O POPLAVI odlikaša u RTL-u Danas govorio je psiholog, stručnjak za obrazovne znanosti i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić.
"Postoji rješenje od 2016, u sklopu cjelovite kurikularne reforme, neke su stvari napravljene koje bi mogle riješiti neke stvari - problem inflacije i nerealnih ocjena. Krajnje je vrijeme da se one primijene. Što bi trebalo prvo napraviti – opći uspjeh treba ukinuti kao prosjek zaključne ocjene jer on ne znači ništa, ne govori ništa ni o učeniku ni o tome u čemu je učenik dobar, logički i matematički je neopravdan", kaže Jokić.
Jesu li prijemni ispiti za srednje škole rješenje?
"Ako ukinete opći uspjeh, nego gledate samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im date veću vrijednost, a nemate teret općeg uspjeha, ako prepoznate u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujete... Onda imamo nekakvu priliku.
Treća stvar kod prijelaza iz osnovne u srednju školu je uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnom školama. Naime, osim školskog ocjenjivanja, koje primjenjuje učiteljica, ako bi one imale priliku povući ispite iz Nacionalnog centra, čuti kakav je Branimir u matematici u 5. razredu u odnosu na druge, je li bolji ili nije, što mu nedostaje, u čemu je dobar - ako bi to uz njezine ocjene poslužilo za konačnu ocjenu Branimira, onda bi to bila sigurno puno objektivnija i pouzdanija ocjena te bi maknula pritisak roditelja... Da budem jasan - nije to utopija. Bacanje novca u nepotrebne stvari u školstvu je utopija, ovo se može napraviti za tri godine", kaže Jokić.
"Nacionalni ispiti ne služe ocjeni učenika. Oni služe ministarstvu, meni, sustavu da ocijene gdje je sustav – ne procjenjuju učenika u, naprimjer, matematici. Rješenje je kombinacija školskih ocjena i vanjskog vrednovanja", dodaje.
Jokić je upitan može li se nekako vrednovati i učitelje.
"Učitelji se i vrednuju, ali ne može uspjeh nekog učenika biti mjerilo nastavnika. Ako radite u nekoj srednjoj strukovnoj u koju se upisuju učenici sa slabijim početnim znanjem ili u XV. Gimnaziji ili u Splitu, ne dobivate jednako dobre učenike - bitno je dokud je nastavnik doveo učenika", kaže.
"Kombinacijom vanjskog vrednovanja i školskog olakšali biste pritisak nastavnicima, objektivizirali bi ocjene, maknuli bi pritisak roditelja, sustav bi imao povratnu informaciju gdje je netko, ali najvažnije - i učenik bi imao informaciju u čemu je dobar, a gdje nije - to su stvarna rješenja koja bi pomakla ovu zemlju i društveno naprijed. Reforma bi za društvo učinila nešto korisno, a to je da se uvedu meritokratski kriteriji u naš sustav. Vlast sama ruši meritokratske kriterije", kaže Jokić.
Koliko su krivi roditelji za poplavu odlikaša?
"Isto smo odgovorni kao i svi dijelovi sustava, ali kada imate situaciju u kojoj vidite da sustav nije pošten, normalno da ćete se aktivirati. Neki roditelji su na razini kriminalnog, prelaze sve moguće granice, ulaze u škole, prijete fizički, rade ne znam kakve stvari.
Ali kada objektivirate ocjene, date alate školama i učinite ih transparentnima roditeljima, te stvari će se povući. Ali isto to, taj pritisak roditelja kazuje nešto što se ne prepoznaje, a to je da je ljudima obrazovanje njihove djece važno", kazao je.