Pitali smo Sinišu Labrovića kojih mu je pet omiljenih knjiga

Foto: Pixsell/Filip Kos

SINIŠA Labrović jedan je od najvažnijih hrvatskih suvremenih umjetnika, performer širokog zamaha i nepresušne kreativnosti koji kao da je rođen za taj posao.

Labrović je rođen u Sinju 1965. te je završio studij hrvatskog jezika i književnosti, pa godinama radio kao profesor hrvatskog u Sinju i okolnim mjestima. Kao performer se na scenu probio s performansom Zavijanje ranjenika u rodnom Sinju na Dan antifašističke borbe 22. lipnja 2000. godine, u kojemu je stavio zavoje na uništeni spomenik partizanskom heroju.

Od tada je izveo niz provokativnih performansa, a neke njegove radove čuvaju u Muzeju suvremene umjetnosti.

Labrović je rado pristao izabrati svojih pet omiljenih knjiga, a onda nam je poslao izbor sastavljen od njih šest, koji i objavljujemo.

Sun Tzu na prozorčiću - Predrag Lucić

Zbirka pjesama koje su nastajale u gotovo direktnom prijenosu zla, tuposti, nasilja i oholosti (po)ratnog društva. Parodirajući i "parazitski" remiksajući više ili manje poznate festivalske šlagere, folk pjesme, usmenu epsku, dječju, kanonsku i drugu poeziju, sa zapanjujućom erudicijom i fascinantnom jezičnom zaigranošću, Lucić je ispjevao jedan od najboljih opusa hrvatske poezije. Urnebesno smiješno i beskrajno tužno. Povijesno usađeno u točan dan i događaj, a vječno. (Također genijalan, na skroz suprotnom kraju književnoga polja stajao bi Atlas života, dnevnik Dubravka Detonija.)    

Kino Lika - Damir Karakaš

Šest priča s likovima koji imaju nade, želje i ambicije jednake našima, jednake svim ljudima svih vremena, ali u grotesknom raskoraku s onim što im vrijeme i prostor mogu ponuditi. Karakaš majstorski pleše na žici razapetoj između tragičnog i komičnog.  

Moramo razgovarati - Tanja Mravak

Rasplićući čvorove naizgled banalnih bračnih i drugih žensko-muških svakodnevnih zapetljancija, petnaestak priča s finom ironijom izlažu našu nemogućnost da se razumijemo i tu divnu alatku jezika koji nam svojim postojanjem nudi produžetke jer je, u najboljem slučaju, rezultat neriješen. Premda usađene u prostor katoličkog etnosa, priče su bliže primijenjenom zen i/ili stoičkom etosu, a što rezultira profinjenim gorkim humorom. Kao neizlječivi zavičajac, u korist knjige računam i to da su likovi često karakterizirani specifičnom vlaškom leksikom pa s njima lako dijelim smijeh i tugu.        

Iza sedam logora: Od zločina kulture do kulture zločina - Viktor Ivančić, Hrvoje Polan, Nemanja Stjepanović

Ivančićev esej, Polanove fotografije i Stjepanovićeva kronologija potresno svjedoče o nekadašnjim domovima kulture pretvorenim u mučilišta i stratišta u postjugoslavenskim ratovima. Kada bi itko imao ikakvu namjeru promijeniti sudbinu, čiju kičmu čini koncept (čiste) nacionalne kulture, koju su nam zasad čvrsto zacrtale pobjedničke hijene iz tih ratova, a u koje svakako spadaju i nacionalistički kulturni bardovi – vrdoljaci, bećkovići, aralice i noge, morao bi u škole kao obaveznu lektiru uvesti ovu knjigu. Jedna od najvažnijih knjiga napisanih u regiji u posljednjih trideset godina. 

Bogovi neona - Nenad Stipanić

U nešto više od sto stranica bešavno su stopljeni bizaro fikcija, (kvazi)autobiografski elementi, djedova partizanska sjećanja, futuristička borba za spas svijeta putovanjem glavnog lika Nenada Stipanića, koji je ujedno i Bog, kroz Kristovu aortu, teologija, svemirski eros, biotehno utopija i apokaliptična distopija, kao i upute na izvanknjiške ekstenzije u svijetu interneta koje će se nastaviti pisati - rad u nastajanju... A ponešto sam sigurno i zaboravio jer nisam niti Bog niti Stipanić. Iščašeno, nježno, politično, surovo, futuristično, poetično, duhovito, tužno, eruditno i empatično štivo kao stvoreno za ova zbunjujuća i prijelomna vremena.

Uvod u smiješni ples - Robert Perišić

 "Uvod" zbog kojeg sam se u tramvaju glasno cerio, a u stanu plakao od smijeha, promašivao stanice, posljedično kasnio na sastanke i otvorenja izložbi. Melankolični i ironični, pametni i ubitačno duhoviti "autofabularni" eseji o, koliko se sjećam, neuspješnoj karijeri jednog galeba, predinternetskoj studentskoj potrazi za podstanarskom sobom, Perišiću posebno dragoj kulturi kafića, zvjezdanoj epizodi s crvenog tepiha u Cannesu, književnom gostovanju u Gruziji, urnebesno smiješnom povratku u rodni kraj u kojemu pripovjedaču u goste dolazi ljubitelj čaše vina koji ga pokušava kontekstualizirati pa mu kao referentni okvir nudi lokalnog haiku pjesnika... Knjiga koja bih volio biti.  

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.