Auti se gomilaju u američkim lukama. "Situacija postaje kaotična"

Foto: EPA

Automobilski proizvođači zadržavaju tisuće vozila u američkim lukama i privremeno obustavljaju isporuke, nastojeći ublažiti posljedice trgovinskog rata koji eskalira pod vodstvom predsjednika Donalda Trumpa. Kako doznaje Financial Times, sve više kompanija odgađa ulazak svojih automobila na američko tržište. Tri sugovornika iz sektora logistike i autoindustrije tvrde da bi situacija mogla postati kaotična.

"Lučki kapaciteti se pune. Ako se ovako nastavi, za nekoliko tjedana mogli bismo imati ozbiljan problem", rekao je jedan logistički menadžer.

Neke marke pauziraju isporuke za SAD

Audi, Jaguar Land Rover i Aston Martin među brendovima su koji su privremeno zaustavili ili znatno smanjili isporuke prema SAD-u za travanj, računajući da će postojeće zalihe biti dovoljne za premošćivanje ovog razdoblja nesigurnosti.

Luka Bremerhaven u Njemačkoj, jedan od najvećih svjetskih terminala za izvoz automobila, očekuje pad prometa prema SAD-u i iz SAD-a do 50 posto. To tržište čini gotovo trećinu ukupnog automobilskog prometa kroz tu luku. "I mi ćemo osjetiti posljedice", potvrdio je Matthias Magnor, direktor tvrtke BLG Logistics koja upravlja lukom.

Unatoč panici, većina proizvođača još se nada da Trumpove carine neće dugo potrajati. Mnogi su se odlučili za taktiku "pauze i čekanja", privremeno su obustavili slanje vozila iz europskih tvornica dok se situacija ne razjasni. "To je trenutno glavna strategija", rekao je jedan logistički stručnjak. "Svi čekaju da vide hoće li doći do nekog kompromisa između SAD-a i njegovih trgovinskih partnera."

Skladišta puna, a vozila stoje

Zadržavanje vozila u lukama iznimno je skupo pa proizvođači traže alternativna rješenja, primjerice premještanje robe u carinska skladišta, gdje se može privremeno skladištiti bez plaćanja carina. Prema informacijama stručnjaka iz lanca opskrbe, neka vozila proizvedena u Kanadi, koja su putovala željeznicom, trenutno su zaglavljena u Detroitu, na ulaznoj točki u SAD, piše Financial Times.

Trump je prošlog tjedna uveo 25-postotne carine na sve uvezene automobile, dok će autodijelovi pod istu stopu pasti od 3. svibnja, osim za Meksiko i Kanadu, koje imaju djelomične iznimke. Dodatnu konfuziju stvara činjenica da proizvođači još ne znaju točno kako će se carine primjenjivati, kao ni što se sve uopće smatra dijelom auta.

"Je li to motor kao cjelina, ili je svaki vijak poseban dio?" pita se jedan dužnosnik iz njemačke autoindustrije.

Prema američkim pravilima, automobili koji zadovoljavaju uvjete iz sporazuma o slobodnoj trgovini SAD-Meksiko-Kanada (USMCA) ostaju izuzeti od carina, ali privremeno se na sva vozila primjenjuje 25% carina dok se ne utvrdi točan udio stranih komponenti.

Zato sada proizvođači pokušavaju detaljno mapirati podrijetlo svakog pojedinog dijela u svojim vozilima, što je iznimno složen i dugotrajan posao s obzirom na globalno razgranate opskrbne lance u autoindustriji.

"Za sada je logistika kratkoročna taktika. Dugoročne odluke o proizvodnji još nitko ne donosi - previše je nepoznanica oko toga koliko će ovo trajati i hoće li druge zemlje odgovoriti protumjerama", zaključio je jedan visoki dužnosnik iz njemačke automobilske industrije.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.