Screenshot: YouTube
"POSLOVNI korisnici glazbe, poput fitness klubova, mogu koristiti bilo koji uređaj ili kanal i način priopćavanja te glazbe, jer u pravnom smislu to ništa ne mijenja. U ovom slučaju korišten je YouTube kanal, kao što je mogao biti i CD ili neka radijska ili TV postaja. Dakle, za svako javno korištenje glazbe i s YouTube servisa potrebno je imati odobrenje udruge koja štiti glazbena prava i platiti određenu mjesečnu paušalnu naknadu", kažu iz Služba zaštite autorskih muzičkih prava (ZAMP) udruge građana Hrvatskog društva skladatelja (HDS) u odgovoru na pitanje portala Index o jučerašnjem slučaju kazne za vlasnicu fitness kluba.
Svako javno korištenje glazbe valja platiti udruzi građana
8 tisuća kuna kazne ne ide autorima, nego u proračun
"Ovaj konkretan slučaj ni po čemu nije presedan već par desetljeća u RH. Temeljem prijave HDS ZAMPA, Prekršajni sud je utvrdio jasno kršenje Zakona o autorskom i srodnim pravima i izrekao klubu kaznu od 8.000 kn sudu koji se uplaćuju u državni proračun. Dakle, ne radi se o autorskoj naknadi za članove benda Coldplay: oni, kao ni HDS ZAMP, neće dobiti niti lipe od navedenog iznosa", kažu iz HDS ZAMP-a odgovarajući na upit Indexa.
Nema veze što je glazba bila s YouTubea
"Zato je tu sud. Glazba nema fizički oblik i nemoguće je ukinuti njezinu dostavu, kao što bi to teretani učinio distributer energetskih napitaka ako ne bi bio plaćen. Brojni fitness klubovi poput ovoga za korištenje glazbe u svojem poslovanju već godinama ustaljeno plaćaju mjesečnu naknadu za prava autora, izvođača i diskografa u iznosu od cca 220 kn. Te naknade, prikupljene u različitim iznosima, od svih generalnih korisnika glazbe (ugostitelji, fitness centri, trgovine, obrti i sl.) dijele se svim glazbenim autorima, ali i izvođačima i diskografima čija su djela bila u hrvatskom eteru", kažu iz HDS ZAMP-a.
Činjenica da se u fitness klubu puštala glazba s YouTubea u ovom slučaju, tvrde iz ZAMP-a, nije olakšavajuća. Naime, HDS ZAMP i YouTube još su 2014. godine potpisali ugovor koji regulira korištenje djela od strane YouTubea i njihovo emitiranje prema privatnim osobama, dakle on ne obuhvaća korištenje glazbe u poslovanju pravnih subjekata.
Svi plaćamo ZAMP-u
Plaća se i izvorna, narodna glazba
Prema Zakonu, plaća se i naknada za svako radijsko i televizijsko izvođenje izvorne narodne glazbe. Podsjetimo kako je AFERU ZAMPORION otvorio Index 2012. godine nizom napisa o HDS-u koji je zapravo oformio tadašnji predsjednik Ivo Josipović, a najveću korist ima njegov prijatelj Marko Vojković.
Josipovićeva uloga
Administrativne poslove ZAMP-a obavlja firma Emporion u vlasništvu Josipovićevog prijatelja Marka Vojkovića. Da se radi o krajnje unosnom poslu, Index je otkrio 2012. godine, kada smo objavili da je samo za poslove obavljene 2004. godine Emporion poslao ZAMP-u fakturu na 33,6 milijuna kuna.
Iz ZAMP-a su tada odgovorili tvrdnjom da Vojkovićevom Emporionu nije plaćen kompletan fakturirani iznos, već je firma Josipovićevog prijatelja te godine od ZAMP-a "zaradila" samo 16,7 milijuna kuna. I tako iz godine u godinu.
>> Prvi dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: Kako se Josipović obogatio, a kako je "pokraden" Johnny Štulić
>> Reakcija ZAMP-a: Ne poznate teoriju, zakon je dobar, a naš monopol je pravilo u svijetu
>> Drugi dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: Umjesto novinarima, novac otišao skladatelju Josipoviću
>> Reakcija ZAMP-a: Hotelska soba je javni prostor!
>> Treći dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: ZAMP iznad zakona, na štetu naroda, zahvaljujući - Ivi Josipoviću!
>> Reakcija ZAMP-a: U nedostatku argumenata neki očito koriste neistine u medijima
>> Četvrti dio - Od ZAMP-a do ACTA-e: Rolling Stonesi su pirati, a Thompson skladatelj?!