Profesorica kaznenog prava na zagrebačkom Pravnom fakultetu Zlata Đurđević dala je jučer intervju za N1, gdje je komentirala stupanje na dužnost glavnog državnog odvjetnika Ivana Turudića.
Glavni državni odvjetnik ima velike ovlasti. Ne samo institucionalne i hijerarhijske nego i operativne. On u pravilu ne vodi postupke, ali postoji ovlast svih viših državnih odvjetnika da daju upite o postupanju u konkretnim predmetima i naloge za poduzimanje konkretnih istražnih radnji. Postoji i mogućnost evokacije, znači preuzimanja određenog predmeta. Ključno je da se zna tko je odgovoran za donošenje pojedinih odluka.
Dosad očito nije bilo transparentno. Čak se pred Odborom za pravosuđe događalo da se nije znalo ime osobe koja je nešto odredila, što je nedopustivo u državi vladavine prava.
Ne. On se mora izuzeti u svim predmetima u kojima je ranije sudjelovao kao sudac.
Može, ali on je ispravno rekao da nije nikome ništa dužan. Uvijek u demokratskim državama čelnike pravosudnih tijela, a osobito državno odvjetništvo predlaže vlada. Ona stranka koja je na vlasti je odgovorna za rad državnog odvjetništva. Ne trebamo govoriti da je državno odvjetništvo neovisno. Ono je neovisno u vođenju konkretnih predmeta na način da se svaki državni odvjetnik mora držati zakona i dokaza koji su pribavljeni u spisu predmeta, ali za rad institucije je odgovorna vlada. To isto vrijedi i za sudove. Politika pričom o neovisnosti pravosuđa otklanja odgovornost za funkcioniranje ili nefunkcioniranje pravosuđa.
Ne slažem se s prijedlozima koji idu na to da se glavnog državnog odvjetnika trebalo birati dvotrećinskom većinom. Opet će dolaziti do određenih kompromisa, a kod nas ti kompromisi nigdje ne vode. Ono što se mora uspostaviti je odgovornost vlade i politike za rad pravosudnih tijela. Za rad državnog odvjetništva odgovara vlada. Tako je u svim demokratskim državama.
Može na određeni način, ako bi utjecao na te postupke, ali to je jako teško i on to ne smije pa iz tog aspekta sigurno neće. Postoje određeni zamjenici koji vode te postupke i ljudi koji su već unutar sustava. Teško je zamisliti da bi on na takav način mogao utjecati na te konkretne predmete, osobito zbog te povezanosti. Postoji sukob interesa.
Politički izbor je dobar jer je jedini način da se transparentno otkriju svi sukobi interesa, eventualni nepotizam i klijentelizam – sve ono što se treba otkriti kroz taj postupak se otkrije, samo je pitanje kakvog to efekta ima.
Zakonski rok ne postoji, ali zakon predviđa da se četiri mjeseca prije nego što istekne mandat ravnatelju već mora provesti cijeli postupak. Zakon uopće ne predviđa da bi ravnatelj bio v.d. ravnatelj USKOK-a, već samo ravnatelj.
Negativan utjecaj koji je imala odluka vezana za ostavku Vanje Marušić je odvratila druge ljude da se jave na tu poziciju. Osoba koja je ravnatelj USKOK-a snosi ogromnu odgovornost, ali vidimo u međuvremenu da USKOK funkcionira i da se vode postupci i svako malo imamo neka uhićenja. Iz percepcije javnosti i iz razloga zakonitosti i ustavnosti je nužno da imamo osobe koje su postavljene u okviru zakona predviđene procedure.
Bitno je reći da u tom postupku sudjeluje i Ministar pravosuđa. Mišljenje za ravnatelja daje i ministar pravosuđa. Ovdje je takva ovlast propisana zakonom i to je u redu jer onda treba već jednom razotkriti to da vlada mora biti odgovorna za funkcioniranje državnog odvjetništva.
U svom zadnjem izvješću, Hrvoj-Šipek je upozorila koliko ništa nisu dobili od onog što su tražili u kadrovskom smislu i u smislu aparature. Tražili su više od 70 uređaja koji su im potrebni u radu, a dobili su pola od toga. Nemaju nikakve uvjete da konkretno i efikasno rade svoj posao.
"Možda će to razotkriti javnosti koliko je bitno da vlada i sabor podržavaju pravosudno tijelo i da im omoguće sve što je potrebno. Nemoguće je da u državi u kojoj postoji ovakav stupanj korupcije nedostaje tužitelja u USKOK-u i da je potkapacitiran.
Glavna bitka će biti, kao i dosad, postupanje u postupcima protiv političkih moćnika i protiv osoba koje imaju političku i ekonomsku vlast te društvenu moć. Da bi on to mogao raditi kako treba, on mora osigurati kadrove i on je spona između državnog odvjetništva i vlade. On je taj koji će se morati izboriti, iako mu položaj nije tako jak kao položaj predsjednika Vrhovnog suda.
Mislim da će gospodin Turudić surađivati s europskim tužiteljstvom i da će to biti jako dobra suradnja. To su dva tijela koja imaju zajedničku nadležnost borbe protiv istih vrsta kaznenih djela. Za neke je nadležan europski tužitelj, ali one kojima se on ne želi baviti može prepustiti hrvatskom tužiteljstvu. Neće biti problema u toj suradnji i ne bi je smjelo biti, a osim toga jako je bitno reći da je Europska unija 2020. donijela Uredbu o općoj uvjetovanosti za zaštitu proračuna, kojom je uvjetovala dodjelu sredstava, preuzimanje pravnih obveza i daljnje isplate sredstava prema projektima i programima Europske unije, poštivanjem vladavine prava. A jedna od karakteristika kako se vladavina prava poštuje je suradnja s europskim tužiteljstvom.
To je u redu. Ljudi koji rade u pravosudnom sustavu bi trebali biti kompetentni.
Nije toliko pitanje optužnica, nego se radi o tome da se vode postupci protiv velikog broja okrivljenika. Sada se promijenila struktura kriminaliteta i nekad je to zaista nužno, ali bi se trebalo uzeti u obzir i to da se postupak mora završiti u nekom razumnom roku. Tu neodgovornost ne snosi samo državno odvjetništvo nego i sudovi. Sudovi su ti koji mogu razdvojiti postupke.
Pitanje je što je sve u optužnicama danas, što je sve u presudama i je li sastav presuda i optužnica kakav smo imali prije 50 godina odgovarao onome što imamo danas. Način na koji se danas piše presuda je potpuno zastario. O tome se ne razmišlja, možda novi ministar u tom smislu pokrene neke mjere.
Apsolutno je dobar, ali taj put se provodi desetljećima. Viša politika nema nikakvog izgovora. Europsko javno tužiteljstvo ima digitalizirane cjelokupne kaznene postupke. Ne može se reći da se nema sredstava. Nikakvih izgovora za to nema, a osobito danas kada imamo svu tehnološku pomoć i mogućnost brzog vođenja postupka.
Spis predmeta, već kad je u istrazi, osobito ako imate veći broj okrivljenika, dostupan je okrivljenicima i njihovim braniteljima. Ljudi koji sudjeluju u tome spisu daju određene iskaze. Postoji ta klauzula i mislim da o tome nema govora. Ono što glavni državni odvjetnik može, a zapravo i treba napraviti, je uvesti nekakav red unutar svoje kuće.
Glavni državni odvjetnik i bez provođenja lex AP-a u nekim kaznenim postupcima ima dovoljno posla u svojoj vlastitoj kući, u kojoj se mora znati kako teku informacije prema javnosti. I mora uspostaviti pravilo da se odgovara na pitanje novinara. Da se izvještava regularnim putevima javnost o postupcima, pa bili oni čak i tajni. I da se informira javnost. To je ono što se ne radi i zbog toga novinari nalaze druge načine da dođu do informacija koje su od interesa javnosti.