Generacija Z sve više vjeruje AI-ju: Skoro polovica ga traži karijerne savjete

Hrvoje Balen i Nikola Stolnik Foto: Freepik/Perpleity AI/Privatna arhiva

Sadržaj nastao u suradnji s: Hrvatski Telekom

BUDUĆI da su odrasli u digitalnom dobu, generacija Z je prva generacija koja nije poznavala svijet bez interneta. Stoga ne čudi da njihova povezanost s umjetnom inteligencijom utječe na to kako donose odluke, uče i razvijaju se profesionalno. Vidljivo je to i iz istraživanja. 

Čak 47 posto osoba rođenih od sredine 1990-ih do ranih 2010-ih smatra da od AI alata dobivaju bolje savjete o karijeri nego od svojih nadređenih, pokazalo je istraživanje koje su proveli INTOO i Workplace Intelligence. Ovaj podatak ukazuje na sve veće oslanjanje mladih na tehnologiju u donošenju važnih odluka. Takvi alati, poput chatbota i personaliziranih preporuka, omogućuju im brže i preciznije informacije, čime im postaju korisni u biranju karijere ili obrazovanja.

Kako AI oblikuje navike, obrazovanje i karijere

Hrvoje Josip Balen sa Sveučilišta Algebra Bernays smatra da su napredne tražilice poput Perplexityja, ChatGPT-ja, Geminija i sličnih korisne jer imaju bolju sposobnost povezivanja i filtriranja ogromnih količina informacija od bilo koje osobe.

Hrvoje Josip Balen
Foto: Privatna arhiva

"Pri takvim savjetima uzimaju u obzir razna istraživanja, empirijske podatke koje prosječan čovjek ne može izvući 'iz glave' u trenu kad ga netko traži savjet. No, ipak ne zaboravimo da AI alati barataju onime što je na internetu dostupno i time su ti savjeti uvijek vrlo generički, a ponekad i dopunjeni nedovoljno provjerenim izvorima podataka", rekao nam je Balen, koji se u svom radu posvetio raznim poljima, od čega se ističu e-učenje, razvoj web-usluga te implementacija naprednih modela u IT obuci.

Hrvatski Telekom u suradnji s jednom od najuzbudljivijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, bio je osigurao 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu - Perplexityju Pro, čime umjetnu inteligenciju čine dostupnom svima. S obzirom na velik interes i iskustva Hrvatski Telekom je osigurao dodatne besplatne licence te je već preuzeto više od 30.000 Perplexity Pro licenci, a do dodatnih licenci je i dalje moguće doći do 31. svibnja kroz Magenta Momments. Perplexity Pro je osobni AI asistent koji kombinira napredne vlastite, ali i najbolje globalno dostupne AI modele, poput DeepSeeka i ChatGPT-ja, te daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na cijeli niz tema, od pomoći pri planiranju vlastitog putovanja do usporedbi performansi dionica različitih kompanija. Pojedinačna vrijednost godišnje licence koju Hrvatski Telekom poklanja korisnicima i koja se preuzima u Magenta Moments rubrici aplikacije Moj Telekom je 233 eura.

Kad su u pitanju karijerni savjeti, napominje da, koliko god napredni bili, AI alati ne mogu znati sve specifične informacije vezane uz neku osobu. Najbolje ih je, kaže, kombinirati uz razgovor s iskusnim osobama koje znaju kakvi su trendovi na tržištu rada.

S njim se slaže i Nikola Stolnik, osnivač Good Game Globala, tvrtke koja je specijalizirana za organizaciju esport turnira, produkciju prijenosa uživo i influencer-marketing, te dodaje da ljudi daju element empatije i razumijevanja ljudskog stanja.

Personalizirano učenje

Umjetna inteligencija ima ključnu ulogu u obrazovanju generacije Z. AI alati se koriste za personalizaciju učenja jer omogućuju prilagodbu nastavnih sadržaja individualnim potrebama učenika i studenata, navodi se u priručniku koji su izdali Agencija za elektroničke medije i partneri. Ovakav pristup pomaže studentima da učinkovitije savladaju gradivo i razviju potrebne vještine za budućnost.
 

Foto: Perplexity AI

Hrvoje Josip Balen ističe da na njegovom sveučilištu studentima dopuštaju korištenje naprednih tražilica, ali samo kao pomoć pri učenju. 

"Jako se brzo detektira je li netko koristio stečena znanja ili je naprosto unio dva ‘prompta’ i zatim kopirao dobiveni uradak", objasnio je pa dodao da studenti moraju samostalno proučiti, analizirati i riješiti svoj zadatak.

Nedavno su pokrenuli studijski program Podatkovna znanost i umjetna inteligencija, kojem je cilj osposobiti nove generacije stručnjaka koji će oblikovati budućnost društva i ekonomije. Sposobnost prikupljanja i analize podataka danas je, smatra, ključna prednost na tržištu. Organizacije i pojedinci koji koriste podatke za predikciju ponašanja kupaca, marketinške strategije i automatizaciju procesa imaju značajnu konkurentsku prednost, dodaje.

"Podatkovna znanost već sada puno pomaže u zdravstvu, odnosno medicini, u ranijem i preciznijem otkrivanju raznih malignih bolesti te predikcijama korištenjem genomske slike svakog pojedinca."

AI u svakodnevnom životu i profesionalnom razvoju

Generacija Z koristi napredne tražilice ne samo u obrazovanju već i u drugim aktivnostima. Stolnik, koji igrom slučaja zapošljava isključivo pripadnike ove generacije, primjećuje da su jako dobro upoznati s mogućnostima umjetne inteligencije. Po njegovom iskustvu, koriste je za sve od planiranja putovanja, kreativnog brainstorminga do prijedloga za poklone i stvaranje glazbenih i videouradaka, a napredne tražilice nisu im strane ni na poslu.

No, ističe, nisu svi jednako naklonjeni umjetnoj inteligenciji.

Nikola Stolnik
Foto: Privatna arhiva

"Odnos prema umjetnoj inteligenciji je raznolik. Od prihvaćanja do potpunog odbijanja. Gen Z su puno svjesniji utjecaja tehnologije na društvo, pozitivne i negativne strane koje donosi", rekao nam je Stolnik kad smo ga pitali kako se njegovi zaposlenici odnose prema umjetnoj inteligenciji.

Kada je u pitanju industrija kojom se bavi, kaže da umjetna inteligencija napreduje prema tome da jednim jednostavnim upitom kreira kompletan imaginarni svijet, spreman za ugradnju u videoigre. Cilj je spojiti jednostavnost korištenja i bogatstvo sadržaja.

"Bit će zanimljivo promatrati AI implementaciju u Unreal engine (napredni grafički alat za izradu videoigara, op.a.), i rezultate koje će ta simbioza kreirati. Prve korake AI-ja u igrama vidimo kroz NPC-jeve koji imaju mogućnost otvorenog razgovora unutar igre."

Za kraj nam je Nikola Stolnik, osnivač i vlasnik Good Game Globala, otkrio da je njegovoj tvrtki cilj uvrstiti AI alate kao neizostavan element strategija unaprjeđenja proizvoda i faktor koji će ih razlikovati od konkurencije.

Upravo vještine takve implementacije alata umjetne inteligencije bit će važne mladima koji planiraju graditi karijeru u nekom od perspektivnih polja vezanih uz umjetnu inteligenciju.

Među tvrtkama koje prepoznaju veliku ulogu AI alata u transformiranju tržišta rada i vještina budućnosti je Hrvatski Telekom. Kontinuirano ulaže u inovacije koje omogućuju svim korisnicima, pa tako i zaposlenicima, da iskoriste najnovije tehnologije.

No, osim razvijanja vještina zaposlenika, smatraju da cijelo društvo treba iskoristiti prednosti naprednih tražilica. S tim na umu i u suradnji s Perplexity AI-jem dijele besplatne jednogodišnje licence za korištenje ovog alata u vrijednosti od 233 eura. 

Tako će i generacija Z, koja oblikuje budućnost, moći dobiti pristup naprednim tehnologijama koje im omogućuju kontinuirano učenje i prilagodbu novom dobu.

Sponzorirani sadržaj donose Index i Hrvatski Telekom u skladu s najvišim profesionalnim standardima.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.