SUV-ovi i crossoveri danas drže monopol, baš kao što su to nekad bili kompakti i dijelom monovolumeni. Ipak, ovakav izbor nerijetko je i osjetno skuplji.
Veća potrošnja, skuplje gume,…
Izbor crossovera, a posebno SUV-a redovito donosi veće troškove vlasništva. Postavimo li jednadžbu s jasnim varijablama, stvari su sasvim jasne. Lijeva strana opterećena je brojnim dodatnim izdacima, a sve kako bi na desnoj strani jednadžbe dobili jednu realnu karakteristiku. Nazovite ju kako hoćete, moćan izgled, povišen položaj, robustan izgled, ali sve na koncu znači predodžbu snage.
Mnogi se pitaju po kojoj cijeni takav izbor dolazi kad se svede račun, a u ADAC-u su to jako dobro procijenili. U obzir su uzeli sve, od potrošnje goriva, servisa, deprecijacije, pa do osiguranja i cijene pranja vozila.
A sve te stavke donose osjetno veće iznose u odnosu na kompakte. Studija u nastavku daje procjenu nabavke i troška vlasništva automobila u Njemačkoj, i to kroz pet godina i ukupno prijeđenih 75.000 km. Istina, u Hrvatskoj se prosječno vozi manje (cca 12.000 km/god), gorivo je jeftinije, a i cijena usluga je još uvijek niža. Ipak, ovo istraživanje daje dobar uvid u situaciju.
Od 37.5 centi po kilometru
Najjeftiniji model dolazi iz svijeta mikro automobila, a tu je još uvijek najbolji Aygo X. Iako osjetno skuplji od gradskog prethodnika, ovaj simpatični crossover s malim 1.0 motorom starta najnižom cijenom te u Njemačkoj prosječno stoji 469 eur/mjesečno ili 37.5 cent/km.
Dalje slijedi Suzuki Ignis s neznatno višom cijenom vlasništva (433 eur/mj, 38.9 cent/km), a potom ide nekoliko pripadnika iz VW koncerna. Zanimljivo je da 10 najjeftinijih ne prelazi trošak od 45 centi po km, odnosno 562 eur/mj, uz napomenu da među njima već ima modela pristojne veličine kao što je Renault Captur.
Dacia Duster predvodi donju srednju klasu
Najzanimljiviji segment koji na koncu bira većina kupaca kreće Dacijom Duster. Model opremljen benzincem s plinskom instalacijom je uz osjetno nižu početnu cijenu bez konkurencije. Mjesečno stoji 491 euro ili 39.4 centi po prijeđenom kilometru.
Ispod pola eura po kilometru stoje i Citroen C4 i VW T-Roc, dok pod većih modela možemo spomenuti atraktivne modele kao što su Kia XCeed 1.0 T-GDI i Nissan Qashqai 1.3 DIG-T.
Svi oni mjesečno uzmu do 669 eura kućnog budžeta, a posebno valja spomenuti najkomforniji Citroen C5 Aircross Puretech 130 koji ima cijenu od 25.300 eura, a nudi uzoran komfor uz, istina, dosta velik pad vrijednosti.
Srednja klasa nije jeftina
Dovoljno je reći kako je u Njemačkoj najjeftinija opcija Seat Tarraco 1.5 TSI, koji već u startu stoji čak 37.770 eura, ima mjesečni trošak od 754 eura te svaki kilometar naplati vlasniku 60.4 centi. Odmah uz njega su dva Peugeota, 408 i 5008, oba opremljena slabašnim 1.2 motorima.
U vrhu su i dva doista zanimljiva modela, Toyota RAV4 2.5 Hybrid i Subaru Forester 2.0 ie. Fer je reći da ovdje u konkurenciju ulaze i neki električni modeli, a trošak desetoplasiranog Hyundaija IONIQ 5 stoji 823 eura mjesečno ili 65.9 cent/km.
Koliko košta visoka klasa
Ako ste se ikad pitali koliko doista košta vlasnike vožnja u skupocjenim SUV-ovima kojima paradiraju ulicama hrvatskih gradova nerijetko vozeći poput lokalnih šerifa stvari su poprilično jasne. Pod uvjetom da ne koriste brojne olakšice koje nerijetko ne vole baš naglašavati, svaki prijeđeni kilometar stajat će ih više od jednog eura.
Izuzeta su dva najjeftinija, Toyota Highlander s hibridnim pogonom i električna Kia EV9, ali njih na našim cestama ovakav profil kupaca ne ljubi previše. Svi drugi ne mogu si ih ni priuštiti. Hrvatima dubljeg džepa je zato daleko zanimljiviji VW Touareg 3.0 V6 TDI na 5. mjestu, koji mjesečno uzme 1303 eura, a svaki kilometar naplati 104 centa, i to usprkos potrošnji od 8 l/100 km.
Zanimljivo je da su svi ostali modeli među 10 najpovoljnijih redom električni modeli ili plug-in hibridi. Ogromnim benzincima nema ni traga, a o drugim dizelašima da i ne govorimo.
>> Cjelokupnu studiju ADAC-a možete pronaći ovdje.