Propada ambiciozni plan EU. "Ne trebaju nam jurilice za elite, nego ovakvi auti"

Foto: EPA, BYD

Vlade EU i Velike Britanije zahtijevaju da oko 80 posto novih sedana i SUV-ova koji će biti prodani do 2030. budu električni (cilj za 2035. godinu je da svi novi sedani i SUV-ovi koji će biti prodani budu električni), no prognoze kažu da se taj cilj neće ostvariti i da će se broj kretati od 40 do 60 posto.

Taj ogroman jaz znači da će političari, ali i proizvođači i potrošači biti u velikom problemu koji se može riješiti jedino dolaskom jeftinih automobila za masovno tržište, piše Forbes.

Ciljevi neće biti ispunjeni

Njemački proizvođači bune se protiv kvota, a protiv bilo kakvog ublažavanja pravila pobunit će se oni koji kažu da će takav potez potkopati vodstvo Europe po pitanju održivosti i borbe protiv klimatskih promjena.

Iz investicijske banke UBS kažu kako će Europljani između 2024. i 2030. godine kupiti gotovo devet milijuna električnih vozila manje nego što se ranije očekivalo. UBS je smanjio prognoze za prodaju električnih vozila u Europi na 8.3 milijuna za 2030. godinu, dok tvrtka za istraživanje investicija Jefferies očekuje da će 2030. biti prodano 6.8 milijuna automobila, što je tržišni udio od 50 posto. 

Europska prodaja električnih automobila trenutno stoji na godišnjoj stopi od tek nešto preko 2 milijuna (20 posto tržišta). U Velikoj Britaniji vladina kvota za prodaju električnih vozila ove godine iznosi 22 posto, no prodaja je zapela na oko 17 posto.

Will Roberts, čelnik odjela automobilskog istraživanja u RHO Motionu, očekuje da će do 2030. godine udio električnih vozila na tržištu iznositi 51 posto.

"Naši trenutni bazni scenariji znače da ukupni ciljevi EU neće biti ispunjeni 2030. godine, a u Britaniji ni do tada. Ipak, u ovom trenutku još moramo uzeti u obzir fleksibilnost tih politika", rekao je Roberts. "Što se tiče cilja od 100 posto do 2035. godine, trenutno ne predviđamo da će on biti ispunjen ni u Europskoj uniji ni u Ujedinjenom Kraljevstvu", dodao je.

Prije nego što je EU implementirao program kojim su željeli pritisnuti vozače da kupuju električne automobile i odustanu od tradicionalnih, početna vozila bila su dostupna po cijeni blizu 10.000 eura, što je nova vozila učinilo dostupnima Europljanima s prosječnim primanjima. Roberts kaže kako europski proizvođači trenutno ne žele ući u ovaj neprofitabilni dio tržišta.

"Električna vozila poput BYD Seagulla upravo su ono što želimo vidjeti u Europi"

Profesor poslovne škole u Cardiffu Peter Wells slaže se da europska industrija proizvodi krivu vrstu električnih automobila, kao i da će neispunjavanje zadanih ciljeva u opasnost dovesti strategiju borbe protiv klimatskih promjena.

"Važno je gledati dalje od političara, geopolitike, industrije i potrošača i sjetiti se da nam se klimatska kriza sve više približava. Industrija za ove odgode mora preuzeti najveći dio krivnje, kao i za proizvodnju velikih, moćnih električnih automobila koji troše mnogo resursa i zapravo pogoršavaju umjesto da rješavaju veliki dio postojećih problema" rekao je Wells.

Wells dodaje kako u teoriji još uvijek postoji nekoliko mogućnosti, no dodaje kako nijedna od njih ne djeluje dobro za europsku industriju:

  • Odustajanje od tržišne zaštite i dopustiti ulazak jeftinijih, no često zaista i boljih, kineskih automobila na tržište.
  • Prihvaćanje da će zaštićeno tržište biti mnogo manje od trenutnih prognoza ako proizvođači ne budu imali dovoljno električnih vozila da zamijene tradicionalna.
  • Dopuštanje proizvođačima da plaćaju kazne za zaostajanje u utrci u razvoju i istraživanju.

"Najbolja opcija je vjerojatno ova prva, pod pretpostavkom da mnogi europski proizvođači imaju izravne ili neizravne koristi od odnosa s Kinom", kaže Wells. "Električna vozila poput BYD Seagulla upravo su ono što želimo vidjeti u Europi, ali proizvođači ne žele da im padne dobit. Bez tih vozila je veliki dio baze kupaca potpuno izoliran. Imaju pravo biti uzrujani ako shvate da im se oduzima prilika da kupuju jeftina, malena, ali kvalitetna kineska vozila", kaže.

"Ispunjavamo potrebe elita i zapostavili smo masovno tržište"

Pedro Pacheco, viši direktor za istraživanja u Gartner Grupi, kaže kako će neispunjavanje ciljeva pokazati da u Europi ne postoji dostatna motivacija za ispunjavanje ciljeva borbe protiv klimatskih promjena, a EU bi time također izgubio svoju poziciju svjetskog lidera u održivosti.

"Ispunjavamo potrebe elita i zapostavili smo masovno tržište, a upravo ono vam je potrebno ako želite da se ova tranzicija dogodi", kaže Wells.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.