Hrvatska ima zvijezde koje mogu napuniti Arenu, ali nitko od njih nije mlađi od 40

Počnimo od toga tko može napuniti Arenu Zagreb (zanemarivši zdravlje, raspoloženje, trenutno javno mnijenje, političke zabrane i slične potencijalne restrikcije):

  • Mišo Kovač (82)
  • Željko Bebek (77)
  • Parni valjak (Hus ima 69 godina)
  • Prljavo kazalište (Houra ima 63 godine)
  • Doris Dragović (62)
  • Magazin (Huljić ima 62 godine)
  • Neno Belan (61)
  • Goran Bare & Majke (58)
  • Thompson (57)
  • Gibonni (55)
  • Damir Urban (55)
  • Tony Cetinski (54)
  • Vanna (53)
  • Severina (51)
  • Nina Badrić (51)
  • Petar Grašo (47)
  • Jelena Rozga (46)
  • Domenica (zajebavam se)

Jesam li nekoga izostavio?

Ako jesam, jamčim da taj izvođač nema manje od 40 godina.

Drugim riječima, u naponu stvaralačkog, izvođačkog i pojavnog potencijala (za pjevače je to negdje između 20. i 30. godine) bili su najkasnije u 90-ima. Niti jedan jedini pjevač koji je objavio prvu pjesmu nakon 2000. godine ne može napuniti Arenu Zagreb.

A gdje su naše zvijezde?

Provjerimo što rade neki od najpopularnijih domaćih izvođača (malo po metrici ZAMP-a, malo po metrici zdravog razuma i tržišta):

1. Matija Cvek (a.k.a. Seksi Cvele) (30)

Najpopularniji domaći izvođač ispod 40. Osvajač nekoliko Porina, jedan od radijski najemitiranijih, bivši Nike Turković, nastupao u Domu sportova, lookalike rumenog dudeka koji okuplja ekipu za malonogometni termin, prijetio instagram provokatorima prije nego što se naučio PR-u, zvijezda publike koja ostavlja komentare u ženskom recenziraju.

YOUTUBE PREGLEDI: Trebaš li me (s Eni Jurišić) 9 milijuna, Visine 6.2 milijuna, Pola sunca (s Marijom Šerifović) 5.9 milijuna

NAJVEĆI NASTUP: Dom sportova (mala dvorana - 3-4 tisuće ljudi)

INAČE NASTUPA: po korporativnim i gradskim eventima uz svoj bend, na svadbama uz svadbeni bend, nedavno je raspametio publiku na obljetnici zalogajnice u Zadru

RED VELIČINE CIJENA: 5-10 tisuća eura

DOČEK NOVE: Vukovar, 17.000 eura

POTENCIJAL DA NAPUNI ARENU: izvjestan - ako se nastavi ovakva radna etika uparena s poznanstvima i milovanjem interesnih grupa koje drže monopol u hrvatskoj glazbenoj industriji, kroz 10 godina stvorit će se dovoljno umjetnog hajpa da se uz adekvatan broj svepuštanih hitova ljude uvjeri da se radi o legitimnoj zvijezdi; medijska saturacija je dovoljna za pokretanje mentaliteta gomile

2. Grše (28)

Tržišno najpopularniji domaći izvođač ispod 40. Dominira gen Z tržištem koje ne zanima radio, dominira YouTube brojkama, ima nekoliko legitimno zapaženih hitova, sonično besprijekoran zahvaljujući odličnom vokalu i sjajnoj Lockroom produkciji, labav tekstopisac koji se poboljšava u zadnje vrijeme, lookalike Marije Šerifović, tužili ga Mamići koji se nisu mogli pojaviti na sudu budući da je bio na hrvatskom teritoriju.

YOUTUBE PREGLEDI: Mamma mia 18 milijuna, Badr Hari 9.3 milijuna, Highlife 8.9 milijuna

NAJVEĆI NASTUP: najavljeni Dom sportova u veljači nakon rasprodane Tvornice (mala dvorana)

INAČE NASTUPA: headliner yem evenata uz aktivne ljetne sezone solo nastupa u klubovima i festivalima

RED VELIČINE CIJENA: 5-10 tisuća eura

DOČEK NOVE: splitska Riva, nastupa u 21:00 prije headlinera Doris Dragović i Kuzme i Shaka Zulu za kasniji party - ukupni budžet je 80.000 eura bruto, može se pretpostaviti da Grše ovdje diže oko 20.000 eura

POTENCIJAL DA NAPUNI ARENU: izvjestan, hitovi za širu publiku idu mu sve bolje i (možda još važnije) evidentno ih želi raditi, ima vjernu bazu hajp fanova među najmlađima, vrlo dobar prijem među dvadesetogodišnjacima, kroz 5-7 godina smiješi mu se regionalni koncertni uspjeh u većim dvoranama, potencijalno i u Areni ako prijeđe na višu razinu s još prijemčivijim hitovima izvan njegove trenutne target skupine

3. Vojko V (38)

Ništa manje nego revolucionarna figura hrvatskog repa u 2000-ima, polivalentan autor koji je u jednom trenutku bio najkvalitetniji regionalni MC, nakon dosezanja kvalitativnog vrhunca s Dječacima (i u manjoj mjeri Kiše metaka čija je zvijezda ipak nedvojbeno bio Krešo Bengalka) okrenuo se tržištu, odmaknuo se od dvaju kočnica iz grupe, pojednostavnio izričaj da ga razumiju i umirovljenici pa se tako prometnuo u hip hop verziju Dubioze kolektiv uz tek povremene bljeskove svega onoga što ga je učinilo velikim imenom, lookalike krtica iz one igre gdje proviruju iz rupa pa ih udaraš, osvojio je Porina, djeci je smiješan, pseudointelektualci ga citiraju (izvrsni spotovi Rina Barbira mu poboljšavaju dojam), zarađuje više nego ikad, a entuzijasti poput mene tuguju jer najbolja (i najunosnija!) verzija Vojka Vrućine definitivno nije ova koju imamo; simbioza kvalitete i zarazne duhovitosti koju je postizao na Dalmacija, Narodna i najrecentnije je dotakao na Umoran.

YOUTUBE PREGLEDI: Ne može 8.5 milijuna, Kako to 7.2 milijuna, Mamacita 2.1 milijuna

NAJVEĆI NASTUP: Dom sportova (mala dvorana) (dva puta!)

INAČE NASTUPA: headliner yem evenata uz aktivne ljetne sezone solo nastupa u klubovima i festivalima

RED VELIČINE CIJENA: 5-10 tisuća eura

DOČEK NOVE: headliner u Puli, nastupa na Trgu Portarata u Puli od 23 sata (Indira forca je u 21:00, a Luka Nižetić nastupa u podne za djecu) uz ukupni neto honorar od 28.500 eura, a može se pretpostaviti da Vojko diže 10-13 tisuća od navedenog iznosa

POTENCIJAL DA NAPUNI ARENU: moguće je jer je receptivnost medija prema rap glazbi sve veća (odnosno monopolisti ih sve teže drže na marginama), ali trebat će se manje oslanjati na memičnost i više na zaraznost pjesama jer većina pjesama s recentnog albuma nema neki replay value, ali ne bi me šokiralo da za 6-7 godina i bar 2-3 zapažena hita na razini Kako to i Ne može uz adekvatnu hajp mašinu i (ne baš izvjestan) dodatni porast popularnosti rap glazbe uspije dobaciti do razine Arene; ali ne bih se rado ni kladio na to jer je Vojko možda dosegao plato broja publike i možda misli da mu je pametnije njegovati postojeću djecu nego pokušati napraviti nešto neizbježno

4. Mia Dimšić

Najprofitabilnija domaća pjevačica ispod 40. Sveprisutna posvuduša i radnica koja se druži s pravim ljudima u pravom trenutku, miljenica Želimira Babogredca, osvajačica čak 5 Porina, "najslušanija i najemitiranija na radijskim postajama" 2016., po vlastitom mišljenju lookalike Due Lipe iako je prije unajmljivanja stilista više sličila na nekoga tko će zakazati prvi dejt kraj Kamenitih vrata, najveći hrvatski Eurosong flop u golemoj konkurenciji hrvatskih flopova, poznata po tome što su je provalili da ima burner account Grokan na forum.hr koji je oglašavao vrhunsku pjevačicu Miu Dimšić i pisao stvari poput "Ne volim kad se posprdno govori o umjetničkim dušama kao što je Mia. Ona je uspjela postići ono što su mnogi glazbeni kritičari, radijski urednici, ljudi iz struke, ali i slušatelji zazivali dugo vremena", "To, ponavljam, nije umišljenost. To je stanje spokoja kad znate da svojom pojavom nosite vedru atmosferu, dobre misli, osmijehe na lice, kad mrak na stazama tuge pretvarate u svjetlost na stazama sreće. To su izmaštani bomboni u kutijici sreće od karamele koja vas toplim i mekim rukama uštipne za bolji dan", "Ionako ne možete protiv ukusa javnosti koja podržava Miju i njezin pjevački smjer što ga kontinuirano NJEGUJEM još od prvoga singla" ili "Treba se usmjeriti na peron sreće, a ne u spilju u kojoj šišmiši zla ispuštaju čestice tuge i zlobe", miljenica djece koja joj čine 95% fanova budući da je mediji i roditelji guraju kao kulturan i fin izbor.

YOUTUBE PREGLEDI: Život nije siv 6.9 milijuna, Bezimeni 3.8 milijuna, Sunce, oblak, vjetar 2.3 milijuna (op. a. najgledanije pjesme izašle su prije 7 godina, pad u pregledima nakon njih je znatan)

NAJVEĆI NASTUP: zanemarivši Eurosong gdje je njen nastup bio rezerviran za piš-pauzu, najveće nastupe imala je u Lisinskom (kapacitet oko 1800 osoba) u kojem je recentno prodala 1300 ulaznica online, što također treba uzeti sa zadrškom jer uz djecu koja joj idu na nastupe u pratnji automatski dolaze i roditelji, što znači da jedna karta osobe koja želi biti tu u praksi znači da su prodane minimalno dvije karte

INAČE NASTUPA: po gradskim i dječjim eventima, Eurosong renome gurnuo ju je i na neke korporativne, redovno ima i nastupe u Lisinskom kojima pokušava dignuti prezentaciju na višu razinu od ove dječjeg zabavljača uz autorske komplekse oko toga što je nitko ne doživljava ozbiljno koji su sve vidljiviji u pjesmama, ali i dalje je tu gdje je bila što se tiče godišta fanova

RED VELIČINE CIJENA: 5 tisuća eura

DOČEK NOVE: Dječja Nova godina u podnevnom terminu u rodnom Osijeku, headliner je Parni valjak, a ukupni budžet je 75 tisuća eura od kojih Mia vjerojatno uzima oko 15 (ali ne bi me iznenadilo ni da ju je rodni grad gadno preplatio)

POTENCIJAL DA NAPUNI ARENU: ne, haha

5. Silente (vođa benda Tibor ima 32 godine)

Jedini hrvatski bend mlađi od 40 godina koji uz stabilnu karijeru ima i legitiman sveprisutan hit (u blisku kategoriju možemo ubrojiti i Vatru s Tango, ali Ivan Dečak ima 44 godine i više je profitirao od HRT-a i Massima Savića nego od vlastite glazbe). Početne autorske ambicije i očajnu prezentaciju nakon raspada, ponovnog okupljanja i stabilizacije zamijenili su sigurnim i neavanturističkim autorskim radom te odličnom prezentacijom i postali glazbena firma koja svoje fanove uredno služi prijemčivim pjesmama u kojima se vječno ljubavne teme obrađuju programski (ponekad i vješto), koncertna su atrakcija, a glazbenim entuzijastima bi puno potentniji trebao biti samostalni rad vodeće figure Tibora Karamehmedovića (čiji je album Požalit se nekom daleko najbolje hrvatsko ostvarenje prošle godine), članovi benda prije recentne stilske metamorfoze u rokere bili su lookalike FFZG studenata iz provincije, a publika im je vjerna i dovoljno brojna za česte nastupe i postojan streaming. Imaju i Porina.

YOUTUBE PREGLEDI: Terca na tišinu 13 milijuna, Još jednom 8 milijuna, Morski ljudi, morske žene 3.6 milijuna (recentni singlovi dosežu oko milijun - milijun i pol)

NAJVEĆI NASTUP: Dom sportova (mala dvorana) dvaput sami i velika dvorana jednom s Belanom i jednom s Bajagom - iduće godine nastupaju na Šalati

INAČE NASTUPAJU: posvuda - nastupaju jako često, česti su headlineri festivalskih gradskih evenata uz vlastite nastupe na raznim lokacijama, a njihova publika je jako responzivna gdje god da se pojave

RED VELIČINE CIJENA: 5 tisuća eura

DOČEK NOVE: zasad nigdje, dan prije nastupaju na festivalu u Splitu, a prošle godine bili su na Stradunu zajedno s Vatrom

POTENCIJAL DA NAPUNE ARENU: možda kroz 6-8 godina ako budu imali još jedan ili dva zapaženija i zaraznija hita za širu publiku u maniri Terca na tišinu ili bar produkcijski zabavnije i dorađenije Mene moji uši lažu, ovako su im upola manji prostori savršena i stabilna domena; dakako, postoji i razvidan potencijal da Hrvatska dotad ne proizvede apsolutno ništa u pop rocku, a renome Silentea postojano raste kao i u zadnjih par godina - u tom slučaju, šanse da se to dogodi uz dobar hajp su sasvim OK

BONUS: tko još je vrijedan spomena za Arenu?

Z++ koji je mogao biti broj 4 umjesto puno profitabilnije Mije Dimšić da se nije ulijenio radijskim pokušajima (vjerojatno nakon što je vidio koliko novca mu je ukapalo od Trebaš li me produkcije) poput sedmo nebo, zadnja njegova sjajna pjesma je Ljeto već je gotovo (najbolja hrvatska pjesma 2020. godine), a nova Šnit je živahan bljesak zabavnog trap housea (pogađajte dvaput tko je producent) koji opuštenošću podsjeća na hillbillies i family ties Lamara i Keema; idućim albumom mogao bi preuzeti titulu koju drži Grše u ovom trenutku, a neki dan imao je nastup u Maloj dvorani Doma sportova

Hiljson Mandela koji je mogao biti i broj 5 s obzirom na uzlaznu putanju i potencijal koji mu osigurava Lockroomova produkcija, kapacitet je za masovni hit (možda bi ga i imao da je na vrijeme prepoznao potencijal singla Cura s kvarta) i jedino što ga dijeli od većeg uspjeha je autentičan sadržaj s obzirom na to da trenutno radi isključivo prijevod američke glazbe na hrvatski jezik; nedavno je s matičnim Kukusom imao nastup u maloj dvorani Doma sportova

Krankšvester čiji većinski izlizan i rudimentaran porno humor koji ih je pretvorio u Dubiozu kolektiv za one koji koriste Instagram (Dubiozini fanovi su primarno milenijalski fejsbučari); u silaznoj su putanji već neko vrijeme i pitanje je koliko mogu proširiti publiku držeći se u memičnom i plastično eksplicitnom rejv repu koji im ne dopušta ni dubinu ni širinu

BONUS: tko je duhovit prijedlog za Arenu Zagreb?

Osim Mije Dimšić koja je zbog medijske eksponiranosti i profitabilnosti upala u top 5, to su:

10. najmanje duhovit prijedlog je Mijać (26) koja je postigla puno u malo vremena, već sad je zrela za Tvornicu, a vidjet ćemo koliko će dignuti hajp pred širom publikom uz asistenciju pouzdanog Lockrooma

9. Albina (24) - trenutno više instagram baddie nego pjevačica, a uz gubitak platforme Branimira Mihaljevića veliku štetu joj radi i autorski rad koji podsjeća na prosječan srpski trop pop iz 2017. (P. S. ČEKAJ, ALBINA JE MLAĐA OD MIJAĆ?????)

8. Franka Batelić (31) - frapantan primjer bacanja novca na karijeru koja je zapravo hobi da je ne doživljavaju kao da je obični soccer mom; jedini način da ona osvoji Arenu je da u romantičnoj gesti Vedrana Ćorluke kupi svaki artikl iz svih trgovina u jednom danu

7. Porto Morto (tridesetak) - pogubljeni u pokušajima fine umjetnosti, usprkos velikom potencijalu i pametnom marketingu, skladbe jednostavno nisu čvrste ni prijemčive (osim studentima umjetničkih fakulteta koji još uvijek odbijaju slušati cajke pa će slušati ovo dok im ne bude najbolje ikad)

6. Lana Jurčević (39) - rodila je i ima uspješan biznis s kremicama, mislim da smo konačno sigurni od njenog glazbenog pop terora

5. Lu Jakelić (30) - haha

4. Marko Kutlić (28) - hahaha

3. Nika Turković (28) - nastavi li se njen medijski teror u koji se ulažu ogromni novci i veze već 4 godine, možda za 10-15 godina i uvjeri dovoljno bezumnika da su silna roditeljska ulaganja u glazbenu karijeru i urodila pop plodom

2.  Bad Daughter (31) - da, da, i ja jedva znam tko je to

1. Domenica (31) i najiščekivaniji glazbeni događaj 2030. godine, naravno!

A zašto preko 20 godina nemamo zvijezdu za Arenu? Saznajte u drugom dijelu u kojem radim post mortem 2023. godine u hrvatskoj glazbi.

Svratite, bit će grozno.

Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala.

Pročitajte više