Bio je čovjek omraženog Khuena Héderváryja. Učinio je jako puno za Hrvatsku

Foto: Wikipedia

Izidor Kršnjavi bio je jedan od najvažnijih kulturnih i prosvjetnih reformatora u Hrvatskoj krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Slikar, povjesničar umjetnosti, pedagog i političar, Kršnjavi je postao legenda hrvatske umjetnosti i prosvjete u kasnom 19. stoljeću. Njegova ambiciozna vizija Hrvatske kao zemlje obrazovanja i umjetnosti realizirala se kroz brojne projekte, zbog čega ga se pamti i danas.

Rani dani

Rođen 22. travnja 1845. u Našicama, Kršnjavi se rano istaknuo kao talentiran učenik. Studirao je povijest umjetnosti i filozofiju u Beču, a paralelno se školovao i u slikarstvu na akademijama u Beču i Münchenu. Usavršavao se u Italiji od 1872. do 1877., gdje je stekao razumijevanje klasične umjetnosti i arhitekture.

Po povratku u Hrvatsku 1877., Kršnjavi postaje prvi profesor povijesti umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu, čime postavlja temelje za razvoj te discipline u zemlji. No, njegov doprinos nije ostao samo na akademskoj razini - bio je pokretač brojnih inicijativa koje su oblikovale kulturnu infrastrukturu Hrvatske.

Kultura i umjetnost

Kršnjavi je 1878. osnovao Društvo umjetnosti, 1880. Muzej za umjetnost i obrt, a 1882. Obrtnu školu, ključne institucije za razvoj likovne i primijenjene umjetnosti. Zalagao se za obnovu kućne radinosti i narodnog obrta, smatrajući ih dijelom nacionalnog identiteta. Bio je i prvi ravnatelj Strossmayerove galerije starih majstora, gdje je uredio i prvi katalog zbirke.

Kao stručnjak za restauraciju i zaštitu spomenika reorganizirao je Arheološki muzej, a s arhitektom Hermanom Bolléom provodio je projekte obnove kulturnih spomenika, uključujući zagrebačku katedralu i grkokatoličku crkvu u Križevcima. Njihov rad bio je vođen načelima Eugènea Viollet-le-Duca, naglašavajući stilsku čistoću restauriranih građevina, što povjesničari umjetnosti hvale i danas.

Politika

U vrijeme vladavine bana Károlya Khuena-Héderváryja (1883.–1903.), Hrvatska se nalazila pod snažnim mađarizacijskim pritiskom. Khuen je provodio politiku centralizacije i nametanja mađarskog utjecaja u administraciji, školstvu i kulturi, što je izazivalo snažan otpor među hrvatskim intelektualcima i političarima.

Unatoč tome, Kršnjavi je odlučio djelovati unutar sustava, vjerujući da može provesti pozitivne reforme i unaprijediti obrazovanje i umjetnost u Hrvatskoj. Njegova suradnja s Khuenovom Narodnom strankom omogućila mu je provođenje niza važnih kulturnih i prosvjetnih reformi, ali je istodobno naišla na kritike dijela javnosti koji su ga smatrali oportunistom. Kasnije se, razočaran političkim smjerom stranke, od nje distancirao i pridružio frankovačkom pokretu, no i njih je napustio 1910. godine.

Uz akademski rad, Kršnjavi je imao i političku karijeru. Godine 1884. postao je saborski zastupnik na listi Khuenove Narodne stranke, a 1891. postavljen je za predstojnika Odjela za bogoštovlje i nastavu, gdje je proveo niz značajnih reformi u srednjoškolskom i visokoškolskom sustavu.

Tijekom njegova mandata izgrađene su i obnovljene brojne školske i kulturne ustanove, među kojima su zagrebačka i sušačka gimnazija te Glazbeni zavod, a dovršena je i zgrada Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Osim toga, bio je zaslužan za obnovu važnih kulturno-umjetničkih spomenika.

Kršnjavi je također bio vrsni prevoditelj - preveo je Danteovu Božanstvenu komediju. Svoja promišljanja o umjetničkom životu objavio je u memoarima Pogled na razvoj hrvatske umjetnosti u moje doba (1905.). Njegovi Zapisci (I-II) objavljeni su posthumno 1986. godine.

No, njegova ambicioznost i kontroverzni politički potezi nisu mu uvijek išli u prilog. Nakon što je 1895. smijenjen s ministarske funkcije, priključio se frankovcima, ali ih je napustio 1910. godine, povlačeći se iz aktivnog političkog života. Umro je 1927. godine.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.