Foto: FAH
DVADESET od 25 sudionika izbora za Europski parlament, održanih 25. svibnja, ispunilo je svoju obvezu i Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) dostavilo financijske izvještaje o financiranju izborne promidžbe, a pet sudionika to još nije učinilo, potvrdila je potpredsjednica DIP-a Zdravka Čufar Šarić.
Izborne sudonike zakon obvezuje da 30 nakon izbora za Europski parlament, dakle do 24. lipnja, osobno ili putem pošte, dostave DIP-u izvješća o financiranju izborne promidžbe, dok su ih do 9. srpnja do ponoći dužni objaviti na svojim web stranicama ili u tisku.
Neki od sudionika euroizbora to su već učinili.
Koalicija predvođena SDP-om (tu su i HNS, IDS i HSU), koja se izborila za četiri od 11 zastupničkih mjesta u Europskom parlamentu, objavila je da je za izbore raspolagala prihodom od 1,4 milijuna kuna, a isto toliki bili su joj i rashodi.
Najveću pojedinačnu stavku u rashodima čini donacija Hrvatskom crvenom križu, odnosno poplavljenima u istočnoj Slavoniji – 450.000 kuna. Koalicija je kampanju financirala vlastitim sredstvima, donacija nije bilo.
S druge strane, uglavnom donacijama svoju je skromnu kampanju financirao OraH Mirele Holy koji je u konačnici izborio jedno mjesto u Bruxellesu. OraH je za kampanju "uprihodovao" oko 113.000 kuna, manjim dijelom iz vlastitih sredstava, a glavninu donacijama građana i tvrtki.
Donacije su iznosile od 25 kuna, koliko su uplatili pojedini građani, do najviše 25.000 kuna, koliko je uplatila tvrtka iz Sesveta. Dvije donacije – od 1.000 i 4.000 kuna, OraH-u su uplaćene nakon izbora, pa ih je stranka vratila donatorima.
Financijsko izvješće na svojim su web stranicama objavili i Hrvatski laburisti – stranka rada, pa je vidljivo da su im prihodi bili 1,311 milijuna kuna, a rashodi 1,304 milijuna kuna, dakle na kraju su imali višak od 6.872 kune.
Gotovo sav iznos za kampanju osigurali su iz vlastitih, stranačkih sredstava, donacijama su sakupili tek 40-ak tisuća kuna, no svaku su precizno evidentirali. Vidljivo je tako da su im građani, osim novcem, kampanju potpomogli i gorivom, slatkišima i fritulama.
Laburisti su detaljno bilježili i svaki potrošeni novčić – od pet kuna koliko je plaćan parking, preko deset kuna koliko je plaćena boja za uskršnja jaja, do 158.000 kuna plaćenih za emitiranje spotova na HRT-u.
Laburisti, koji su u prošlom sazivu Europskog parlamenta imali jednog zastupnika, ove godine nisu osvojili ni jedan mandat.
Izborni sudionici na kampanju su smjeli potrošiti najviše 1,5 milijuna kuna, računajući i PDV, pa je jasno da su se navedene stranke držale te zakonske odredbe.
Na izborima za Europski parlament sudjelovalo je 25 lista, sedam koalicijskih i 18 samostalnih stranačkih.