Zadnjih smo dana gotovo opsesivno gledali Gordona Ramsayja i njegov show Kitchen Nightmares. Show koji je svoju prvu epizodu snimio davne 2007. godine svoj je kraj doživio sedam godina kasnije.
Riječ je o vrlo uspješnom formatu koji je doživio mnoge imitacije diljem svijeta, pa čak i u Hrvatskoj, pod nazivom Jezikova juha u produkciji RTL-a. Hrvatska je verzija bila katastrofalno loša, ali je imala jednu važnu društvenu ulogu – razotkrivala je kako zaista izgledaju i funkcioniraju kuhinje hrvatskih restorana i koliko neznanje vlada u ugostiteljstvu.
Koncept Kitchen Nightmares je prilično jednostavan: Ramsay kao chef koji zna sve o restoranskom poslu, od kuhanja do vođenja restorana, ide u nepoznate restorane kojima treba pomoć i pokušava ih popraviti kako bi ponovno privukli goste. Emisiji Kitchen Nightmares se može štošta zamjeriti, od insceniranih scena i previše drame do klišeiziranih epizoda.
Međutim, serija je vrlo zabavna, ponajviše zbog Ramsayjeve vrlo nevjerojatne televizičnosti. Kitchen Nightmares danas se čini zastario. Ali neki od problema s kojima se Ramsay susreće i danas su relevantni. Veliki broj cijelih epizoda može se pronaći na YouTubeu, a neke od njih imaju milijunsku gledanost. Evo nekih od najčešćih problema koji i danas, 2024. muče većinu hrvatskih restorana.
1. Neshvaćanje žanra ili lažni fine dining
U nekoliko epizoda Ramsay obilazi mjesta koja se predstavljaju kao fine dining restorani, cijenama visokima i za današnje standarde, pretencioznim kuhanjem, a vrlo upitnim znanjem kuhara. Jedno vrijeme su svi željeli voditi fine dining restorane. Fine dining je iznimno teška i mukotrpna disciplina koju ni danas mnogi ne shvaćaju, u Hrvatskoj ni šire.
Fine dining traži visoka stručna znanja u svakom segmentu restorana. Lažni fine dining restorani, s kojima se i Ramsay susreće, jako podsjećaju na neke od najgorih restorana u Hrvatskoj. Svaki restoran koji se prilagodio tržištu u Ramseyjevoj seriji uspio se solidno popuniti, bez napuhivanja cijena i pretenciozne hrane bez utemeljenja.
2. Smrzavanje svega i svačega
Veliki broj restorana, pogotovo na moru, zaleđuje namirnice koje ne bi trebalo zaleđivati pa ih prodaje gostima kao svježe. Ramsay u svojim obilascima obavezno pregleda i hladne komore, u kojima nalazi zaleđene kamenice, zaleđene sireve, polupripremljena jela koja se kasnije samo podgriju u mikrovalnoj.
U jednoj epizodi je pronašao i zaleđenu zelenu salatu. Prije toga restorani mu predstavljaju ribu "iz dnevnog ulova" za koju tvrde da je svježa, da bi je kasnije našao kako skuplja kristale leda u hladnjaku. Mnogo restorana, najčešće oni turistički na moru, predstavljaju svoj dnevni ulov isto kao restorani u Ramsayjevom serijalu, kao da je riječ o ribi koja je upravo izašla iz mora. U stvarnosti su je smrznuli i odmrznuli nekoliko puta.
3. Odnos vlasnika s ostatkom tima
Gotovo uvijek kad pitamo istaknute hrvatske chefove zašto su napustili određeni restoran, u velikoj većini slučajeva dobijemo odgovor da su razlog bili narušeni odnosi s vlasnicima restorana ili hotela. U epizodama Kitchen Nightmares potvrđuje se da svi problemi počinju s vlasnikom. Od ulaska u kuhinju i petljanja u posao kuharu, urlanja na tim, do generalne konfuzije koja vlada kad se vlasnik bavi mikromenadžmentom. Naravno, Gordon se susreće i s drugim spektrom: vlasnicima koji ništa ne znaju o vođenju restorana. Oba su problema podjednako prisutna i u današnjoj restoranskoj industriji.
4. Higijena i čistoća
Stanje kojemu Gordon svjedoči u seriji prilično je alarmantno. Zaleđeni sastojci bez ikakve oznake datuma, plijesan u komorama, trulo voće i povrće, križna kontaminacija i prljave blagovaonice.
Naravno, velik dio toga može biti insceniran, ali stanje s higijenom u određenim restoranima, poglavito fast food i street food lokalima može biti upravo tako loše. Kuhinje su po definiciji napeta mjesta gdje se puno prlja, ali kuhinje se moraju i čistiti, kao i blagovaonice. Higijena je pola restorana.
5. Kičasti ambijent
Puno restorana i njihovih vlasnika ima problem s promjenama. Stoga se u restoranima svašta može pronaći, poput nepotrebnih i ružnih detalja koji narušavaju atmosferu i ambijent.
Ramsay i njegov tim nekim restoranima čak i preurede prostor, kako bi bio više reprezentativan. Osvježenje prostora potrebno je mnogim hrvatskim restoranima kako bi privukli publiku, pogotovo mlađu. Preuređenja su skupa i često nisu jednostavna, ali neki restorani jednostavno prodišu kad im se sredi tek nekoliko detalja.
Tekst je, uz dozvolu, u cijelosti prenesen s portala Kult Plave Kamenice.