Poboljšanje u svakom pogledu, cijena od 666 eura: Isprobali smo novi PlayStation VR 2

Foto: Press

ULAZAK Sonyja na VR tržište u prvom pokušaju nije prošao spektakularno.

Iako je PSVR barem na papiru djelovao kao solidan koncept koji bi uz prave naslove mogao ostvariti umjeren uspjeh, a s preko pet milijuna prodanih primjeraka ne možemo reći ni da se radilo o apsolutnom failu, ono u čemu su podbacili bio je sustav koji je bio prekompliciran za korištenje.

Nekima je smetao nepotrebno kompleksan sustav spajanja za koji su vam trebale upute po brojevima, nekima to da ste svaki put kada ste željeli zaigrati običnu igru trebali raditi kablovske rošade, a nekima to što vam je prostor oko konzole bio prepun obavezne opreme koja je zauzimala previše prostora. Nažalost, velikoj većini smetale su sve tri stvari, a kad na sve to dodate i skromne performanse i to da ponuda igara nije bila spektakularna, prilično je jasno zašto se priča nije održala.

Drugi Sonyjev pokušaj na svakoj razini djeluje kao gigantski korak u pravom smjeru.  

Što je u kutiji i hoćemo li se opet namučiti sa spajanjem?

PSVR 2 dolazi u vrlo laganom paketu u kojem ćete uz vizir pronaći i dva PS VR2 Sense kontrolera, žičane slušalice koje imaju podršku za Tempest 3D audiotehnologiju i za koje nećete morati brinuti jer se spajaju s vizirom, USB-C kabel za punjenje i upute.

Za razliku od prethodnika koji je bio pakao za spajanje i svakodnevno korištenje, PSVR 2 je sve samo ne kompliciran i u sekundi ćete ga skužiti čak i ako niste, da se tako izrazim - najoštriji nož u ladici. Na konzolu ga spajate samo jednim kabelom koji je dovoljno dug pa ćete imati i dovoljno manevarskog prostora da se razmašete i napravite nekoliko koraka u svakom smjeru.

Nakon toga pratite vrlo jednostavne upute s ekrana, namještate vizir da bude što ugodniji za nošenje, a slika oštra, uređaj će skenirati prostoriju, odredit ćete prostor za igru i to je to. Čak i promjena prostora je sekunda posla. Osim toga, postoji jedan kabel i sve vrlo lako možete pospremiti na policu i vaditi po potrebi.

Ovog puta nije vam potrebna vanjska kamera, već se kamere nalaze na prednjoj strani uređaja i upozorit će vas čim napustite sigurnu i unaprijed određenu zonu tako što će izaći iz igre i nastaviti snimati prostor oko vas.

Kontroleri, baterija i punjenje

PS VR2 Sense ima više-manje sve što i klasični Dual Sense kontroleri. Od dodirnih povratnih signala, adaptivnih okidača pa sve do preciznog praćenja ruku i prstiju, što definitivno pomaže da vas igra kompletno uvuče u atmosferu. Primjerice, virtualni ćete svijet moći istraživati ne samo pritiskanjem gumba već i samim položajem ruke i prstiju.

Ergonomski dizajn kontrolera i vezice pomoći će vam da kontroleri ostanu u vašim rukama, a tu je aktivno praćenje samih kontrolera koje ćete bez problema locirati bez potrebe za skidanjem VR kacige.

Što se baterije tiče, očekujte da će izdržati do pet sati igre, što je sasvim dovoljno za prosječenog korisnika VR-a. Ipak, budući da se radi o dva odvojena kontrolera, bilo bi idealno da u paketu dolazi i punjač. Ovako ih morate puniti jedan za drugim ili na dva različita mjesta, što je gnjavež.

Tehnički podaci

Kratko ćemo se pozabaviti i tehničkim detaljima. PSVR 2 koristi dva OLED zaslona razlučivosti 2000 x 2040 piksela s 4K HDR grafikom i brzinom prikaza od 120 sličica u sekundi. Drugim riječima, OGROMAN skok u odnosu na prethodnika. Vidno polje je 110 stupnjeva, a podesive Fresnel leće omogućuju nam da podesimo razmak i stvorimo optimalnu sliku.

Treba spomenuti i responzivne vibracije koje na papiru možda zvuče zbunjujuće, ali najlakše ih je opisati tako da vam kažemo da ćete osjetiti kada vam strijela ili metak prolete pored glave ili ako vas netko udari.

Tu je i pametno praćenje oka koje, između ostalog, smanjuje osjećaj nelagode koji se nakon duljeg korištenja znao pojaviti kod dijela igrača.

Fokusirano renderiranje nešto je na što ćete se s vremenom naviknuti, ali u pravilu je tu kako bi performanse bile stabilne, a u svim igrama koje smo odigrali nismo naišli ni na jednu u kojoj smo zamijetili usporavanja ili bilo kakav pad kvalitete izvedbe. U isto vrijeme, većina igara još uvijek nije hardverski zahtjevno, ali to nas dovodi do jednog zanimljivog detalja.

AAA naslovi su super, ali...

Naime, dosad sam odigrao petnaestak igara i došao do zaključka koji možda neće biti popularan. Dakle, većina recenzija na koje sam naišao ističu AAA naslove koji će vas oduševiti vizualnim detaljima, ali mišljenja sam da takvi naslovi neće nužno biti presudni.

Ono što me osvojilo u podjednakoj mjeri kao i uistinu kvalitetan Horizon Call of the Mountain je stari dobri Tetris.

I svjestan sam da nitko neće kupovati PSVR 2 zbog Tetrisa, ali VR je čak i potpuno zainteresiranim gamerima poput mene i dalje novotarija koja se može i ne mora održati. Ono što će na dulje staze stvoriti naviku korištenja neće biti Horizon. Da, izgleda fenomenalno i pokazat će što vaš VR može, ali to je tip igre koji ćete odigrati i više joj se vjerojatno nećete vraćati. Tetris (koji koristim samo kao primjer jer postoje i druge igre tog tipa), natjerat će vas da PSVR 2 koristite u trenucima opuštanja, kao neki oblik meditacije tijekom koje ćete se potpuno isključiti od svijeta oko vas.

Prebrze igre prepune akcije odlična su zabava, ali zanimljivo je koliko sam vremena proveo igrajući manje naslove koji su mi stvorili potrebu za češćim korištenjem sustava. I to je bilo potpuno neočekivano, a uvjeren sam da su to prepoznali i u Sonyju.

Što ćemo igrati?

Sve ono što sam u razgovorima s prijateljima poželio od novog PSVR-a, Sony je više-manje ispunio ili barem najavio. Novi VR sustav otvara toliko mogućnosti i bilo bi šteta iskoristiti ga isključivo na simulacije i pucačine. Postoje žanrovi koji su s vremenom nestali, a VR okruženje idealno je da ih se ponovno oživi.

Primjerice, igre tipa Guitar Hero savršene su za VR i Sony je to na svu sreću prepoznao. Njihov početni line up vrhunski je prilagođen svim ukusima i definitivno je iznad svih očekivanja. Naravno da će uvijek postojati oni koji će željeti više, ali budimo realni. Ovo što smo dobili od starta je u najmanju ruku fenomenalno i budi nadu da bismo ovog puta mogli dobiti nešto uistinu veliko.

Podsjetimo, za PSVR 2 po izlasku će biti dostupno preko 30 različitih igara. Uz već spomenute, tu su još i Gran Turismo 7, Resident Evill Village, No Man's Sky, The Walking Dead: Saints & Sinners i neopisivo simpatičan Moss: Book II, nastavak VR remek-djela koje će vas oduševiti pristupom.

Za kraj ćemo se osvrnuti i na ono što mnoge najviše zanima, a to je cijena.

Cijena i je li previsoka?

PSVR 2 u Hrvatskoj će koštati 666 eura (ili 5000 kuna za one koji se još uvijek privikavaju). Radi se o paprenoj cijeni, tim više jer vam je potrebna i petica, ali radi se o cijeni koju morate staviti u pravi kontekst. Ono s čime će PSVR 2 najviše uspoređivati i već uspoređuju jest Meta Quest Pro koji košta gotovo 1000 eura više, ali prednost je to da nije konkretno vezan ni za jedan uređaj.

Međutim, razlika u cijeni je više nego osjetna, a PSVR 2 je najisplativija varijanta želite li nešto što ima top performanse, jednostavno je za korištenje, funkcionira unutar ekosustava u kojem već jeste i ima kvalitetan katalog igara.

I da si ne lažemo, VR kao koncept još uvijek nije nešto što je većina igrača spremna prihvatiti. Ono što će pomoći u širenju te ideje je upravo ovo što radi Sony. Ljudi koji žele svoje PlayStation iskustvo obogatiti za novu dimenziju vjerojatno će biti spremni izdvojiti ovaj iznos jer željet će da im VR bude vezan uz sustav koji već koriste.

Koliko god nova, strana ili neobična nekima bila, ideja o korištenju VR-a ovisit će o starom pravilu koje vrijedi od samih početaka gaminga. Budućnost PSVR dvojke ovisit će o igrama, a je li ovaj početni line up od 30 naslova dovoljan da privuče kupce ili ne - pokazat će vrijeme.

Očekivanja i stvarnost

Ono što znam jest da je Sony ovog puta odradio sve kako bi se to dogodilo i zaista ne mogu dovoljno naglasiti da je ovo možda i jedno od najboljih otvaranja nekog novog sustava koje smo imali prilike vidjeti. Ipak, privlačenje novih korisnika neće biti jednostavno, a ova ekonomska klima to samo dodatno otežava.

PSVR 2 je u odnosu na prethodnika poboljšanje u svakom pogledu: tehničkom, vizualnom, praktičnom i poslovnom.

Osim toga, ovo je generalno gledajući vrhunski proizvod koji posjeduje tu "premium" kvalitetu koju i očekujemo od luksuznih igračaka. Ovaj bismo (ekonomski) trenutak teško mogli nazvati idealnim, ali PSVR 2 je idealna platforma koja zaslužuje ući u svaki dom.

No, na kraju dana ovo su tek prvi koraci i Sony će morati učiniti puno toga da igrače uvjeri u to da im je ovo isplativo. Što god napisao, ovo je većini visoka cijena, a igre nisu besplatne. Učiniti novu tehnologiju sveprisutnom nikada nije jednostavan posao, a uvjeriti nezainteresirane da je upravo ovo to što im je oduvijek nedostajalo, još je teže.

Hoće li se to dogoditi? Besmisleno je predviđati, ali uz pametne poteze i prave igre, svakako zaslužuje biti sljedeća velika stvar za Sony.