KORONAVIRUS

Paul Bradbury: Hoće li ove godine biti turističke sezone u Hrvatskoj?

Foto: Privatna arhiva/Pixsell/Dusko Jaramaz

Britanac Paul Bradbury jedan je od najboljih poznavatelja hrvatskog turizma i pokretač izvrsnog portala na engleskom jeziku Total Croatia News. Bradbury već godinama živi u Hrvatskoj te je i jedan od najvećih promotora hrvatskih ljepota u inozemstvu, ali i oštar kritičar svega u Hrvatskoj što smatra pogrešnim. Sad je napisao tekst o hrvatskoj turističkoj sezoni 2020. u kojem pokušava odgovoriti na pitanje hoćemo li ove godine s obzirom na pandemiju koronavirusa uopće imati turističku sezonu.

S OBZIROM na to koliko mnogo ljudi ovisi o turizmu, hoće li zbog pandemije koronavirusa ove godine uopće biti turističke sezone u Hrvatskoj i drugdje? Jedan od nadrealnih aspekata trenutačnog ludila je razina razumijevanja i prihvaćanja nove realnosti među ljudima. Nekima se alarm oglasio već u siječnju, kad se pojavila vijest o Covidu-19, dok je među onima koji smatraju da će sve ovo završiti do Uskrsa i cijenjeni predsjednik Sjedinjenih Američkih Država, za web stranicu total-croatia-news.com piše njen urednik i britansko-hrvatski novinar Paul Bradbury.

On piše kako je bio zapanjen brojem ljutitih e-mailova koje ovih dana dobiva od ljudi koji žele znati što će se dogoditi s njihovim planovima za godišnje odmore. Ili se žale što su njihovi letovi u travnju otkazani, kao da bi Bradbury trebao nešto učiniti po tom pitanju. Prije 11 dana Bradbury je, primjerice, dobio ovaj pristojan e-mail: „Pišem iz Virginije u SAD-u. Trebali smo posjetiti Split krajem travnja i potom se u Dubrovniku ukrcati na kruzer. Sada se čini da je naše putovanje upitno. Dobivamo nejasna izvješća o tome trebaju li američki državljani u 14-dnevnu karantenu po dolasku u Hrvatsku. Možete li nam pojasniti?“

Zabrinuti mailovi

Tog istog dana Bradbury je s obitelji stigao na Hvar kako bi ostao u samoizolaciji zbog nečega za što vjeruje da će potrajati nekoliko mjeseci, a netko je zabrinut zbog krstarenja po Dalmaciji u travnju. Nije to njihova krivnja, nego do Virginije još nije došla svijest o tome. Još. Na isti način Talijani ne mogu vjerovati da ostatak Europe nije odmah izvukao pouke iz njihova tragičnog iskustva.

Pričekati nekoliko mjeseci? Da, toliko dugo Bradbury planira boraviti u Jelsi ili je barem tako mislio prije 11 dana.

„Kao vlasnik male turističke agencije koja se specijalizirala za odmore u Hrvatskoj, strastveni sam čitatelj Total Croatia Newsa i najnovijih informacija o svemu u Hrvatskoj. Upravo sam pročitao Vaš članak o samoizolaciji na Jelsi. Primjećujem kako ste rekli kako to namjeravate činiti dva mjeseca. Zašto tako dugo? Je li to Vaša odluka ili trajanje ovisi o onome što je rekla hrvatska vlada?“

Ovo je stiglo 18. ožujka, odnosno prije osam dana. Bradbury je brzo odgovorio kako su škole, doduše, inicijalno zatvorene na 14 dana, ali i da smatra kako će to potrajati nekoliko mjeseci.

„OK, hvala. Kakvi su Vaši stavovi o 14-dnevnoj samoizolaciji za posjetitelje? Mislite li da će se primjenjivati i početkom svibnja? To bi, dakako, značilo da neće biti nijednog turista i bilo bi katastrofalno po lokalnog gospodarstvo.“

Da, hoće. Nažalost, tako će biti, nastavlja Bradbury i piše kako razumije drugog sugovornika. On mora voditi svoje poslovanje i riješiti rezervacije. To je kod njega u Velikoj Britaniji i dalje daleko. Ili je tako bilo prije sedam dana, jer mnogo toga se promijenilo u Velikoj Britaniji u posljednjih sedam dana.

Moramo se nositi sa surovom istinom

Bradbury smatra da se većina ljudi pomirila s time da je njihovo razumijevanje stvarnosti danas drukčije nego što je bilo jučer, prije tjedan dana, prije mjesec dana, prije dva mjeseca. Svaki dan nosi novu spoznaju. A svi smo u različitim fazama na tom putu spoznaje. Turist iz Virginije i vlasnik turističke agencije brzo će to shvatiti, ako već nisu.

Jedna od stvari koju nam je koronavirus donio je jasnoća i potreba da se nosimo sa surovom istinom. Kao što se Trump nada da će sve ovo nestati do Uskrsa zato što on voli Uskrs, tako je i s turističkom sezonom u Hrvatskom. Svi mi želimo, nastavlja Bradbury, da započne što prije, svima nam je potrebna, jer čini više od 20 posto BDP-a Hrvatske.

No je li bolje priželjkivati da se to dogodi ili se suočiti s potencijalno prilično zastrašujućom stvarnošću kako će izgledati turistička sezona u Hrvatskoj ove godine?

Bradbury kaže kako je ovaj članak napisao zato što misli da je potrebno baviti se sa stvarnošću kako bi se ovo prevladalo. Za sebe piše kako nije turistički stručnjak, ali je razgovarao s mnogim ljudima u tom sektoru i već godinama piše o hrvatskom turizmu. Ima i mnogo prijatelja u hrvatskom turističkom sektoru, koji redom moraju donijeti neke teške odluke.

Ni za Bradburyjev apartman nema interesa za unajmljivanje. Te teške odluke treba donijeti s najboljim mogućim informacijama. Ponešto u stilu turista iz Virginije, koji 11 dana kasnije vjerojatno više ne sanja o svom krstarenju, Bradbury nudi neka razmišljanja o tome kad bi turistička sezona mogla započeti, pisanih s najboljim namjerama od nekoga tko možda ima malo bolje razumijevanje o onome što nas čeka.

Što Ryanair misli o ponovnom uvođenju letova za Hrvatsku i druge destinacije?

Ovo je bila naslovnica Ryanairove web stranice 25. ožujka 2020. Najveća europska niskotarifna zrakoplovna kompanija trenutačno reklamira odmore u rujnu, dakle za šest mjeseci. Predsjednik uprave Ryanair Groupa Michael O'Leary prije nekoliko je dana poslao priopćenje za javnost s novostima iz irske kompanije.

„Trenutačno nitko ne zna koliko će potrajati blokada zbog Covida-19. Iskustvo iz Kine sugerira da su za suzbijanje virusa potrebna tri mjeseca. Zasad ne očekujemo da ćemo ponovno letjeti tijekom travnja i svibnja, ali sve će očito ovisiti o vladinim savjetima, a mi ćemo u svakom slučaju slijediti te upute“, stoji među ostalim u priopćenju.

Dakle, trenutačno Ryanair ne očekuje da će se redovitom redu letenja vratiti prije 1. lipnja, sudeći prema kineskom iskustvu od tri mjeseca. To je jedno mjerilo, ali možda bi trebalo uzeti u obzir i činjenicu da Europa koronavirusu nije pristupila istom disciplinom kao Kina, ističe Bradbury.

On kaže kako ima puno e-mailova o Ryanairu i njegovim otkazanim letovima, te ističe da je irski prijevoznik otkazao većinu letova iz Velike Britanije i Irske za Zadar, ali ne i ostale europske destinacije, s izuzetkom Hideout Festivala u lipnju. Bradbury smatra da trebamo biti pozitivni i nadati se da će se sve riješiti i da će se letovi nastaviti do 1. lipnja, kako Ryanair planira. Treba uzeti u obzir i neke druge stvari.

Koliko će ljudi htjeti ili moći si priuštiti poći na odmor u Hrvatsku ili drugdje?

Budemo li se mogli vratiti u normalnu do 1. lipnja, veći dio sezone bio bi spašen. Nažalost, to nije tako jednostavno, upozorava Bradbury.

Gospodarski problemi zbog koronavirusa tek su počeli, a ljudi su već počeli gubiti radna mjesta, a poduzeća propadati. Ovaj trend u sljedećim će se tjednima, nažalost, pogoršati. Pa kad ovo ludilo napokon završi, dobra je vijest da će svatko željeti pobjeći iz svoje samoizolacijske stvarnosti, a ne postoji bolji način za to od idilične hrvatske plaže. Ali koliko će ljudi imati dovoljno novca da to plati?

Total Croatia News napravio je brzu anketu o namjerama ljudi da posjete Hrvatsku. Pristiglo je 748 odgovora, što nije veliki broj, ali možda ima stvari koje se mogu iščitati.

Iz ovoga se mogu izvući dva zaključka:

1. znatan broj turista ove godine neće putovati;

2. Vrlo značaj broj turista pričekat će da sve ovo završi i potom odlučiti.

Konkurencija, odnosno borba za turiste nakon koronavirusa bit će suluda, smatra Bradbury.

Grčka, Italija, Španjolska, Egipat, Francuska, Turska, Tunis, Crna Gora i mnoge druge zemlje imaju vrlo velike turističke sektore, a sve su redom u sličnoj situaciji kao i Hrvatska. Svi će se dodatno potruditi kako zgrabili koliko god mogu iz malenog bazena potencijalnih turista. A jedno od ključnih oružja bit će ono u čemu hrvatski turizam nije posebno kompetitivan. Cijena.

Očekujte divlje popuste

Očekujte divlje popuste kako bi se privukli barem neki turisti, piše Bradbury. Zamislite kako će jeftina biti Italija, primjerice, koja će morati obnoviti svoju turističku industriju. A Turska, Egipat i Grčka tradicionalno su cjenovno povoljniji od Hrvatske, pa ako ove godine i bude turističke sezone u Hrvatskoj, morat će se jako razmišljati o cijeni.

Očekujte od turističkih zemalja da turiste pozivaju na domoljublje i od njih traže da odmor provedu u svojoj zemlji

Očekujte da će se španjolski turisti pozivati da ljetuju u Španjolskoj, talijanski da ljetuju u Italiji, a francuski u Francuskoj. Nažalost, Hrvatska nije jedina zemlja koja se mora oporaviti od ovoga, nastavlja Bradbury, a podrška lokalnom turizmu bit će ključni prioritet mnogih vlada nakon koronavirusa.

Koliko će letova biti za Hrvatsku u 2020., ako sezona ipak započne?

I dalje je vrlo upitno kako će se zrakoplovna industrija nositi s ovim ogromnim udarom na svoje poslovanje. Prizemljenje kompletnih kompanija na više tjedana ima visoku cijenu, pa će bez većih državnih intervencija mnoge zrakoplovne tvrtke propasti. Čak i ako se to ne dogodi, njihov red letenja bit će reduciran, smatra Bradbury. Ovo će biti još lošija vijest za Grčku, Tursku i Egipat, zato što većina turista (oko 75 posto) u Hrvatsku dolazi autom. 

Što bi Hrvatska trebala učiniti da privuče turiste u ljeto 2020. nakon koronavirusa?

Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica zasad su zaustavile sve promocije, što je vrlo razumno. Ali kamo bi trebalo usmjeriti napore kad se stvari jednom ponovno pokrenu?

S obzirom na neizvjesnost s letovima, Bradbury smatra da ima smisla fokusirati se tržišta koja su desetljećima bila ključna za hrvatski turizam, a iz kojih se može doći autom. Nijemci, Austrijanci, Poljaci, Česi, Slovaci i Mađari obožavaju Jadran, koji je i dalje udaljen nekoliko sati vožnje od njih. Hrvatska za sve ove zemlje ostaje najbolja i najatraktivnija morska destinacija. I druge turističke zemlje bit će snažna konkurencija, ali Hrvatska ima kompetitivnu prednost u vjernosti kupaca i nenadmašnim Jadranom.

Na taj popis Bradbury bi dodao i Srbiju. On razumije probleme sa Srbijom u prošlosti, ali službeni stav prema Srbiji zaista je neobičan. Srbi su među najboljim potrošačima, žive u susjedstvu i ako Srbin jednom dođe na Jadran, vjerojatno će dolaziti cijeli život.

Još 2011. godine, nekih 16 godina nakon rata, Hrvatska je bila glavni sponzor Beogradskog turističkog sajma. Dakle, prije devet godina nije bilo problema s prošlošću. A na istom tom sajmu prije dvije godine, piše britansko-hrvatski novinar, uopće nije bilo službene nazočnosti Hrvatske turističke zajednice. Kad je Bradbury pitao zbog čega je to tako, od Hrvatske turističke zajednice dobio je odgovor da Srbija više nije strateško tržište.

Možda bi trebalo biti.

Dakle, hoće li 2020. biti turističke sezone u Hrvatskoj?

Bradbury misli da hoće. Ali isto tako misli da je važno imati na umu da će biti drukčija, bitno drukčija.

Direktor Paradox Hospitalityja Zoran Pejović ima mnogo više iskustva u turizmu od autora ove analize, pa je kao vječni pozitivac napisao nekoliko sjajnih tekstova o pripremama za neizvjesnu budućnost.

>> Travel Industry: Keep Communicating and Visibility

>> Build Scenarios! Be Present! Take Time to Think!

Hrvatskom turizmu i njegovim djelatnicima predstoje vrlo teški dani. Bradbury se nada će ovaj članak malo razjasniti scenarije onoga što predstoji, kako bi se pomoglo u donošenju odluka.

Nadajmo se najboljoj mogućoj turističkoj sezoni u Hrvatskoj u ovim okolnostima, zaključio je Paul Bradbury.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.