MARKO MATENDA u posao proizvodnje električnih bicikala ušao je gotovo slučajno, kao apsolvent ekonomije. Prije otprilike šest godina pokrenuo je Visiobike, zagrebačku tvrtku koja danas proizvodi električne bicikle od karbona, ali i baterije i baterijske sustave za druge proizvođače bicikala.
Priča je krenula na Founder Instituteu u SAD-u
"Zapravo je cijela priča počela slučajno. Studirao sam ekonomiju, dao sam sve ispite u roku i htio sam godinu dana pauzirati do diplome. Tada sam naišao na test za procjenu poduzetničke sposobnosti Founder Institutea. To je startup akcelerator iz SAD-a. Riješio sam taj test i oni su me prihvatili. 1.10.2012. sam uletio u cijelu tu priču bez da sam išta znao o startupima i poduzetništvu. Doslovno je taj bicikl bio ideja na papiru.
Ideja je bila napraviti pametni električni bicikl jer je tadašnja razina tehnologije bila crno-bijeli displej s tri tipke i s bazičnim funkcionalnostima. Mislio sam da se to može bolje napraviti. Integrirali smo smartphone s električnim biciklom jer u smartphoneu imate moćno računalo pa kada ga povežete s električnim biciklom, dobijete mnogo više mogućnosti poput pametnog retrovizora, navigacije i automatskog mjenjača. Pokušali smo kupiti električni bicikl u koji bismo ugradili tu našu elektroniku, no svi su bili ružni i tada smo odlučili napraviti svoj bicikl.
Angažirali smo profesionalne dizajnere koji su prema našem briefu napravili dizajn i dobili smo jedan zaokruženi proizvod koji je po mom mišljenju jedan od najljepših bicikala na tržištu. U četiri mjeseca Founder programa, došli smo od ideje na papiru do funkcionalnog prototipa. Tada smo već imali otvorenu firmu u SAD-u jer je to bio jedan od uvjeta da se uspješno završi program na Founder Instituteu, imali smo ime, brend, znali smo gdje su nam kupci. Uglavnom, priča je u vrlo kratkom roku bila posložena", kaže Matenda.
Cijena bicikla od 4500 eura
Nakon prve verzije bicikla, odlučili su usavršiti svoj proizvod pa su rame bicikla počeli proizvoditi od karbona. Bicikli za hrvatske prilike nisu jeftini, početna cijena je oko 4500 eura, a glavno tržište su im zemlje Europske unije.
“Na prvoj rami smo napravili masu pogrešaka. Mislili smo da je lako napraviti bicikl, ali nakon prvog prototipa, vidjeli smo da to nije baš jednostavno. Osnovne linije smo zadržali, ali sve ostalo je napravljeno od početka. Šest-sedam mjeseci danonoćno smo radili na razvoju nove rame za koju smo odlučili da će biti rađena najboljom tehnologijom proizvodnje karbona. Izradili smo aluminijski kalup koji u kombinaciji s prepregom (predimpregniranim karbonskim vlaknima) i autoclaveom daje najčvršći i najlakši proizvod od karbona. Mi smo jedan od rijetkih proizvođača električnih bicikala koji rade takve rame. Prvi komercijalni primjerak prodali smo u ljeto 2015. i od tada je krenula službena prodaja. Najviše se prodaje u EU. Prodali smo tri komada u Hrvatskoj, ali to je zanemarivo”, kaže Matenda.
Proizvodnju rame od karbona za njih radi specijalizirana firma, dok sve ostalo - montažu, elektroniku i baterije - rade u Visiobikeu.
“Proizvodnju karbonske rame ne radimo sami, nego u suradnji s Mac moto plastikom, to je jedna firma pored Velike Gorice. Oni su specijalizirani za proizvodnju proizvoda od karbona. Ako hoćete proizvesti nešto od karbona, oni su jedino mjesto u Hrvatskoj koje može isporučiti traženu razinu kvalitete. Što se tiče ostalog - sastavljanja bicikla, elektronike, baterijskog paketa - to radimo sami”, kaže Matenda.
Osim bicikala prodaju i baterijske sustave
Kako su razvili vrlo zanimljiv sustav za upravljanje baterijom, danas ga isporučuju i drugim proizvođačima bicikala. Inače, projekt inovativni baterijski paket bio je prijavljen na natječaj Inovacije novoosnovanih MSP-ova i osvojio bespovratna sredstava iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
"Osim bicikala, druga linija proizvoda su nam baterijski paketi za električne bicikle i BMS – sustav upravljanja baterijskim paketom. Ono čime se ističemo je upravo naša smartphone integracija pa tako u BMS imamo integrirane Bluetooth, GPS i GSM module. Kao i dosta stvari u životu, i ovo je nastalo relativno slučajno kada smo pokušavali plasirati svoju tehnologiju smartphone integracije drugim proizvođačima bicikala.
Tada nam je došao klijent iz SAD-a i pitao možemo li to implementirati u baterijski paket. Iako je tada naše iskustvo s razvojem baterijskih paketa i BMS-ova bilo vrlo limitirano, odlučili smo se baciti na glavu i rekli da možemo. Dvije godine poslije, uz puno neprospavanih noći i radnih vikenda, isporučili smo prvi baterijski paket za električne bicikle sa smartphone integracijom, mislimo čak prvi takav u svijetu. Bitno je u poduzetništvu biti spreman na pivotiranje, mi smo mislili da kupci žele jedno, a na kraju radimo sasvim nešto drugo", kaže Matenda.