Njegovo ime je simbol za luksuz. Izgubio je sve, umro u siromaštvu i zaboravljen

Foto: Wikipedia

Kada govorimo o velikim imenima autoindustrije, često spominjemo Forda, Benzа ili Porschea, ali jedno ime nepravedno ostaje u sjeni – David Dunbar Buick. Iako njegovo prezime danas nosi poznati brend luksuznih automobila, sam Buick nije doživio financijski uspjeh unatoč revolucionarnim inovacijama koje su zauvijek promijenile svijet.

Od kade do automobila

David Dunbar Buick rođen je 17. rujna 1854. u škotskom gradu Arbroathu. Njegova obitelj emigrirala je u SAD dok je bio dijete, nastanivši se u Detroitu – tada rastućem industrijskom središtu. Već kao mladić pokazivao je tehnički talent i strast za mehaniku, što ga je odvelo u vodoinstalatersku industriju.

Njegov prvi veliki izum nije imao nikakve veze s automobilima – Buick je razvio proces za spajanje porculana s lijevanim željezom, čime su nastali moderni emajlirani umivaonici i kade koje su i danas standard u kupaonicama. Ova inovacija donijela mu je prvi veliki poslovni uspjeh.

Buickova prava strast bila su motorna vozila, pa je 1899. osnovao Buick Auto-Vim and Power Company s ciljem razvoja boljih motora. Njegova ključna inovacija bila je ventilom upravljana komora za sagorijevanje (overhead valve engine, OHV) – sustav koji je omogućio učinkovitije izgaranje goriva i povećao snagu motora.

Godine 1903. osniva Buick Motor Company, ali zbog financijskih problema ubrzo gubi kontrolu nad tvrtkom. Njegovu kompaniju preuzima William C. Durant, čovjek koji će kasnije osnovati General Motors (GM). Buickov revolucionarni motor postao je temelj za razvoj GM-ovih automobila. Buick je 1906. napustio tvrtku, prodavši svoj udio za samo 100.000 dolara – iznos koji danas zvuči smiješno s obzirom na kasniji uspjeh brenda.

Prvi automobil koji je koristio njegov OHV motor bio je Buick Model B iz 1904. – s 22 konjske snage bio je među najnaprednijim vozilima svog doba.

Izgubio je sve

Nakon odlaska iz Buick Motor Companyja David Buick pokušao je s nekoliko poslovnih pothvata – ulaganja u naftu u Kaliforniji i zemlju na Floridi – ali svi su propali.

Njegovi izumi imali su dalekosežan utjecaj. General Motors, izgrađen na Buickovom nasljeđu, igrao je ključnu ulogu u Drugom svjetskom ratu, proizvodeći vozila poput tenkova i kamiona. OHV motor, Buickov izum, poboljšao je performanse tih vozila, što je neizravno pomoglo savezničkim snagama u spašavanju života na bojištu.

Buick i Porsche: Neobična poveznica

Buickovi izumi utjecali su na nekoliko ključnih modela. Prvi Buick Model B iz 1904., s dva primjerka proizvedena te godine, bio je početak. Kasniji modeli poput Buick Model 10 (1908.) postali su hit među američkim kupcima. No Buickov utjecaj proteže se i izvan GM-a.

Ferdinand Porsche, osnivač Porschea, posjetio je SAD 1930-ih i upoznao se s radom Hansa Ledwinke, čiji je Tatra T77 inspiriran Buickovim konceptima stražnjeg motora i aerodinamike. Porsche je kasnije primijenio slične ideje u Volkswagen Bubi i Porscheu 911, čiji motori straga duguju zahvalnost Buickovom pionirskom radu.

Kasnije su OHV sustavi pronašli primjenu i u sportskim automobilima širom svijeta. Buickova inovacija, koja se prvotno koristila u obiteljskim Sedanima, postala je osnova i za high-performance vozila, uključujući i neke modele Corvette.

David Dunbar Buick preminuo je 5. ožujka 1929. u Detroitu od raka debelog crijeva, u siromaštvu i gotovo zaboravljen.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.