Tesla, vodeći svjetski proizvođač električnih vozila, bilježi značajan pad prodaje na europskom tržištu početkom ove godine. Prema podacima iz siječnja, registracije novih Teslinih vozila u ključnim europskim zemljama smanjile su se za gotovo 50% u usporedbi s istim razdobljem prošle godine. Najveći pad zabilježen je u Španjolskoj (-75%), Francuskoj (-63) i Njemačkoj (-59%).
Ovi podaci ukazuju na značajnu promjenu u dinamici tržišta električnih vozila u Europi, s posebnim naglaskom na Teslu. No, što su pravi uzroci ovakvog trenda?
Jedan od glavnih razloga pada Tesline prodaje, procjenjuje se, sve je jača konkurencija, posebno iz Kine i Europe. Kineski proizvođači agresivno se šire na europsko tržište, nudeći modele koji često imaju bolji omjer cijene i performansi. Uz to, europske marke poput Volkswagena, Renaulta i BMW-a povećale su ponudu električnih vozila s poboljšanim baterijama i naprednim tehnološkim rješenjima.
BYD je u posljednjih šest mjeseci povećao tržišni udio u Europi, a modeli kao što su Seal i Atto 3 privukli su kupce konkurentnim cijenama i boljom energetskom učinkovitošću. Renault je u siječnju predstavio potpuno novi električni model 5 EV, koji je odmah postao hit na tržištu zbog nostalgičnog dizajna i napredne tehnologije.
Tesla se u Europi godinama oslanjala na prednost rane dominacije tržišta električnih vozila, no sada se mora suočiti s konkurencijom koja brzo inovira i nudi alternativne opcije kupcima.
U siječnju 2025. Tesla je predstavila redizajniranu verziju svog najprodavanijeg modela, Modela Y, pod kodnim imenom "Juniper". Osvježena verzija donosi poboljšanja u dizajnu, unutrašnjosti i tehnologiji, ali je također dovela do kratkoročnog smanjenja dostupnosti starijih modela i odgode kupovine potrošača koji čekaju novi model.
Nova verzija Modela Y uključuje poboljšani ovjes, tišu kabinu, stražnji ekran za putnike i bolju kvalitetu materijala u unutrašnjosti. Očekuje se da će prodaja Modela Y porasti u drugom kvartalu 2025. godine, kada novi modeli postanu široko dostupni.
Elon Musk, izvršni direktor Tesle, posljednjih godina postao je sve više politički angažiran, što je izazvalo podjele među kupcima. Njegove izjave o raznim političkim temama, uključujući slobodu govora, imigraciju i odnos prema Europskoj uniji, mogle su negativno utjecati na percepciju brenda u određenim dijelovima Europe.
Muskova javna podrška određenim političkim pokretima i kontroverzne izjave dovele su do bojkota Tesle u nekim dijelovima Europe. Do bojkota kod dijela potrošača dolazi i u SAD-u. Tu je činjenicu indirektno priznao i sam Musk, podijelivši na svom X profilu prije nekoliko dana video u kojem se objašnjava zašto bojkot Tesle nema smisla.
Još jedan faktor za Teslin drastičan pad u Europi je i to što europske vlade sve više subvencioniraju domaće proizvođače električnih vozila, dok Tesla kao američka tvrtka ne uživa iste pogodnosti.
S druge strane, mnoge europske zemlje smanjuju ili ukidaju subvencije za kupovinu električnih vozila, što izravno utječe na potražnju. Tesla, koja je dosad koristila te generalne subvencije kako bi ostala konkurentna na tržištu, sada se suočava s izazovom da održi prodajne brojke bez takve pomoći.
Njemačka je početkom 2024. smanjila subvencije za električna vozila, što je odmah utjecalo na Tesline prodajne brojke. Francuska i Velika Britanija također postupno ukidaju financijske poticaje za kupovinu električnih vozila, što otežava prodaju skupljih modela poput Teslinih Modela Y i Modela S.
Tesla se suočava s ozbiljnim izazovima na europskom tržištu. Kombinacija jače konkurencije, smanjenja subvencija, političkih čimbenika i prelaska na novi Model Y stvorila je kompleksnu situaciju koja zahtijeva brze prilagodbe. Iako Tesla i dalje ostaje jedan od ključnih igrača u industriji električnih vozila, jasno je da više ne može računati na istu dominaciju kao prethodnih godina, a ostatak godine trebao bi pokazati kako će se Tesla snaći u promijenjenim okolnostima na tržištu.