Motori rade, čuju se gitare, a pripovjedač odsječno objašnjava zašto je prikazano vozilo više od stroja: "Kamion je alat. Ali Ram, Ram je život."
Tako počinje reklama za Ram 1500, kamionet malo veći od tenkova Panzer iz vremena nacističke Njemačke i gotovo jednako težak. Raste mu popularnost u Europi, broj vozila koja stižu na kontinent porastao je za 20% tijekom 2023. u odnosu na prethodnu godinu, prema registracijskim podacima Europske agencije za okoliš. Aktivisti za sigurnost na cestama i zaštitu okoliša u Ujedinjenom Kraljevstvu i Europi zabrinuti su zato što golemi sjevernoamerički kamioneti sve više prelaze Atlantik, piše Guardian.
"Europa bi trebala zabraniti Ram", rekao je Dudley Curtis iz Europskog vijeća za sigurnost prometa. "Ova vrsta vozila je pretjerano teška, visoka i snažna, što je čini smrtonosnom u sudarima s vozilima normalne veličine, pješacima i biciklistima."
Zasad takva vozila nisu u skladu s propisima EU o zaštiti okoliša, ali se mogu uvesti u Europu na "stražnja vrata", poznata kao individualno odobrenje vozila (IVA), pri čemu je kontrola blaža. Gotovo 5000 Dodge Ramova uvezeno je u Europu prošle godine, a oko 60% IVA odobrenja u EU, Norveškoj i Islandu odnosi se na Ram, čiji proizvođač Stellantis nije odgovorio na zahtjeve za komentarom.
Ostali veliki kamioneti, kao što su Ford F-150 i Chevrolet Silverado, također stižu na tržište, ali u manjem broju. Guardian je u utorak otkrio da je jedan od prvih europskih Tesla Cybertruckova možda bio nepropisno registriran na isti način.
Brutalna fizika otkriva tamnu stranu ovakvih automobila
Prodaja SUV-ova raste već nekoliko godina jer proizvođači automobila stavljaju na tržište sve veće automobile, a potrošači su spremni platiti više kako bi ih nabavili. Ova teška vozila, hvaljena zbog terenskih sposobnosti koje im omogućavaju svladavanje off-road terena, postala su uobičajeni prizori na parkiralištima supermarketa i pločnicima ispred školskih vrata.
"Ljudi 'nose' svoj veliki SUV kao skupocjeni kaput. To je težnja za određenom vrstom životnog stila", rekao je Robin Hickman s University Collegea u Londonu. Međutim, kamioneti se sve više reklamiraju kao svestrana vozila koja gradski stanovnici mogu koristiti za zadovoljenje svakodnevnih potreba.
Brutalna fizika otkriva tamnu stranu ovakvih automobila. Vozilo veće mase udarit će osobu većom snagom. A viši poklopac motora otežava vozaču da vidi dijete i povećava vjerojatnost da njegovo vozilo udari u glavu ili vitalne organe odrasle osobe. Za razliku od žrtava uobičajenih prometnih nesreća, koje su često gurnute u stranu ili na vjetrobransko staklo, ljudi koje udari kamionet obično budu gurnuti naprijed i pregaženi.
Istraživači su uvidjeli takve mehanizme u simulacijama nesreća. U kolovozu je Institut Vias u Belgiji otkrio da pješak ili biciklist kojeg udari kamionet ima 90% veću vjerojatnost od ozbiljnih ozljeda nego kada ga udari običan automobil i gotovo 200% veću vjerojatnost da će smrtno stradati.
U studenom prošle godine američki Insurance Institute for Highway Safety otkrio je da se rizik od smrtnog slučaja povećava oko 45% ako pješaka udari vozilo s visokim poklopcem motora. U siječnju je jedna američka studija pokazala da povećanje visine poklopca motora od 10 cm uzrokuje 22-postotno povećanje rizika od smrti pješaka. Rizik raste 31% za starije od 65 godina i 81% kad je riječ o djeci.
No čini se da je malo ljudi svjesno opasnosti. Samo 40% odraslih Britanaca slaže se da su SUV-ovi i kamioneti opasni za druge ljude, pokazalo je istraživanje YouGova u veljači, a samo 20% vlasnika takvih vozila slaže se s ovom tvrdnjom. Neki ljudi opravdavaju kupnju velikih vozila jer obiteljima nude veću udobnost. Drugi kažu da se osjećaju sigurnije u većim automobilima iako ta sigurnost dolazi na štetu drugih.
"Ljudi koji kupuju SUV-ove su ili vrlo sebični i ne mare ni za koga drugoga na ulici ili jednostavno ne razmišljaju o tim problemima", rekao je Hickman. "Možda će jednog dana njihovu djecu pregaziti terensko vozilo i tada će biti užasnuti."
Gradovi uvode naknade za velika vozila
Europski gradovi poput Pariza, Lyona, Grenoblea i Tübingena uveli su naknade na temelju težine zbog kojih vozači SUV-ova i kamioneta plaćaju skuplje parkiranje. Zagovornici ove kampanje pozvali su Europsku komisiju da postroži sigurnosna pravila i zatvori rupu u ishođenju odobrenja koja omogućava velikim kamionetima da ipak voze europskim cestama.
"To je stara priča o lancu koji je jak onoliko koliko je jaka njegova najslabija karika", rekao je James Nix iz lobističke grupe Transport & Environment. "EU i Ujedinjeno Kraljevstvo izgradili su pravni okvir za zaštitu javnosti od visokih razina onečišćenja zraka, klimatskih emisija i rizika po sigurnost na cestama. Ali uvoznici kamioneta dobivaju odobrenje kao 'pojedinačna' vozila, izbjegavajući pažljivo konstruirane europske zaštitne mjere."
Međutim, unatoč eksplozivnom rastu prodaje, veliki kamioneti imali su udio manje od jedan posto u registracijama novih automobila i kombija u Europi 2023. godine. Ova vozila zagađuju daleko više od običnih automobila, ali ako su odobrena preko IVA-e, ne uračunavaju se u europske ciljeve vezane za emisiju CO2 za 2025. godinu od 94 g/km za automobile i 154 g/km za kombije.
Kako bi ispunio ciljeve i kompenzirao emisije iz svakog velikog kamioneta, proizvođač bi u teoriji morao na cestu poslati tri dodatna električna vozila, tvrdi Peter Mock, direktor europskog ogranka Međunarodnog vijeća za čisti prijevoz. "Umjesto da se žale na regulaciju, proizvođačima automobila bilo bi bolje da preispitaju svoj marketinški prelazak na sve veće SUV-ove i kamionete."