JAVNI sektor u Hrvatskoj ima ogroman utjecaj na politiku, odnosno raspodjelu novca poreznih obveznika. Četvrt milijuna zaposlenih u državnim i javnim službama štrajkom se može izboriti za što god žele, njihovim zahtjevima se uglavnom udovoljava. Kao što dokazuje štrajk učitelja, javni sektor može paralizirati važne dijelove sustava, poput školstva ili zdravstva, i tako izvršiti pritisak na vladu kojem se teško oduprijeti.
Istovremeno, privatni sektor - i radnici i poduzetnici - koji plaća javne servise poput školstva, zdravstva ili administracije, takav utjecaj nema pa smo došli čak do toga da se smatra nepristojnim pitati za cijenu i kvalitetu usluga koje javni sektor pruža građanima.
Privatni sektor se jako teško može izboriti za svoje interese
Prema podacima Eurostata, prihodi središnje države od poreza prošle su godine iznosili 22 posto BDP-a. Godinu dana ranije bili su na razini od 21,6 posto BDP-a, a godinu prije toga, odnosno 2016., iznosili su 21,3 posto BDP-a. Znači da i u odnosu na veličinu ekonomije porezni prihodi rastu.
>> Plenković se hvali poreznim rasterećenjem koje zapravo ne postoji
Dvodnevno neplaćanje poreza proračun ne bi ni osjetio
Nedavno se pojavila inicijativa međimurskog poduzetnika Darka Zvera da početkom prosinca tvrtke na dva dana prestanu uplaćivati porezne obveze i tako iskažu svoje nezadovoljstvo javnim servisima, koje plaća realni sektor. No učinak takvog prosvjeda je upitan, s obzirom na to da je dinamika plaćanja poreza takva da privatne tvrtke poreze ionako ne plaćaju svaki dan pa dvodnevni štrajk neplaćanjem porezan državni proračun ne bi ni osjetio.
>> Sprema se štrajk privatnika? Organizator: Dva dana nećemo puniti proračun
>> Pitali smo HUP što misle o najavljenom štrajku privatnog sektora
Dr. sc. Kristijan Kotarski s Fakulteta političkih znanosti kaže da sindikati u javnom sektoru imaju veći mobilizacijski potencijal u odnosu na privatni sektor.
Kotarski: Sindikati javnog sektora se puno lakše koordiniraju u odnosu na sindikate privatnog sektora
“Sindikati u javnom sektoru daleko se lakše koordiniraju i proizvode akcije poput ovog posljednjeg masovnog štrajka zbog toga što imaju veći mobilizacijski potencijal u odnosu na sindikate privatnog sektora. Npr. 90% zaposlenika u redovima državne administracije pokriveno je kolektivnim pregovaranjem, dok 75% zaposlenika u redovima državnih poduzeća može računati na isto. S druge strane, samo 1/3 zaposlenika u privatnom sektoru je pokrivena nekim oblikom kolektivnog pregovaranja. Osim toga, sindikati javnog sektora s obzirom na veću sigurnost zaposlenja u javnom sektoru i veću prosječnu plaću mogu tijekom vremena uplatiti više u 'sindikalne blagajne' po osnovi sindikalne članarine, a više resursa, naravno, olakšava kolektivno djelovanje”, kaže Kotarski.
"Prečesto postoje problematični kontakti između političara i poslovnjaka"
"Ako se privatni sektor ne osvijesti, svi će biti skuhani"
"Poslodavci bi na svoju stranu trebali pridobiti masu svojih zaposlenika"
"Smatram da bi poslodavci u privatnom sektoru prvenstveno trebali na svoju stranu pridobiti masu svojih zaposlenika i s njima stvoriti partnerski odnos te onda zajedno pritiskati buduće vlade u smjeru racionalizacije, povećanja efikasnosti javnih servisa i, naravno, poreznog rasterećenja. Mislim da samo to ima šanse jer šačica poduzetnika ne može biti pivotalni igrač u sustavu koji se temelji na principu jedan čovjek-jedan glas... Samo uparivanje individualne i kolektivne racionalnosti kritičnog broja pojedinaca (poduzetnika i nepoduzetnika) može promijeniti status quo”, zaključuje Kotarski.
Grubišić: Postoji sve više zagovornika potrebe za reduciranom ulogom države
Financijski stručnjak Andrej Grubišić u nedavnom razgovoru za Index rekao je da postoje dva načina da se privatni sektor izbori za svoja prava.
>>Sindikati rade samo za one plaćene našim novcem. Tko se bori za većinu radnika?
"Ili da dobiješ izbore i tako kreiraš politiku, a drugi način je da se traži referendum za povećanje bilo kakvih materijalnih stavki u proračunu. Plaće, mirovine, obrazovanje i zdravstvo su četiri kategorije unutar proračuna koje su dominantne. Ako u te četiri kategorije troškovi trebaju rasti iznad nekog postotka, to se mora odobriti na referendumu, a ne da moć za tu odluku bude koncentrirana u rukama premijera i dva-tri ministra jer oni ne snose nikakve posljedice. U Švicarskoj se, na primjer, puno toga odlučuje na referendumima. Ne vidim drugi način jer je štrajk u privatnom sektoru nanošenje direktne štete samome sebi…", rekao nam je Grubišić.
"Potrebno je i u javnost neprestano iznositi činjenice i brojke jer u Hrvatskoj u zadnjih pet godina izlaze na vidjelo podaci koji su ranije postojali, ali se nije o njima raspravljalo. Postoji sve više zagovornika potrebe za reduciranom ulogom države i javnog sektora u našem društvu”, rekao je Grubišić.