Foto: Scx.hu
FINANCIJSKA pismenost hrvatskih srednjoškolaca statistički značajno zaostaje za prosjekom zemalja OECD-a, pokazali su rezultati istraživanja provedeni u sklopu PISA projekta danas predočeni novinarima u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u Zagrebu.
Slovenci samo malo bolji od Hrvata
Od susjednih zemalja Slovenija postiže malo bolji rezultat od hrvatskoga, a Italija s prosječnih 466 bodova znatno je lošija od Hrvatske. Na začelju ljestvice rangiranih rezultata poslije Italije nalazi se još samo Kolumbija s 379 bodova, rečeno je.
Financijska pismenosti ispitivana je 2012. godine među 1145 petnaestogodišnjih učenika iz 163 hrvatske srednje škole, s ciljem da se utvrdi koliko dobro učenici mogu primjenjivati stečena znanja i vještine u novim situacijama i nepoznatim okruženjima.
Pokazalo se da učenici koji postižu bolji rezultat u matematičkoj i čitalačkoj pismenosti postižu i bolji rezultat u financijskoj pismenosti, kazala je Michelle Braš Roth i dodala da je uspješnost u financijskoj pismenosti povezana s demografskim i socioekonomskim karakteristikama učenika i njihovih obitelji.
Dio učenika ne posjeduje ni osnovne vještine u financijskoj pismenosti
Na ljestvici koja sadrži pet razina znanja i sposobnosti, 15,5 posto hrvatskih učenika ne dostiže niti razinu dva, odnosno ne posjeduje osnovne vještine u financijskoj pismenosti.
S druge strane, nešto više od 10 posto hrvatskih učenika postiže najvišu, petu razinu izvrsnosti u ovome području, što pokazuje koliko su velike razlike u hrvatskom obrazovnom sustavu, kazala je voditeljica PISA centra za Hrvatsku Michelle Braš Roth.
U 13 zemalja OECD-a 21 posto učenika dostiže petu razinu financijske pismenosti, što znači da su sposobni analizirati kompleksne financijske usluge, rješavati neuobičajene financijske probleme te da razumiju šire financijsko okruženje poput poreza na prihode i financijske prednosti određenih ulaganja.
Financijsko obrazovanje treba uvesti u sve škole
Također, u 13 zemalja OECD-a 15 posto učenika ne dostiže ni osnovnu razinu pismenosti te se nalaze na razini jedan ili niže. Oni u najboljem slučaju prepoznaju razliku između želja i potreba te mogu donositi jednostavne odluke o svakodnevnim troškovima. Sposobni su prepoznati svrhu svakodnevnih financijskih dokumenata poput računa ili fakture i mogu izvršiti osnovne računske operacije poput zbrajanja, oduzimanja ili množenja u osobnom kontekstu, kazala je Michelle Braš Roth.
Ona je preporučila uvođenje financijskog obrazovanja u sve škole i omogućavanje njegove dostupnosti svima, njegovu prilagođenost svim uzrastima te da se ono stalno aktualizira.
Financijska pismenost sve je potrebnija zbog kompleksnosti tržišta i zbog činjenice da roditelji često nemaju dovoljnu razinu pismenosti da bi je posredovali svojoj djeci, rečeno je na predstavljanju rezultata.