TURISTIČKI vodiči i turističke karte odavno su dio ljudske svakodnevice, posebno u zemlji kakva je Hrvatska u kojoj se svake godine odmaraju milijuni turista. No suvremeni turisti ipak traže nešto više od pukog prikaza ulica i trgova ili opisa atrakcija u određenom gradu. Upravo je to tržišna niša u koju je uletio Sven Darrer koji je posjetiteljima Zagreba i Hrvatske ponudio tematske turističke vodiče, poput "Slatke karte Zagreba", "Noćne karte" ili ACI-jeve karte marina.
Ideju izrade tematskih karti Darrer je dobio kada je prije šest godina putovao u Barcelonu. Za razliku od naših gradova, Barcelona je, kao i brojni drugi gradovi u razvijenijem dijelu svijeta, posjetiteljima već nudila tematske karte, u kojima je turistima predstavljala svoju ponudu. Isto bi se, zaključio je Darrer, moglo napraviti i u Hrvatskoj, posebno u Zagrebu.
Turističke vodiče rade sami
"Shvatio sam da Zagreb i Hrvatska, unatoč velikom broju turista, posjetiteljima ne nude tematske karte pa sam odlučio krenuti u taj posao. Već sam imao osnovanu tvrtku, koja se bavila i još uvijek se bavi i drugim djelatnostima. Pokrenuli smo brend Hello Croatia i, unutar njega, Hello Zagreb, kako se zvala i prva karta koju smo napravili. Do sada smo izdali ukupno 61 kartu, od kojih se najveći dio odnosi na Zagreb, ali i na druge hrvatske gradove, od Umaga do Dubrovnika", kaže za Index 46-godišnji Darrer.
Sve karte koje su dosad objavili su na engleskom jeziku, čime njegova tvrtka jasno potvrđuje da su joj u fokusu ponajprije strani turisti. No njihovi su vodiči, dodaje Darrer, namijenjeni i domaćim turistima i lokalnom stanovništvu, naravno, ako ih zanima određena tematika. Jedini su dosad objavili i turističku kartu Zagreba na korejskom jeziku, budući da Zagreb godišnje posjećuje velik broj turista iz Južne Koreje.
"Sve naše turističke karte radimo sami. Otkupimo autorska prava za plan grada s ulicama i trgovima i onda unosimo simbole na njega, ovisno o tome što je tema plana. Turističke tematske karte su besplatne i distribuiramo ih preko hotela, hostela i turističkih zajednica. Svojedobno smo imali čak i vlastiti turističko-informativni centar u Radićevoj ulici, ali onda smo shvatili da nam je on samo trošak jer se karte mogu distribuirati i drukčije", napominje Darrer.
Zagreb "like locals" i prikaz mode u Zagrebu od 17. stoljeća do danas
Karte i vodiči se tiskaju u 50.000 do 100.000 primjeraka. Troškovi izrade penju se do 70.000 kuna, pri čemu najveću stavku čini samo tiskanje. Financiraju se iz oglasa koje sadržava svaka turistička karta i vodič.
Osim već spomenutih tematskih karata i vodiča, Darrer je objavio i "The ultimate guide to grill, beer and burger", turističku kartu s prikazom lokacija i popisom pivnica i restorana brze hrane u Zagrebu, zatim "Kartu muzeja u Zagrebu", pa "Use it", turističku kartu namijenjenu mladim turistima u kojoj posjetiteljima daje savjete kako da se uklope u način života u Zagrebu, "like locals", s dosta zagrebačkih izraza. Tu je i medicinska karta Zagreba, s popisom privatnih klinika. Posebno je ponosan na "Gold edition", turističku publikaciju u kojoj se daje prikaz mode u Zagrebu od 17. stoljeća do danas.
Iako se objava turističkih tematskih karti pokazala punim pogotkom, kako za grad i državu u cjelini, tako i za turiste, kao i za oglašivače, počeci su, žali se naš sugovornik, bili teški. Oglašivačima i radnicima u turizmu trebalo je objašnjavati koja je svrha turističkih tematskih karata, koje imaju i edukativnu stranu, kao i kakvu korist one nose njima samima. No na kraju se isplatilo pa su njegove karte i vodiči danas dio turističke ponude Zagreba. Štoviše, neke od njih, poput "Adventske karte Zagreba", turistima se distribuiraju i u susjednoj Sloveniji. Uspjeh turističkih karata Zagreba i Hrvatske prepoznali su i u Bosni i Hercegovini pa se u nekima od njih, hvali se naš sugovornik, oglašava i Sarajevo Film Festival.
Koronakriza i potres usporili poslovanje u ovoj godini
Izbijanje pandemije koronavirusa i potres odrazili su se i na tvrtku Darrer. Prostore tvrtke u središtu Zagreba oštetio je potres, a koronakriza i lockdown koji je uslijedio znatno su im usporili poslovanje.
"Ranije nam je za izradu jedne turističke tematske karte trebalo oko mjesec dana, a sada smo na jednoj karti morali raditi čak pet mjeseci. Tako smo, primjerice, kartu Zagreba i okolice počeli raditi sredinom siječnja, a završili smo je tek sredinom lipnja. Problem je bio što nas nitko financijski nije htio pratiti zbog koronakrize, svi su se bojali što će biti. Obalne destinacije ove godine nismo ni radili", žali se Darrer.
Ipak, s optimizmom gleda u budućnost. Već je pokrenuo aplikaciju Hello Zagreb, a sada traži partnere po drugim hrvatskim gradovima za izradu njihovih turističkih mapa po modelu franšize. Kao glavne kanale promocije koristi društvene mreže, posebice Facebook i Instagram.
U tvrtki Darrer, koju je osnovao prije 15 godina, danas radi četvero ljudi. No znatno je veći broj vanjskih suradnika, među kojima su i grafičari. Tvrtka, ističe naš sugovornik, posluje s plusom.
"Volim se okušati u raznim poslovima, čak i u onima u kojima nisam uspio. Iz svega se nešto može naučiti", zaključuje Darrer.