Ricardo Valentín Rodríguez de la Vega rođen je 14. veljače 1942. godine u Ciudad de Méxicu kao treći sin u obitelji Pedra Natalija Rodrígueza i Concepción Conchite de la Vega Gorráez. Imao je četvero braće i sestara: Pedra, Federica, Conchitu i Alejandra.
Od malih nogu, zajedno sa starijim bratom Pedrom, pokazivao je sklonost prema brzini, natječući se u biciklističkim i motociklističkim utrkama, gdje su obojica osvajali nacionalne naslove. Kasnije su se preusmjerili na automobilizam, što je postalo njihova strast i životni poziv.
Ricardov međunarodni debi dogodio se 1957. godine na stazi Riverside u Kaliforniji, gdje je, vozeći Porsche RS, pobijedio u klasi do 1.5 litara. Iste godine sudjelovao je u utrkama u Nassauu na Bahamima, ponovno ostvarivši zapažene rezultate. Unatoč mladosti njegovi talent i vještine bili su očiti, što je privuklo pažnju automobilističke zajednice.
Godine 1961., u dobi od samo 19 godina i 208 dana, Ricardo je debitirao za Scuderiju Ferrari na Velikoj nagradi Italije, postavši najmlađi vozač koji je nastupio za Ferrari u Formuli 1.
Tijekom kvalifikacija iznenadio je sve osvojivši drugo startno mjesto, odmah iza iskusnijeg timskog kolege. U utrci je pokazao iznimnu brzinu i hrabrost, ali je zbog kvara na pumpi za gorivo bio prisiljen odustati.
Sljedeće godine nastavio je voziti za Ferrari, ostvarivši četvrto mjesto na Velikoj nagradi Belgije i šesto mjesto na Velikoj nagradi Njemačke, čime je osvojio svoje prve bodove u Svjetskom prvenstvu Formule 1. Osim uspjeha u Formuli 1 te je godine, zajedno s Olivierom Gendebienom i Willyjem Mairesseom, pobijedio u prestižnoj utrci Targa Florio vozeći Ferrari Dino 246 SP.
Nakon obećavajućih nastupa u Ferrariju za Ricarda se naveliko govorilo da će biti novi svjetski prvak, ali je morao pronaći novi bolid kada je Ferrari odlučio ne sudjelovati na Velikoj nagradi Meksika, koja se nije bodovala za Svjetsko prvenstvo.
Ricardo je očajnički želio pobijediti u prvoj meksičkoj utrci Formule 1. Tijekom treninga na stazi Magdalena Mixhuca, vozeći posuđeni Lotus 24, Ricardo je doživio nesreću. Njegov Lotus je naglo skrenuo ulijevo usred zastrašujućeg zavoja Peraltada i silovito se zabio pri brzini od oko 140 km/h. Preminuo je na licu mjesta 1. studenog 1962., u dobi od samo 20 godina.
U čast Ricarda i njegovog brata Pedra, koji je također poginuo u utrci 1971. godine, meksička vlada je 1973. godine preimenovala stazu Magdalena Mixhuca u Autódromo Hermanos Rodríguez.