Hajduk.
Dakle, odluka Lokomotive o prodaji ulaznica je dovela do toga da obični navijači moraju strepiti od toga hoće li ih netko napasti samo zato što u glavnom gradu Hrvatske kupuju ulaznice za utakmicu.
Jasno, policija i zaštitari im mogu donekle garantirati sigurnost na lokaciji gdje se prodaju ulaznice. Međutim, što se događa jednom kada navijači kupe ulaznice i krenu se udaljavati, hoće li svaki dobiti osobnu pratnju kako ga netko ne bi pratio i napao.
Obratili smo se Hrvatskom nogometnom savezu, upitavši ih smatraju li da bi online prodaja ulaznica trebala biti standard koji poštuju svi klubovi u elitnom rangu natjecanja. Iz HNS-a su na početku odgovora generički poručili kako osuđuju svako nasilje, bilo ono fizičko ili verbalno.
"Organizacija utakmica regularizirana je zakonima (Zakon o javnom okupljanju, Zakon o sprječavanju nereda na sportskim natjecanjima i Prekršajni zakon), na temelju kojih organizator utakmice, u ovom slučaju NK Lokomotiva kao domaćin, uz suglasnost policije te uz prethodni dogovor i ugovorom s HNK Hajdukom, regulira raspodjelu, prodaju i distribuciju ulaznica za određenu utakmicu.
Hrvatski nogometni savez kao organizator utakmice ulaznice prodaje isključivo online. Kada je u pitanju domaće prvenstvo većina klubova prodaje jedan dio ulaznica online, a jedan dio ulaznica klubovi prodaju fizički jer je velik broj onih navijača/gledatelja koji dolaze na utakmice SuperSport HNL-a još uvijek skloniji tradicionalnom načinu kupovine ulaznica i odlazaka na utakmice.
HNS organizatoru utakmice odnosno klubovima ne može nalagati na koji način treba prodavati ulaznice (dok je to u skladu sa zakonima) jer bi to bilo miješanje u poslovnu politiku kluba. Sve što se odnosi na organizaciju utakmica je regulirano zakonima te pravilnikom HNS-a, pri čemu posebno ističemo da je obaveza organizatora personalizirana prodaja ulaznica", odgovorio nam je HNS-ov glasnogovornik Tomislav Pacak.
To što neki gledatelji preferiraju fizički kupovati ulaznice ne može biti opravdanje da se ostalima ne omogući online kupnja. U HNS-u kažu da odluka o prodaju ulaznica spada u poslovnu politiku klubu. Međutim, dosta su nejasne granice između onoga što HNS smije propisati i onoga što spada u isključivu nadležnost klubova.
HNS u prošlosti nije imao problem propisati neka pravila radi sigurnosti navijača. Tako klubovi u elitnom rangu natjecanja moraju imati sjedeća mjesta na stadionima, a uvedena je i personalizirana prodaja ulaznica. Međutim, kada treba uvesti online prodaju ulaznica zbog sigurnosti navijača, onda HNS kaže da tu sve ovisi o klubovima.
Može li se odluka o online prodaji karata nametnuti barem za utakmice visokog rizika? Kontaktirali smo i Lokomotivu kao organizatora utakmice. Zanimalo nas je jesu li svjesni rizika kojem su izloženi neki navijači jer moraju fizički kupiti ulaznicu. Ipak, do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovor.