Foto: FAH
SINDIKATI željezničara Hrvatske, infrastrukture HŽ i hrvatskih željezničara poslali su zajedno otvoreno pismo premijeru Zoranu Milanoviću i ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdaš Dončiću koje zajedno potpisuju predsjednici triju sindikata.
Pismo stiže nekoliko dana nakon što je Vlada poništila natječaj za projekt Dugo Selo - Križevci, i prenosimo ga u cijelosti.
Broj zaposlenih od 1990. smanjen s 44.000 na 12.000
Izdvajanje Pružnih građevina iz vlasništva HŽ Infrastrukture i unošenje u DUDI
Opcija izdvajanja Pružnih građevina iz vlasništva HŽ Infrastrukture i unošenje u DUDI, ima određenih prednosti, ali i određenih nedostataka. Takav korak omogućio bi sudjelovanje tvrtke u projektima koje sufinancira EU.
Međutim tim potezom, prema našem mišljenju, otvaraju se i neki problemi. Najprije, u sastavu Pružnih građevina nalazi se redovno održavanje pruga. Od iznimne je važnosti da HŽ Infrastruktura zadrži puni nadzor na redovnim održavanjem pruga, a izuzimanjem iz vlasništva, nadzor se gubi. Time se dovodi u pitanje pozicija HŽ Infrastrukture kao upravitelja željezničke infrastrukture te se gubi kontrola nad cijenama i kvalitetom održavanja.
Ugovaranje poslova
Opcija izdvajanja službe EU projekata iz HŽ Infrastrukture u državnu agenciju, također omogućava sudjelovanje Pružnih građevina u projektima koje sufinancira EU. Međutim, ta opcija ima i određene druge prednosti.
Najprije, HŽ Infrastruktura ostaje vlasnik Pružnih građevina, čime ima pod punim nadzorom redovno održavanje pruga te neće imati problema sa zadržavanjem statusa upravitelja infrastrukture.
Drugo, poslovi na gradnji i obnovi pruga koje financira HŽ Infrastruktura bez sredstava EU, u slučaju takve organizacije, mogu se s Pružnim građevinama ugovarati izravnom pogodbom. Istovremeno se manji poslovi, na kojima Pružne građevine imaju domaću konkurenciju u privatnom sektoru, mogu ugovarati, ili izravno, ili putem javnog natječaja. Znači, na taj način se daleko kvalitetnije može zaštititi domaći građevinski sektor.
"Sve nabavke moraju biti otvorene i javno objavljene"
Želimo naglasiti da izravnu pogodbu između matičnog i kćerinskog društva, koju omogućava Zakon o javnoj nabavi, ne treba smatrati baukom. Matično društvo ima puni nadzor nad upravljanjem s kćerinskim društvom te raspolaže svom dobiti kćerinskog društva. Naravno, treba paziti da kod angažiranja kooperanata i dobavljača od strane kćerinskog društva, kooperant, ili dobavljač ne izvlače ekstra profit. No to je lako provjerljivo i matično društvo to može brzo sankcionirati. U tom cilju smo zatražili da sve nabavke kćerinskih društava budu otvorene i javno objavljene.
Iz svega navedenog proizlazi da bi opcija izdvajanja službe EU projekata iz HŽ Infrastrukture u državnu agenciju, mogla imati više prednosti i manje nedostataka od opcije izdvajanja Pružnih građevina iz vlasništva HŽ Infrastrukture pa preporučujemo odabir te opcije.
Vjerujemo da će Vam ova naša mala analiza i sugestije biti od koristi kod donošenja najoptimalnije odluke. Obzirom da smo Vam se po ovoj temi mnogo puta obratili, nadamo se da ćete nam ovaj put uljudno odgovoriti te nas pozvati na sastanak."