Foto: Hina, Index
NE SJEĆAM se kad sam u istoj rečenici osobu opisao kao "enfant terribla" i "personu non grata", strašno dijete i nepoželjnog čovjeka. Ne sjećam se u novijoj hrvatskoj povijesti da je ijedan autor izazvao tako oprečna mišljenja u javnosti, a koja se najbolje zrcale u činjenici da ga sadašnja hrvatska kazališna kritika i struka nemilosrdno dere, a publika obožava. Ne podnose ga konzervativna desnica, braniteljske udruge, molitvene zajednice, navijačke skupine i naravno, Crkva. S podjednakim žarom ga napada dobar dio hrvatskog glumišta i struke, dok on dominira prestižnim programima i izaziva pažnju javnosti za koju bi većina aktera u kazališnom svijetu "dala obje noge".
Ne brani ga nitko, osim "čvrstih umjetničkih i karakternih principa" kako je naglasio jednom prilikom, a životni mir je pronašao u "crvenoj Rijeci", miroljubivoj oazi mnogobrojnih umjetnika i "apatrida" s područja šire regije.
Prznica, egotriper, plagijator, barun Munchhausen hrvatskog kazališta, limitirani dođoš, provokator kojem ništa sveto i koješta nešto, samo su neki atributi kojim ga oponenti časte. Čovjeka su uz javne prijetnje tukli, pljačkali, proganjali.
Posljednja frtutma koju je nedavno izazvao na proteklom Međunarodnom kazališnom festivalu (MESS) u Sarajevu s predstavom "Naše i vaše nasilje", kada su ga ujedinjenim snagama križarskim žarom napale islamske i kršćanske zajednice u BIH predvođene kardinalom Vinkom Puljićem tvrdeći da "vrijeđa vjerske osjećaje ljudi i vjeru kao takvu". Inicijativa zabrane održavanja predstave potekla je čak iz Poljske, preko crkvenih kanala koji su prenijeli zabrinutost klera i konzervativnih političkih krugova zbog sadržaja kazališne predstave.
Zajebano zvuči, dovoljno da zaustaviš pogled na tom čovjeku.
O navodima priučenih frojdista teško je smisleno raspravljati, ali osnovno pitanje jest tko i što zapravo zamjera Oliveru Frljiću u njegovom umjetničkom i životnom opusu. No, prije nego li rasvijetlimo tu paletu likova i kroniku sukoba, zavirimo u kratku kronologiju Frljićevog životopisa.
Ukratko, čovjek je nakon diplome na Akademiji kazališnih umjetnosti u Zagrebu, uz mnogobrojne nagrade struke i publike na prestižnim kazališnim scenama, počeo rasturati diljem ex- Jugoslavije, a vrhunac popularnosti u Hrvatskoj dosegao je 2012. kada je daskama Beogradskog ateljea 212 uprizorio predstavu koja tematizira reakcije srpske javnosti u atentatu na premijera Zorana Đinđića. Kako to već biva u domaji nam, grlili su ga i ljubili današnji najžešći kritičari, a javnost ga je tretirala kao nacionalnog heroja koji je "konačno Srbiji sasuo svu sramotu u lice".
I možda baš zbog te ljudske nelagode jer su posve pogrešno protumačili njegove umjetničke motive, posvetio se ratnim temama, ali iz diskursa kritičara, a ne apologete Domovinskog rata i ratnih zbivanja u Bosni. I vrijeme će pokazati, nikad mu nije oproštena ta odluka.
Kompletno su poludjeli na desnici jer "u obrambenom ratu ne postoji ratni zločin", kako je svojedobno izjavio zaboravljeni predsjednik Vrhovnog suda Milan Vuković (HDZ).
I na koncu, okončao je svoju trilogiju (Bakhe, Aleksandra Zec, Hrvatsko glumište) performansom pred zgradom HNK-a Ivan pl, Zajc koji je prošao bez žrtava isključivo zahvaljujući policijskoj intervenciji, ali uz neobuzdano divljanje par profesionalnih branitelja, supijanih navijača, militantne molitvene zajednice Opus dei i gladnih beskućnika koji su razgrabili sirovo meso koje je tvorilo nacistički križ. Upotpunio je Frljić tu temu i razgovorima s udovicama rata, poduke publike kako se puca iz kalašnjikova i nizom provokativnih performansa koji su trade mark njegova kazališnog izričaja.
Zanimljivo, čovjek je inače sjajan redatelj dječjih predstava.
Vaše i naše nasilje
Paleta motiva napada kojima je kontinuirano izložen Frljić rasprostire se od niskofrekventnih poput osuda za "četnikovanje" na društvenim mrežama pa do nedavne vjerske sinergije islama i kršćanstva u namjeri da spriječe njegovo "bezbožno vrijeđanje vjerskih osjećaja" koju sarajevska publika u predstavi "Naše i vaše nasilje" uopće nije osjetila. No, jebo Frljića, o čemu je zapravo riječ?
U ovom slučaju Frljić je samo jasno iscrtana meta, simbol dijela hrvatskog društva spremnog izaći iz nacionalne hibernacije i suočiti se s prošlošću kako bi konačno počelo živjeti u sadašnjosti i izglednoj budućnosti.
Da, pojedinci u hrvatskoj vojsci činili su ratne zločine pod državnim patronatom. Nismo zaštitili dojučerašnje sugrađane koji su ostali lojalni hrvatskoj državi, grubo smo s njima postupali, otvorenim nacionalističkim terorom uništili smo na tisuće životnih sudbina. Činjenica da su odvratnije zločine činili odmetnuti Srbi u SAO Krajini, ničim ne opravdava našu neljudskost. Usto, veliki dio etablirane hrvatske javnosti otvoreno je podržavao ratnohuškačku histeriju, pritom dobro se uhljebljujući u ime razuzdanog domoljublja. I upravo zato što ih Frljić neprekidno glasno upozorava na potrebu osvješćivanja mračnih zakutaka kolektivne svijesti, osobno ga mrze iz dna duše.
Za svakoga razumnog pojedinca koji je ikad smogao hrabrosti suočiti se s osobnim demonima prošlosti, teško se ne poistovjetiti s njim.
Prije svega, jer smo taoci prošlih vremena što se može lako iščitati iz hrvatske svakodnevice.
Nadalje, zato što životom u laži hranimo buduće društvene konflikte i živimo u nacionalnoj utopiji koja poznaje samo Hrvate, a ne ljude. Pravo Frljića da uznemirava vjerske osjećaje, slobodno interpretira povijest ili naopako tumači kazališne teorije, pravo je koje rođenjem i Ustavom baštini svaki hrvatski građanin sve dok ne krši zakon. Politička nekorektnost koja mu se zamjera, zapravo je ublažavanje jasne poruke koja se šalje nepoćudnom dijelu hrvatskog društva - začepite gubicu. Pobjeda u Domovinskom ratu i zenit demokracije zasjati će u punom sjaju tek kad kroz hrvatske institucije, kulturu i udžbenike bude promovirana cjelovita istina o nama samima, pa i o grijesima prošlosti. Svi koji pokušavaju zaustaviti društvene procese u ime dominantne nacionalne paradigme, ne razumiju da je demokracija vladavina većine u ime manjine. Jednostavno su štetni.
Drugim riječima, kad se politički neistomišljenici ili pripadnici nacionalne manjine budu osjećali u domovini Hrvatskoj kao slobodni ljudi i punopravni članovi društva, moći ćemo pričati o stvarnom blagostanju u Hrvata.
I zato je "poučak Frljića" bitan, nudi jasnu perspektivu kojim hrvatsko društvo treba krenuti. I ruku na srce, da smo odavno obavili zemaljske poslove koje smo trebali, Oliver Frljić bi, štogod činio i govorio, bio samo manje ili više uspješan kazališni redatelj, a ne "čovjek Slučaj".
Ja nisam Zlatan Hasanbegović. Ja nisam Oliver Frljić. No, jasno mi je tko drži prst na okidaču, a tko prstom pokušava začepiti puščanu cijev. I u ovom slučaju, jedina je ta razlika bitna.
*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije Index.hr portala