NA jugu francuske rivijere brodogradilište La Ciotat obavijestilo je javnost da ispisuje račune za vez bijele superjahte Amore Vero, ali da ne zna kome ih poslati. Kako piše Reuters, carinski agenti zaplijenili su 86-metarsko plovilo dok se njegova posada spremala isploviti iz luke u noći 2. ožujka.
Bilo je to dva dana nakon što je EU dodala svom popisu sankcija zbog rata u Ukrajini Igora Sečina, šefa ruske državne naftne kompanije Rosneft. Radi se o jednom od najstarijih saveznika ruskog predsjednika Vladimira Putina.
Francusko ministarstvo financija kaže da jahta pripada tvrtki koju Sečin kontrolira, no odbilo je imenovati firmu. U izjavi koju je kompanija Rosneft poslala Reutersu - Sečin opovrgava navode francuskog ministarstva.
Ne zna se tko će platiti račun
Francuski ministar financija Bruno Le Maire kazao je da je Francuska službeno zaplijenila Amore Vero. Dužnosnici kažu da se u takvim slučajevima onda državi daje skrbništvo nad jahtom, a troškove treba pokriti vlasnik. Vlasti nisu obavijestile treće strane o statusu jahte pa je nejasno tko je odgovoran za održavanje plovila, rečeno je iz dvije tvrtke uključene u servisiranje jahte.
S obzirom na to da se računi gomilaju, izvršni direktor brodogradilišta La Ciotat kaže da nije siguran kako bi tvrtka trebala naplatiti vez. Alice Boisseau, iz odjela za komunikacije brodogradilišta, izjavila je da nastavljaju s fakturiranjem i da se ne zna tko će platiti račun. Boisseau je odbila odgovarati na daljnja pitanja, a francuska carinska agencija odbila je komentirati zašto nije obavijestila brodogradilišta o statusu jahte.
Pitanja o Amore Vero upućuju na složenost s kojom se vlasti susreću dok ciljaju na imovinu Putinovih saveznika.
Pravna zamršenost zapljene superjahti
Financijsko bogatstvo oligarha u EU uglavnom ostaje netaknuto, ali su im europske države zamrznule ili zaplijenile fizičku imovinu, što uključuje i najmanje 11 superjahti. John Dalby, vlasnik Marine Risk Managementa, tvrtke koja vraća pomorsku imovinu u ime osiguravatelja i banaka, kaže da vlade na Mediteranu imaju malo iskustva u pravnim zamršenostima zapljene superjahti.
"Nedostaje kohezije u onome što ljudi rade: između državnih aktera i drugih trećih strana, poput vjerovnika. Razgovarao sam s vlastima na Mediteranu i u SAD-u. Vjerovnici zaplijenjenih jahti, kao što su dobavljači goriva ili tvrtke za upravljanje posadom, mogu tražiti od suda da proda plovilo ne bi li nadoknadili svoje dugove", rekao je Dalby.
Francuska carinska agencija to nije htjela komentirati. Prema specijaliziranoj internetskoj stranici Superyacht Times, Rusi posjeduju gotovo jednu od svakih 10 superjahti. Neke od plovila u vlasništvu sankcioniranih oligarha privezana su u sigurnim utočištima, baš kao jahta Eclipse čiji je vlasnik Roman Abramovič. Ako nisu privezane u sigurnim lukama, onda plove u međunarodnim vodama, izvan jurisdikcije država koje uvode sankcije.
Pascal Flot, pomorski odvjetnik, kaže da bi poteškoće pri utvrđivanju vlasništva nad megajahtama mogle biti jedan od razloga zašto francuske vlasti nisu obavijestile treće strane o statusu Amore Vero. Bogati ljudi često svoju imovinu kontroliraju preko mreže lažnih tvrtki u offshore oazama, naveo je odvjetnik Flot. Jahta Amore Vero plovi pod zastavom Kajmanskih otoka.
Kako se problem rješava u drugim mediteranskim državama?
Godišnji tekući troškovi najvećih superjahti mogu iznositi 10 posto njihove vrijednosti, rekao je Flot, uključujući plaću posade, popravke, gorivo, hranu, osiguranje, naknade za vez i komunalne usluge na kopnu. Svakog mjeseca na superjahtu mogli bi otići milijuni dolara, baš kao što je to u slučaju superjahte u vlasništvu Andreja Melničenka, "baruna ugljena i gnojiva".
Melničenkova jahta vrijedna je 540 milijuna dolara i zadržana je u talijanskoj luci Trst. U Italiji zamrznutom imovinom upravlja javno imenovani upravitelj, a troškove održavanja snosi državna agencija za imovinu. Vlasnik ih kasnije mora nadoknaditi ili država može prodati imovinu kako bi nadoknadila svoje troškove.
Talijanska agencija Agenzia del Demanio odbila je komentirati, kao ni predstavnici Andreja Melničenka. U Francuskoj i Španjolskoj tekući troškovi zamrznute ili zaplijenjene jahte ostaju odgovornost vlasnika. Međutim, blokade na njihovim bankovnim računima značile su da sankcionirani vlasnici često nisu mogli izvršiti plaćanje, rekla je Rachel Lynch iz sindikata pomoraca Nautilus International.
Još jedan rizik za vlade leži u plovilima koja su pogrešno zadržana, rekao je Giannis Markogiannis, grčki odvjetnik specijaliziran za međunarodno pravo, osiguranje i poreze o jahtama. Zaplijenjena jahta čije vlasništvo nije bilo moguće povezati s imenom na popisu sankcija morala je biti puštena na slobodu, a država je odgovorna za svako pogoršanje stanja ili oštećenja tijekom njezine imobilizacije, rekao je.
Vlasnici također mogu tužiti zbog gubitka zarade od čartera ili zabrane korištenja.