Ilustracija: EOS
Po tome su najnepouzdaniji poslovni klijenti: 39 posto računa u B2B sektoru podmiruju se s kašnjenjem ili se uopće ne uspijevaju naplatiti. U ostatku Europe taj udio iznosi u prosjeku 27 posto.
Osim toga, hrvatski vjerovnici moraju se naoružati strpljenjem: zakašnjeli računi se od strane poslovnih klijenata podmiruju u prosjeku tek 60 dana nakon roka plaćanja, koji u prosjeku iznosi 50 dana. To znači da poduzetnici na svoj novac moraju čekati gotovo četiri mjeseca.
Stvara se lanac neplaćanja
"Poduzetnici značajno trpe zbog loših navika plaćanja, naročito u trgovini“, izjavljuje Barbara Cerinski, direktorica tvrtke EOS Matrix u Hrvatskoj.
Tako su ispitanici na pitanje o posljedicama zakašnjelih uplata naveli prije svega smanjenje dobiti (44 %), povećane kamatne troškove (38 %) kao i probleme s likvidnošću (37 %).
"To opet povlači sa sobom lančanu reakciju: jer glavni razlozi za nepravovremeno podmirivanje obveza su kod poslovnih klijenata također problemi s likvidnošću – kao i nenaplaćena potraživanja od vlastitih kupaca", komentira Barbara Cerinski.
Kod privatnih kupaca razlozi za kašnjenje u plaćanju su drugačiji: ispitanici kao glavni uzrok navode prije svega privatnu prezaduženost i opću gospodarsku situaciju.
No, hrvatski poduzetnici su usprkos teškoj ekonomskoj situaciji optimistični po pitanju vlastite budućnosti: više od polovine ispitanih vjeruje u šanse za vlastiti prosperitet u sljedećih pet godina.
Europa: Najpouzdaniji u plaćanju su Nijemci
Veliki broj korisnika u Europi namjerno ne podmiruje svoje račune: tvrtke to navode kao jedan od pet glavnih razloga loših navika plaćanja u B2C sektoru, pokazuju rezultati EOS istraživanja 2014. ‘Navike plaćanja u Europi’ koje je proveo neovisni institut za istraživanje tržišta TNS Infratest anketiravši 2.600 donositelja odluka iz 12 europskih zemalja. Istraživanje je pokazalo da istočnoeuropske tvrtke posebno pripisuju prijevarne namjere svojim B2C kupcima te to navode kao treći najvažniji razlog neplaćanja (25%).
“To što tako veliki broj ispitanika smatra da njihovi klijenti ne namjeravaju platiti svoje račune, zasigurno se pripisuje i teškoj gospodarskoj situaciji u Europi u kojoj se trenutačno nalazimo,’’ komentirao je Hans-Werner Scherer, predsjednik Uprave EOS Grupe. Nakon svega, visoka stopa nezaposlenosti dovodi do smanjenja protoka novca i niske kupovne moći. Scherer vjeruje da teška financijska situacija ne prisiljava nikoga da djeluje nepošteno, ali stvara dobru podlogu za to.
Jedan od najčešćih navedenih razloga neurednih navika plaćanja, kako se navodi u priopćenju, je privremeni problem s likvidnošću što iznosi 34 posto, kojeg prati i nezaposlenost (22%) te ekonomska situacija (20%). Ispitanici također navode i drugi razlog (22%) za kasno plaćanje koji nema nikakve veze sa sposobnošću klijenta da izvrši plaćanje. Oni smatraju da veliki broj klijenata jednostavno zaboravi platiti svoje račune.
Najpouzdaniji u plaćanju su Nijemci, od kojih 83 posto plaća svoje račune na vrijeme i Francuzi s 80 posto. Time su prešli prag od 75 posto europskog prosjeka. Najgore navike plaćanja imaju bugarski i rumunjski kupci (70% u oba slučaja). “Opći ekonomski trendovi u Europi jako se razlikuju. Stoga ne iznenađuje da smo svjedoci čitavog niza navika plaćanja,” komentirao je Scherer.
Neplaćanja posebno izražena među poslovnim kupcima
Neplaćanja su posebno uočljiva među poslovnim kupcima: više od svake četvrte fakture nije plaćeno na vrijeme. Osim toga, europski B2B kupci imaju dugi rok za plaćanje računa: u prosjeku, oni plaćaju nepodmirene fakture čitavih mjesec dana nakon isteka prvotnog roka za plaćanje. S obzirom na prosječan rok plaćanja od 42 dana, to rezultira počekom od približno 10 tjedana. U usporedbi s europskim zemljama, španjolski B2B kupci imaju najduži rok plaćanja gdje otvoreni računi nisu podmireni i do 53 dana nakon isteka roka plaćanja.
Usprkos ovom trendu, španjolske tvrtke ipak vjeruju u svoje vlastite perspektive rasta te više od polovice ispitanika gleda pouzdano i sigurno u budućnost. U Europi su ovaj optimizam iskazali samo poljski ispitanici, pri čemu oko 60 posto ispitanika procjenjuje visoki potencijal rasta.