Žena koju je Hitler obožavao

Foto: Wikipedia

Leni Riefenstahl bila je njemačka redateljica, producentica, fotografkinja i umjetnica, poznata po djelovanju tijekom Trećeg Reicha. Vrhunac karijere doživjela je u godinama prije Drugog svjetskog rata, kada je radila na propagandnim filmovima za njemačku vlast. U povijesti je ostala zapamćena ne kao nacistkinja, već kao vrstan kinematografkinja, a neke od njenih metoda snimanja filma ostale su nepromijenjene sve do danas.

Umjetnica od samog početka

Rodila se 1902. godine u Berlinu, a tijekom mladosti pokazivala je velik interes za umjetnost i performans. Studirala je balet, a potom je prešla u glumu, gdje se pojavila u nekoliko filmova. Paralelno s glumom javlja se i ljubav prema izradi filma. Uskoro je pronašla mentora u osobi po imenu Arnold Fanck te stekla adekvatno obrazovanje.

Mlada Leni Riefenstahl u berlinskom performansu (desno)

1935. godine izlazi njen film Trijumf volje. Radi se o dokumentarcu koji prikazuje 6. kongres Nacionalsocijalističke stranke. Njena režija pomogla je da se događaj predstavi grandiozno i raskošno, a ljudi koji sudjeluju na kongresu kao važni i posebni.

Film je bio čista propaganda, no Leni se i dan danas odaje priznanje jer je uspjela snimanjem i režijom predstaviti politiku kao umjetnost. Koristila je inovativne tehnike snimanja, snimajući iz više kuteva i uz složene pokrete kamere koji do tada nisu viđeni.

Trijumf volje bio je samo početak

Film su obožavali Joseph Goebbels i Heinrich Himmler, no nikome se nije više svidio nego Adolfu Hitleru. Rekao je da Leni obavlja sjajan posao za budućnost stranke i zemlje. Odmah nakon toga pozvao ju je u svoj ured te tražio da snimi film tijekom Olimpijskih igara koje će se održati iduće godine u Berlinu. Za snimanje je dobila financijsku podršku.

Njezin idući film Olympia prepričava priču o Olimpijskim igrama. Rieifenstahl je morala izmisliti novi model snimanja kako bi uhvatila sportaše u pokretu, u vodi, a poseban izazov bilo je snimanje trkača koji su nosili olimpijsku baklju od Grčke do Njemačke.

Tako je Leni prva kinematografkinja koja je koristila kamere na pokretnim trakama te prve podvodne kamere. Osim toga, u filmu Olympia puno se bavila prijelazima iz kadra u kadar, što će iskoristiti gotovo svi budući kinematografi na svijetu.

Nakon Rata

Nakon što je pao Treći Reich, Leni je pokušala pobjeći iz zemlje, ali su je uhvatili američki vojnici. Znali su jako dobro tko je ona i tretirali su je vrlo dobro. Amerikanci su već tada znali da je njena povezanost s Nacističkom strankom nominalna. Naime, postala je članicom stranke na nagovor svog mentora Arnolda Fancka, no osim snimanja filmova, nije se bavila nikakvom drugom aktivnošću.

Preživjela je stotinu intervjua i ispitivanja u godinama nakon rata, a kad se vratila u Njemačku, nije mogla pronaći studio koji bi puštao njene filmove. Svoju je karijeru nakratko oživjela tijekom 50-ih i 60-ih baveći se fotografijom i izložbama. Umrla je u Münchenu 2003. godine u 102. godini života.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.