PREMA klasičnoj teoriji, koja još uvijek zvuči suvislo, cijena dionica pojednostavljen je izraz poslovanja (određene kompanije). Naravno, riječ je o krajnje krnjem modelu, ali od nečega treba početi, pa to onda može biti i svima razumljiva mantra o tržištu koje honorira dobre i penalizira loše poslovne rezultate.
I dalje zvuči nedorečeno, no ako joj pridodamo buduću dimenziju, odnosno, prognoze i očekivanja budućih poslovnih rezultata, dobijemo (grubi) alat kojim je, ako ništa drugo, barem moguće retrogradno objasniti izvedbu pojedinih dionica. Prije nego što pomislite (ili počnete pisati komentar) - dakako da to nije sve. Zapravo, nemoguće je pobrojati faktore koji mogu utjecati na kretanje cijene dionica, od (ne)raspoloženja investitora, preko politike (monetarne, fiskalne, geopolitike...), pa sve do broja sunčanih dana. Samo je nebo limit.
Efikasno tržište
Srećom, realnost počesto izgleda predvidivo, u skladu s pojednostavljenom teorijom. Kao primjer će poslužiti dvije dionice koje nisu odabrane slučajno (jer ovo je tek uvod u priču), ali teza bi, barem u određenoj mjeri, držala vodu i u slučaju nasumičnog odabira. Prva (dionica) je Zoom Video Communications, perspektivna kompanija s obećavajućim proizvodom, a druga famozni GameStop, koji je ne tako davno figurirao kao relikt nekih prošlih vremena, konglomerat dućana za kupnju igrica, igraćih konzola i prateće galanterije u kojima su nekoć davno visjeli klinci, neobuzdano trošeći džeparac dok su optički kabel ili 4G tehnologija čekali masovniju primjenu. Sukob dvaju različitih koncepcija, online i offline, za GameStop nije zvučao obećavajuće ni puno prije užasavajućih prizora iz Wuhana. A pandemija i lockdown su aktivnosti iz offline svijeta mahom preselili u online okruženje.
Već krajem prvog kvartala dionice Zooma su (u odnosu na početak godine) bilježile troznamenkasti rast cijene dionica, dok je GameStop bio u dvoznamenkastom - minusu. Sasvim na tragu teorije s početka teksta, jer u jeku pandemije Zoom je postao puka nužnost (ili barem neophodan poslovni alat), dok su GameStop dućani ostali zatvoreni. Predviđanje utjecaja tih i takvih okolnosti na poslovne rezultate dviju kompanija ne iziskuje obilatu dozu mašte, a ovako je to izgledalo u praksi (grafikon prikazuje promjenu u odnosu na početak 2020. godine):
Tržište se relativno brzo oporavilo od inicijalnog šoka, a pravi preokret je uslijedio početkom studenoga, nakon što je Pfizer potvrdio visoku učinkovitost cjepiva protiv koronavirusa. Pod egidom akumulacije profita ("zaradili smo dovoljno i dalje više ne ide"), ulagači napuštaju Zoom i masovno se vraćaju dionicama poput GameStopa, anticipirajući povratak u staro normalno i snažan gospodarski oporavak. Ili barem tako nekako glasi uvriježeno objašnjenje.
Manje efikasno tržište
Doduše, već sredinom prosinca GameStop je u plusu za nevjerojatnih 200%, ali čak se i to dade objasniti teorijom s početka teksta, odnosno visokim očekivanjima dijela ulagača koji slave svježu krv u vlasničkoj strukturi i najavljenu (makar dobrano zakašnjelu) tranziciju kompanije iz offline u online segment zabave. Zvuči nategnuto, ali ajde, pandemija je iznjedrila i puno čudnije stvari. A onda se dogodilo ovo (prikazana je promjena u odnosu na početak 2021. godine):
Neupućeni bi promatrač pomislio da su u GameStopu pronašli eliksir mladosti, iskopali kamen mudraca ili barem proizveli univerzalno cjepivo protiv gripe. Ne, ne, ništa od toga; grafikon prikazuje tek posljedice masovnog revolta malih ulagača u križarskom ratu protiv mrskih hedge fondova. Ovi prvi, koje na Wall Streetu nitko dotad nije shvaćao ozbiljno, izvojevali su krucijalnu pobjedu, bacivši na koljena Melvin Capital Management koji se kladio na pad cijena dionica GameStopa (short selling). Tada se činilo da će zabavna epizoda brzo skliznuti u zaborav, ali mali igrači, organizirani oko Reddit foruma WallStreetBets, još se uvijek ne daju.
Epizoda s kraja siječnja obiluje gomilom sočnih detalja čije bi prepričavanje odnijelo previše prostora, no puno važnija je činjenica da su mali ulagači, natjeravši hedge fondove na povlačenje, ozbiljno uzdrmali model s početka priče, ali i Hipotezu efikasnog tržišta (Efficient Market Hypothesis), još jedan ambiciozni pokušaj ekonomista da teorijom objasne zbivanja u praksi. Model je ionako daleko od idealnog (zato se i pojavljuje u nekoliko varijanti), ali u slučaju GameStopa, čini se, postaje posve - beskoristan. Naime, EMH kaže da su sve relevantne informacije već ukalkulirane u cijene dionica (zbog toga je na duži rok nemoguće pobijediti tržište!), no realnost je bitno drukčija.
Kako inače objasniti činjenicu da je cijena dionica GameStopa u svega nekoliko sati (28. siječnja) prešla put od 112 do 483 dolara? Na krilima kakvih očekivanja? Ili ako već tu aberaciju okarakteriziramo kao plod tržišne manipulacije orkestrirane putem Reddita, kako onda objasniti nedostatak bilo kakvih (značajnijih) vijesti koje bi barem donekle opravdale dramatične oscilacije dionica GameStopa? U odnosu na početak godine, dionice su u plusu od oko 1000% (tisuću!), a ništa se fundamentalno nije promijenilo - i dalje je riječ o kompaniji opterećenoj offline segmentom poslovanja kojoj je trebalo pola godine da zamijeni dosadašnjeg predsjednika Uprave i dovede perspektivne kadrove iz Amazona, što je tek prvi korak u tranziciji poslovanja.
Era meme dionica
Svjetlosnim godinama udaljen od perspektivne budućnosti o kakvoj mašta poveći broj dioničara, GameStop je postao sinonim za "meme dionice", šaroliku skupinu kojoj su inat, bijes i uvrnut smisao za humor malih ulagača pogonsko gorivo, a klasični indikatori fundamentalne analize tek nebitna distrakcija. U slučaju meme dionica, kupci dovode stvari do apsurda, ostavljajući pritom dojam da se odlično zabavljaju. I usput postavljaju novu paradigmu ulaganja. Hipoteza efikasnog tržišta, čini se, i dalje vrijedi za sva ostala izdanja, ali ne i za meme dionice. Jer taman kad pomislite da ne može luđe, dogodi se upravo to - nešto još luđe, još čudnije i još nevjerojatnije.
Ako ste se u nekom trenutku zapitali kakve koristi od cijele te gungule ima GameStop, odgovor je jednostavan - nikakve. GameStop je propustio kapitalizirati spektakularan uzlet meme klana, sustavno ignorirajući zbivanja na tržištu. Ali zato AMC Entertainment - nije. Riječ je o najvećem američkom kino operateru i još jednom offline poslovnom modelu (posve zastarjelom uz tolike streaming opcije) koji se na početku pandemije našao u gotovo bezizlaznoj situaciji. I odlično snašao, obilato koristeći veću potražnju za meme dionicama, za koje očito vrijede drukčija pravila.
U normalnim okolnostima, emitiranje novih dionica umanjuje vlasničke udjele postojećih dioničara i u pravilu ima za posljedicu pad cijene. Ali ne i u ovom slučaju, jer je paralelno s plasmanom novih dionica i njihova cijena - rasla. Kompanija je samo u proteklih 12 mjeseci plasirala čak 80% ukupnog broja dionica, svaki put po sve višoj cijeni (samo u ovoj godini prikupljeno je 1.6 milijardi dolara svježeg kapitala), uz propisno definiran rizik za ulagače: "Kupci naših dionica moraju biti spremni na značajan ili potpuni gubitak svoje investicije." "Faktori rizika uključuju i raspoloženje malih ulagača, koje se svakodnevno manifestira na društvenim mrežama i nema temelja u poslovnim rezultatima...", navodi se dalje u Prospektu koji mora odobriti Komisija za vrijednosne papire i koji ilustrira svu apsurdnost situacije.
Početkom siječnja 2021. godine temeljni kapital kompanije bio je raspoređen na 225 milijuna dionica; već početkom ožujka, ukupan broj dionica bio je dvostruko veći. To u praksi znači da je paket od milijun dionica na početku godine podrazumijevao vlasnički udio od 0.45%, dok je samo dva mjeseca taj udio postao upola manji. Usprkos tome, cijena dionica se u promatranom razdoblju doslovno - učetverostručila.
Drive to survive se tako pretvorio u zabavnu ili bizarnu priču u kojoj su mali ulagači neumorno gutali nove količine dionica, ne mareći previše za konvencije. Već tijekom siječnja i veljače dnevni obujam trgovine nerijetko je premašivao ukupan broj dionica, ili u prijevodu - kao da je baš svaka dionica u optjecaju promijenila vlasnika. Isto to imali smo prilike vidjeti i u lipnju, unatoč dramatičnom povećanju broja dionica.
Može li luđe od toga? Može, može. Početkom lipnja Muldrick Capital Management je preuzeo novih 8.5 milijuna dionica po cijeni od 27.12 dolara (nakon što im se cijena u prethodnih tjedan dana udvostručila). I u normalnim bi okolnostima ulazak novog investitora zvučao ohrabrujuće, no Muldrick je netom kupljeni paket već idući dan prodao uz urnebesno smiješno obrazloženje kako su dionice - precijenjene. Tako bezobrazan potez predstavlja pravi presedan na Wall Streetu. Reakcija ulagača? Svi su se smijalo, a cijena je do kraja dana dogurala do 32 dolara! Dan kasnije, nakon što je AMC najavio plasman novih 11.5 milijuna dionica, cijena je narasla na 62 dolara!
AMC to the moon!
Uprava je potom odlučila sve staviti na Reddit kartu, najavljujući "revolucionarnu" AMC Investor Connect inicijativu za svoje "strastvene i entuzijastične dioničare" kojom njih preko tri milijuna registracijom na web stranicama kompanije stječe pravo na posebne ponude i... besplatne kokice!? Kako to uopće komentirati? Život piše drame? Komedije? Revolucionarna inicijativa (khm!) dolazi u paketu sa živopisnom preobrazbom prvog čovjeka kompanije: Adam Aron se identificira sa svojim gorilama (tako sebe nazivaju mali dioničari), aktivno koristi YouTube (kao rasna gorila, neobavezno, bez hlača!), s prijezirom komentira aktivnost mrskih short sellera, na Twitteru je dan i noć te najavljuje ofenzivnu poslovnu strategiju koja uključuje nove akvizicije. Ili u žargonu Wall Streeta, poput kakvog očajnika žestoko udara po retail bidu.
Ostaje samo jedan mali problemčić: praktički je ostao bez manevarskog prostora za plasman novih dionica. Naime, statut kompanije predviđa limit od otprilike 524 milijuna dionica, što znači da može plasirati još najviše desetak milijuna novih dionica. Promjenu limita može autorizirati samo skupština dioničara, a budući da se svi tako dobro zabavljaju, ni taj scenarij ne treba isključiti. Rezultat nije izostao.
I pritom je manje bitna činjenica da je AMC rastom cijene dionica nadmašio čak i GameStop; u ovoj se priči u prvom redu broji razlika u tržišnoj kapitalizaciji. Na početku godine, GameStop je vrijedio gotovo trostruko više; nepunih šest mjeseci kasnije, tržišna kapitalizacija GameStopa se kreće oko 17 milijardi dolara (uz dramatične oscilacije cijene, ta se brojka mijenja iz sata u sat!), dok AMC vrijedi oko 25 milijardi dolara. Pouka? Ako ti investitori žele dati kapital - uzmi ga.
A onda opet, ogromna većina analitičara i dalje misli da se time samo odgađa neminovno, jer je silazan trend u kontekstu poslovnih rezultata AMC bilježio već godinama prije pandemije. Većini meme dionica zajednička je upravo klimava poslovna pozicija koja se nerijetko svodi na borbu za puko preživljavanje. Takve kompanije, iz razloga koje ne treba dodatno pojašnjavati, karakterizira visoka koncentracija short sellera (koji se klade na pad cijena dionica), što onda, poput crvene krpe, privlači pozornost ekipe s Reddita.
U toj činjenici ujedno leži i ključan faktor koji onemogućuje primjenu Hipoteze efikasnog tržišta: najčešće se označava kao "trošak arbitraže", a u slučaju meme dionica se prvi put manifestirao u siječnju. Fundamentalno precijenjene dionice se inače vrlo brzo nađu na udaru short sellera koji pokušavaju isprovocirati korekciju cijene, ali, nakon siječanjskog fijaska, malo tko se usuđuje suprotstaviti malim ulagačima. Rizik je naprosto prevelik da bi opravdao potencijalni trošak.
Kult ličnosti
Nostalgija, bijes, želja za zabavom u uvjetima pandemije, gorak okus nepravde i/ili pomanjkanje (financijske) perspektive - eterom plutaju različite teze o sociološkim aspektima bunta koje tek treba dokazati (ili opovrgnuti). Možda najtragičnija od svega je komponenta kulta ličnosti i identificiranje s čelnim ljudima tih kompanija koji će u svemu ovome dobro zaraditi. Uz zaključak kako je puno važnije (od poslovnih rezultata) podilaziti publici.
Georgeu Shermanu (sad već bivšem predsjedniku Uprave GameStopa) je, ni krivom ni dužnom, u krilo palo nekoliko stotina milijuna dolara, no Ryanu Cohenu, koji je na neki način inspirirao siječanjski revolt (preuzimanjem povećeg paketa dionica), smiješi se još izdašnija nagrada.
Lojalna baza fanova, okupljena oko kulta ličnosti, bio to Cohen, Adam Aron ili Chamath Palihapitiya (Clover Health se opet probudio), da nabrojimo samo neke (mnogi bi tu utrpali i Elona Muska), spremno honorira verbalne ispade i kontroverze. Ne i poslovne rezultate. Možda su i u pravu, no svi ostali se klade da je riječ tek o prijetvornoj i ispraznoj retorici. Reddit sljedba zasad ne želi ni čuti o tome; oni su te lidere podigli na pijedestal i pretvorili u heroje. Ti isti mali ulagači, naravno, ne mogu dovijeka reciklirati kapital, odbijajući napade short sellera, ali su se pokazali puno žilavijima no što je itko očekivao. I bogme je (bilo) zabavno.