Foto: Silvio Lončarić (SilkFatBlues photography), Vilenjakova radionica
DUŠKO ILIJEVIĆ 34-godišnji je odgojitelj u dječjem vrtiću Medo Brundo u zagrebačkoj Dubravi, student waldorfske pedagogije, izrađivač unikatnih drvenih igračaka, (ne drvenih) bicikala i motocikala, pjevač u zboru, ljubitelj oldtimera...
Postoji uzrečica: "Najbolja stvar koju možete potrošiti na svoje dijete nije novac, nego vrijeme". Treba to uvijek imati na umu.
Jedne godine mi se rodila ideja da napravim nešto drugačije djeci. Nisam imao materijale ni sredstva koje su imale kolegice u waldorfskoj grupi, a kako sam cijeli život pomalo rezbario, tim klincima sam izrezbario neke prve igračke kao poklon za Božić od mene i kolegice koja mi je asistirala. Jedna stvar je vodila drugoj. Mojom nekakvom motivacijom i željom da pokušam nešto napraviti krenula se razvijati priča s Vilenjakovom radionicom. Blog je nastao prije tri godine pa to vrijeme smatram i datumom njezina osnivanja.
"U VRTIĆKOM JE PERIODU GLAVNA ZADAĆA ODGOJITI DJETETOVU VOLJU"
Igrom sam slučaja par godina sudjelovao u hvalevrijednom programu Djeca u prirodi u Gradu mladih gdje djeca borave u bungalovima tjedan dana s odgojiteljima i uživaju u prirodi, ali imaju i na izbor velik broj radionica, među ostalim i nekakav stolarski kabinet gdje postoje nekakvi bazični materijali, čavlići, čekići, ručne pilice... Ali gdje nitko nema znanja ni ambicije započeti nešto. Ja sam koristio taj prostor kad sam bio s klincima gore i u dogovoru s voditeljicama projekta počeli smo razgovarati o suradnji. Onda sam razgovarao s vodstvom svoga vrtića pa smo se dogovorili da ćemo prvo pokrenuti nekakav takav projekt kod nas pa sam prve igračke počeo raditi za vrtić i za djecu u svojoj skupini, čisto kako bih vidio mogu li pokrenuti priču i navesti djecu da stvarno sudjeluju u tome, a ne da dobiju gotovu igračku kakvu bi dobili u trgovini. Dakle, bila je ideja da dobiju igračku koju trebaju dovršiti, a ne otpakirati, i time im poslati poruku da ljudske ruke mogu izraditi ono što glava zamisli, a srce poželi, tj. da ne služe samo tome da u trgovini izbroje novac i nešto kupe. U vrtićkom je periodu, usudio bih se reći, glavna zadaća odgojiti djetetovu volju, a na to se može među ostalim utjecati ručnim radom i sličnim praktičnim aktivnostima, npr. radom u vrtu ili pečenjem kruha.
"PREVIŠE JURCAMO"
Počeo si raditi u vrtiću prije 11 godina i sudjelovao u odgoju brojnih mališana. U čemu danas najviše griješimo kada govorimo o odgoju djece?
Previše jurcamo. Mi odrasli jesmo ili nismo u ritmu koji nam odgovara i za to odgovaramo sebi, ali s djecom treba biti oprezniji. Treba ih pratiti kao jednako vrijedne, a ne kao poluljude. Ljudi se često kada dobiju dijete znaju, ponašati kao da im je došao mali gost: "Nemoj mi dirati ovo, razbit ćeš ono, uprljati namještaj..." Neće meni uprljati, nama će uprljati. Prostor u kojem dijete živi je i njegov pa ga treba prilagoditi njemu.
Roditelji često u nekim stvarima rade od buhe slona. Djecu pripremaju za vrtić kao za modnu pistu, a ona idu na "posao" i zapravo im treba "radno odijelo". Ima jedna super rečenica, ne znam čija je, ali ide ovako: "Djetinjstvo prestaje kada lokva postane prepreka, a ne izazov", i ja je stalno ponavljam roditeljima. Njihov jedini posao je igra.
Danas često slušamo kritike na račun agresivnih crtića i pretjeranog vremena koje djeca provode pred televizorom. Što misliš o tome?
Odgoj i pristup djetetu često postaju pomodarstvo i konzumerizam. Preko marketinga i promišljenih stvari nastoji se utjecati na roditelje da troše više, da se novac upućuje na određenu hrpu. Djetetu se, kao i roditelju, predstavi neki crtić koji će igrom slučaja ići baš u terminu kad se dijete sprema za vrtić ili školu, onda će krenuti albumi sa sličicama, društvene igre, igračke, posteljine, odjeća... Možda ne bih imao toliko protiv toga da temeljna poruka većine takvih crtića nije bezrazložna agresija s kojom se dijete ne može nositi, gdje dijete ne zna što napraviti s tim, jer djeca uče po modelu. Vani postoji tzv. parental guidance, tj. roditeljsko vođenje, što znači da s djetetom uz određene emisije treba sjediti i objašnjavati mu zašto je nešto u redu, a zašto ne. Međutim, televizija kod nas uglavnom služi za to da se djecu pred njom ostavi kako ne bi smetala roditeljima koji su premoreni došli s posla. Zadnjih godina izlazi van da takva djeca na neurološkom planu imaju problema, od manjka koncentracije do manjka empatije kada budu starija. I mi smo gledali Toma i Jerryja koji su se mlatili, ali to je bio jedan ili dva crtića dnevno, a sada se djeci upale sati i sati crtića pred kojima sjede pa je utjecaj mnogo veći.
"BAJKE DJECU NE UČE DA ZMAJEVI POSTOJE, NEGO DA IH MOGU POBIJEDITI"
Koje su bajke i priče primjerene vrtićkom uzrastu i treba li im mijenjati kraj kako bi završile sretnije?
Sam je Einstein rekao da djeci, ako želite da budu pametna, pripovijedate bajke, a ako želite da budu još pametnija - pripovijedate još više bajki. Bajke djecu ne uče da zmajevi postoje, nego da ih mogu pobijediti. "Zmajeva" stvarno ima i djeca to znaju već kao mala.
Važno je odabrati pravu bajku, u prijevodu što bližem originalu ako je bajka strana. Naravno, i mi imamo svoje nacionalno bogatstvo bajki. Za vrtićku dob nije potrebno pretjerano mijenjati glas za određene likove, već je treba pripovijedati smireno, polako i razumljivo, a nakon pripovijedanja ne tražiti da dijete izvuče neku pouku jer vrtićanci to još ne mogu. Na taj se način i sam trudim pripovijedati mojim klincima. Idealno je i kad ih uvedemo u pripovijedanje uz glazbu koju sami odsviramo (poželjno u pentatonskoj skali) i na isti način izvedemo iz tog čarobnog svijeta. Koristite i završetke za bajke, naš najpoznatiji je "čiča miča gotova je priča". Ja imam "svoj" kraj, nakon ispričane priče ili bajke slijedi rečenica: "Iz ove priče sve su riječi potrošene."
"BAJKE SU VIŠE NEGO LJEKOVITE"
Za manju djecu možda nisu primjerene bajke Charlesa Perraulta koji je u svoje doba pričao po dvorovima pa je znao "kititi" priče za odrasle. U Trnoružici tako imate opaske da je njezina haljina bila démodé kada se probudila nakon stogodišnjeg sna i kako joj to princ ipak nije htio reći da je ne povrijedi. To je malo prenakićeno i nerazumljivo maloj djeci. Za taj su uzrast najbolja braća Grimm, a za šestogodišnjake i starije i Ivana Brlić-Mažuranić. Djevojčicu sa šibicama nikada nećemo pričati predškolcima, nego pubertetlijama koji će za nju biti spremni.
Zgrozio sam se kad sam čuo da su napisali sretan kraj za pjesmu Zeko i potočić. To je naša tradicionalna pjesma. Kako bi odrasle osobe reagirale da, recimo, Rolling Stonesi skladaju "bolji" kraj za Yesterday ili da je Picasso u svojoj plavoj fazi odlučio dodati plavu na Mona Lisu jer se njima to tada činilo primjerenim i potrebnim? Ne vidim razliku. Neke stvari su s razlogom pričane tako stoljećima. Bajke stvarno grade karakter, više su nego ljekovite i treba ih na taj način i koristiti. Današnje su verzije bajki često previše izmijenjene. Ono što je u bajkama bitno takozvane su praslike koje stvaramo u glavi slušajući ih, a današnji su ih interpretatori svojim intervencijama poprilično uznemirili.
Vjerujem da bajkama možemo zaključiti današnji inspirativni razgovor. Kako bi rekao moj sugovornik, iz ove su priče sve riječi potrošene. Stričeku Duško, hvala na razgovoru!
Nema na čemu.
Ostale igračke i rad Duška Ilijevića možete vidjeti na njegovom blogu Vilenjakova radionica.