Zelena lista: Hoće li dokazani zagađivač INA konačno platiti pravu cijenu svog djelovanja?

NAJNOVIJI požar u rafineriji Sisak je još jednom skrenuo pozornost javnosti na stalno kršenje sigurnosnih i ekoloških standarda od strane INE, priopćila je jutros Zelena lista dodaju kako namjerno naglašavaju "najnoviji" jer ovo nije prvi požar na KP-6 postrojenju, ali i u drugim pogonima, u zadnjih nekoliko godina.

"Prije godinu i nešto, točnije 16. siječnja 2010. buknuo je požar na tom istom KP-6 postrojenju i bio je ugašen do mraka. Godinu prije, 2009., požar je izbio na jednom drugom mjestu i teško ozlijedio dvojicu radnika. Brojne ispade sistema i kvarove u rafineriji, koji godinama teško onečišćuju zrak Siska i narušavaju zdravlje njegovim stanovnicima nema smisla nabrajati. Dovoljno sama za sebe govori činjenica što Sisak ima vrlo brojnu Udrugu oboljelih od karcinoma. Svjedoci smo već godinama svojevrsnom razgovoru između "ludih i gluhih" -  jedne strane INA uvjerava sve o tome kako ulaže ogromna sredstva u modernizaciju i ekološku zaštitu, a sisački zrak koji je III. kategorije te mnoštvo bolesnih stanovnika svjedoče suprotno", tvrde iz Zelene liste nabrajajući probleme.

Prema njima, bolja situacija nije ni u riječkoj rafineriji. "INA tvrdi da je do sada uložila samo u Sisak 118 milijuna Eura. Efekti od toga po pitanju sigurnosti i smanjenog ekološkog zagađenja se baš ne primjećuju iako je rasprodaja nacionalne naftne kompanije započeta još 2002. i to radi strateškog ulaganja u obnovu rafinerija", kaže dopredsjednica Zelene liste Vlasta Toth.

"MOL smatramo najodgovornijim za incident"

"Štoviše, posljednjih godina sve su učestalije glasine da suvlasnici iz Mađarske nemaju interes da održavaju i grade hrvatske rafinerije jer doma u Mađarskoj imaju previše takvih kapaciteta. U tom kontekstu smatramo MOL najodgovornijim za požar u sisačkoj rafineriji. Današnji incident je izbio na tzv. produktovodu – cijevi kroz koju prolaze naftni derivati, vjerojatno benzin, prema spremnicima kojih u blizini ima mnoštvo. Prava je sreća da se požar obuzdao jer bi inače ovog trenutka pisali o neizmjernoj tragediji u Sisku. ", stoji u priopćenju.

Iz Zelene liste podsjećaju da je i Janaf navodno evakuirao svoje osoblje iz opasne zone što smatraju zanimljivim jer upravo Janaf planira izgradnju produktovoda od Slavonskog Broda preko Siska do Omišlja ili Družb-Adriju na malo drugačiji način. "Koliko će tim zahvatom biti dovedeni u pitanje sigurnost, zdravlje i čistoća okoliša, govori nam požar koji je u rafineriji izbio baš na cijevi kojom kolaju lako zapaljivi derivati. Postavlja se i pitanje koliko investicije u magistralni produktovod imaju utjecaja na smanjena ulaganje u obnovu hrvatskih rafinerija", pitaju se u priopćenju.

Kako nema zagađenja?

"Zanima nas još jedino kakav će biti nalaz inspekcije po pitanu zagađenja jer INA je već u svom prvom priopćenju odlučno izjavila da ekološkog zagađenja nema. To što se masni crni dim dizao 200 m u visinu i bio vidljiv sve do Zagreba, to INA naravno, ne smatra zagađenjem. Zanima nas i da li će u slučaju ustanovljenog zagađenja INA biti kažnjena s malo većom kaznom od 150.000 kn koliko je dobila lani sudskom presudom za uzastopno trovanje građana Siska u 2008. Ako je zdravlje stanovnika Capraga jeftino koliko i prosječan dnevni utržak jedne pumpe, nadamo se da će stup dima vidljiv na udaljenosti od 50 kilometara, biti našim sudskim organima ipak malo snažniji dokaz te će dokazani zagađivač INA konačno platiti pravu cijenu svog djelovanja", zaključuju iz Zelene liste.