O POPLAVI odlikaša u RTL-u Danas govorio je psiholog, stručnjak za obrazovne znanosti i ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić.
"Postoji rješenje od 2016, u sklopu cjelovite kurikularne reforme, neke su stvari napravljene koje bi mogle riješiti neke stvari - problem inflacije i nerealnih ocjena. Krajnje je vrijeme da se one primijene. Što bi trebalo prvo napraviti – opći uspjeh treba ukinuti kao prosjek zaključne ocjene jer on ne znači ništa, ne govori ništa ni o učeniku ni o tome u čemu je učenik dobar, logički i matematički je neopravdan", kaže Jokić.
"Treba ukinuti opći uspjeh"
Jesu li prijemni ispiti za srednje škole rješenje?
"Ako ukinete opći uspjeh, nego gledate samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im date veću vrijednost, a nemate teret općeg uspjeha, ako prepoznate u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujete... Onda imamo nekakvu priliku.
Treća stvar kod prijelaza iz osnovne u srednju školu je uvesti hibridni model vrednovanja u osnovnom školama. Naime, osim školskog ocjenjivanja, koje primjenjuje učiteljica, ako bi one imale priliku povući ispite iz Nacionalnog centra, čuti kakav je Branimir u matematici u 5. razredu u odnosu na druge, je li bolji ili nije, što mu nedostaje, u čemu je dobar - ako bi to uz njezine ocjene poslužilo za konačnu ocjenu Branimira, onda bi to bila sigurno puno objektivnija i pouzdanija ocjena te bi maknula pritisak roditelja... Da budem jasan - nije to utopija. Bacanje novca u nepotrebne stvari u školstvu je utopija, ovo se može napraviti za tri godine", kaže Jokić.
"Nacionalni ispiti ne služe ocjeni učenika. Oni služe ministarstvu, meni, sustavu da ocijene gdje je sustav – ne procjenjuju učenika u, naprimjer, matematici. Rješenje je kombinacija školskih ocjena i vanjskog vrednovanja", dodaje.
O vrednovanju učitelja
Jokić je upitan može li se nekako vrednovati i učitelje.
"Učitelji se i vrednuju, ali ne može uspjeh nekog učenika biti mjerilo nastavnika. Ako radite u nekoj srednjoj strukovnoj u koju se upisuju učenici sa slabijim početnim znanjem ili u XV. Gimnaziji ili u Splitu, ne dobivate jednako dobre učenike - bitno je dokud je nastavnik doveo učenika", kaže.
"Kombinacijom vanjskog vrednovanja i školskog olakšali biste pritisak nastavnicima, objektivizirali bi ocjene, maknuli bi pritisak roditelja, sustav bi imao povratnu informaciju gdje je netko, ali najvažnije - i učenik bi imao informaciju u čemu je dobar, a gdje nije - to su stvarna rješenja koja bi pomakla ovu zemlju i društveno naprijed. Reforma bi za društvo učinila nešto korisno, a to je da se uvedu meritokratski kriteriji u naš sustav. Vlast sama ruši meritokratske kriterije", kaže Jokić.
Koliko su roditelji krivi?
Koliko su krivi roditelji za poplavu odlikaša?
"Isto smo odgovorni kao i svi dijelovi sustava, ali kada imate situaciju u kojoj vidite da sustav nije pošten, normalno da ćete se aktivirati. Neki roditelji su na razini kriminalnog, prelaze sve moguće granice, ulaze u škole, prijete fizički, rade ne znam kakve stvari.
Ali kada objektivirate ocjene, date alate školama i učinite ih transparentnima roditeljima, te stvari će se povući. Ali isto to, taj pritisak roditelja kazuje nešto što se ne prepoznaje, a to je da je ljudima obrazovanje njihove djece važno", kazao je.