Ministar turizma: Bez korekcije cijena 2026. nećemo imati rekordnu godinu

Ilustracija: Sanjin Strukic/PIXSELL

Hotelijeri su ove godine radili dobro, s visokom popunjenošću kapaciteta, ali i uz pritisak rasta troškova posebice rada i hrane koji su rasli brže od prihoda, što umanjuje investicijski potencijal, a time i konkurentnost, rečeno je danas na kongresu hotelijera.

Kongres u organizaciji Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Hrvatske udruge turizma (HUT) u partnerstvu s tvrtkom IstraTech, okupio je hotelijere i predstavnike institucija koji će u dva dana, 3. i 4. prosinca, raspraviti niz aktualnih tema i trendova iz sektora, s naglaskom na 2026. godinu.

Izazovi sezonalnosti i rastućih troškova

Predsjednik UPUHH-a i direktor HUT-a Veljko Ostojić ocijenio je da je 2025. bila godina tržišne stabilizacije turizma bez velikih iznenađenja, ali da ostaje izazov izrazite sezonalnosti turizma, koju hotelijeri i kampovi za razliku od drugih vrsta smještaja smanjuju povećanjem popunjenosti i dana rada.

"Rast troškova utječe na prodajne cijene iza kojih kod hotela stoji odgovarajuća kvaliteta i popunjenost. Iako možemo reći da je 2025. bila turistički uspješna čemu se nadamo i u 2026., ipak pitanje troškova ostaje veliki izazov, posebice kod plaća kod kojih se približavamo prosjeku u Europi i na Mediteranu. Pritom treba znati da su plaće u našem sektoru od 2020. do 2025. porasle više od 50 posto i da nam je jedino jamstvo uspjeha zadovoljan radnik, ali ukupna razlika prihoda i troškova odnosno profitabilnost ipak bi trebala biti veća kako bi se osigurala sredstva za nove nužno potrebne investicije", rekao je Ostojić.

Potkrijepio je to podacima prema kojima su troškovi rada u hotelijerstvu od 2020. do 2025. rasli iznad 51 posto, a u EU i na Mediteranu 37 posto, dok su cijene hrane u prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj rasle 4,9 posto, a u EU 2,8 posto. To, kako je rekao, utječe na cijene, a ako se tako nastavi hotelijeri bi 2026. mogli očekivati nižu profitabilnost.

"Cijene došle negdje na gornju razinu"

Podcrtavajući vrijednost hotelskih investicija, iznio je kako podaci iz analize 20 većih hotelskih investicija u proteklih deset godina pokazuju da one kroz osam godina rezultiraju novostvorenom vrijednošću jednakoj visini investicije, a poduzeća koja investiraju u razdoblju od 12 godina kroz fiskalna i parafiskalna davanja državi dodatno uplate ukupnu vrijednost investicija.

Puno zemalja potiče investicije u hotelski sektor i stoga ako Hrvatska kako se stalno ističe želi brži rast hotelskih kapaciteta, za to bi trebalo dati određene poticaje, rekao je Ostojić.

S cijenama u turizmu i hotelijerstvu Hrvatska je prema njegovoj ocjeni, došla "negdje na gornju razinu", no tržište određuje kakve će biti, a hotelijeri će biti "jako pažljivi" s formiranjem cjenovne politike za 2026.

Što se tiče ove godine, kaže da je u prvih deset mjeseci prihod od smještaja rastao 8,2 posto u odnosu na isto vrijeme 2024., dok je kao rezultat bržeg rasta troškova od prihoda naveo dodatno smanjenje EBITDA marže s 28,2 posto u 2024., na 26,6 posto očekivane EBITDA marže u 2025. godini.

"Iako je u 2025. došlo i do blagog povećanja broja hotelskih kreveta, ipak je u hrvatskom turizmu i dalje izrazito nepovoljna ukupna smještajna struktura u kojoj je od gotovo dva milijuna kreveta oko 1,5 milijuna u objektima za kratkoročni turistički najam, što nije održivo", rekao je Ostojić.

Glavina: Bez korekcije cijena nećemo imati rekordnu godinu

Ministar turizma i sporta Tonči Glavina čestitao je hotelijerima i cijelom sektoru na uspješnoj godini, koja donosi oko dva posto više dolazaka turista i oko jedan posto više noćenje nego u 2024., kao i rast prihoda.

Naglasio je važnost pred i posezone, s posebnim doprinosom hotela i kampova uz ocjenu da ide u prilog cjelogodišnjeg i održivog turizma.

"Za 2026., ako ne podignemo cjenovnu konkurentnost, konkretno ako ne bude korekcije cijena pa i mogućeg i spuštanja tamo gdje nije povećana kvaliteta, prilično sam siguran da nećemo imati rekordnu godinu kao 2025.", rekao je Glavina.

Dodao je kako svi trendovi pokazuju da će turistima u 2026. cijena opet biti glavna za izbor putovanja i odmora.

"Zato je sada zadnji trenutak da shvatimo što trebamo raditi te posebice s obzirom na geopolitičke i ekonomske situacije na mnogim tržištima, moramo ne samo u turizmu nego i u drugim povezanim sektorima naći način da i cijenama budemo što konkurentniji i priredimo ponudu koja će biti privlačna", upozorio je ministar.

Povećanje sredstava za promociju

Ministar, kao i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) Kristjan Staničić najavili su za 2026. veliko povećanje sredstva za promociju i marketing, čime će se također pokušati doći do povećanje broja dolazaka i noćenja. Glavina je rekao da je iz državnog proračuna za HTZ u 2026. predviđeno oko 40 posto više sredstava nego za 2025. godinu.

Staničić je na pitanje novinara otkrio i da će proračun HTZ-a za 2026. biti oko 53 milijuna eura, od čega oko 42 milijuna ide operativno za HTZ, a ostalo za financiranje projekata turističkih zajednica, kao i da se planira puno više oglašavanja pred i posezone.

Nagrade najboljim direktorima hotela

U sklopu prvog dana kongresa hotelijera tradicionalno su dodijeljene nagrade za najbolje direktore hotela, a ove godine su uvedene i dvije nove - za izvrsnost u otvaranju hotela koju je dobio Damjan Dumić, direktor Arba resorta Valamar Collection, dok je drugu za iznimnu dugogodišnju izvrsnost i vodstvo u hotelima s pet zvjezdica dobio Mario Matković, direktor Hilton Imperial Dubrovnik.

Najbolji direktor malog/boutique hotela u 2025. je Davor Jančić iz hotela Supetar iz grupacije Jadranski luksuzni hoteli, najbolja direktorica hotela s četiri zvjezdice je Nuša Korotaj iz Termi Sveti Martin.

Najbolji u hotelima s pet zvjezdica je Matija Bošković, direktor hotela Marea Suites Valamar Collection.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.