NASA predstavila prototip nadzvučne letjelice X-59. Evo zašto je posebna

Foto: EPA

Američka svemirska agencija NASA prvi je put javnosti predstavila svoj novi nadzvučni zrakoplov X-59. Mlazni avion, dugačak oko 30 metara i s rasponom krila od oko 10 metara, predstavljen je jučer na lokaciji koja pripada tvrtki Lockheed Martin u američkoj saveznoj državi Kaliforniji.

Zrakoplov je središnji dio NASA-inog projekta Quesst (Quiet SuperSonic Technology). Prvi testni letovi iznad odabranih regija SAD-a planirani su za kasnije ove godine, tijekom kojih će se prikupljati dodatni podaci.

Letjelica bi trebala moći postići nadzvučnu brzinu bez praska koji nastaje probijanjem zvučnog zida

"X-59 je otprilike 30 metara dug korak naprijed na putu koji je započeo prije nekoliko desetljeća prema održivom komercijalnom nadzvučnom letu", rekao je upravitelj NASA-e Bob Pearce. Potpredsjednica NASA-e Pam Melroy opisala je letjelicu kao "još jedan dragulj u NASA-inoj kruni".

Posebnost X-59 je to što bi letjelica trebala moći postići nadzvučnu brzinu bez praska koji nastaje probijanjem zvučnog zida. Zvučni udar ne događa se samo u trenutku kad objekt prijeđe zvučnu barijeru već je to kontinuirani učinak dok objekt putuje nadzvučnom brzinom.

Američka savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) do daljnjega je zabranila sve civilne nadzvučne letove iznad SAD-a.

Posljednji put redoviti nadzvučni putnički letovi bili su prije 20-ak godina

X-59 je dizajniran da leti na visini od oko 16 kilometara brzinom od 1500 kilometara na sat. Umjesto glasnog praska, proizvodi zvuk jednako glasan kao lupanje vratima automobila.

Lockheed Martin je od NASA-e dobio oko 250 milijuna dolara za razvoj letjelice. Posljednji put redoviti nadzvučni putnički letovi bili su prije dvadesetak godina legendarnim Concordeom između Pariza, Londona i New Yorka.

Nakon nesreće u Parizu s više od 100 smrtnih slučajeva 2000. godine operacije su prekinute 2003. Osim NASA-e i Lockheed Martina, i druge tvrtke trenutno rade na povratku nadzvučnih mlažnjaka.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.