Tvrtka koja će nam raditi novi sustav cestarina umiješana je u veliki skandal

Foto: Matija Habljak/PIXSELL

Hrvatske autoceste su, nakon višemjesečnog javnog natječaja, posao uvođenja novog sustava naplate cestarine na svim autocestama u državi – uključujući BINA Istra i Zagreb-Macelj – povjerile slovačkoj kompaniji SkyToll i češkoj tvrtki Tallnet, koje bi taj posao trebale obaviti za 79.9 milijuna eura bez PDV-a, odnosno za iznos od 99.9 milijuna eura.

>> I dalje ćemo imati ekstremno skupe autoceste. A novi sustav jako će kasniti

Izbor je izvršen na osnovu deset ponuda koje su u HAC stigle do srpnja, među kojima je češko-slovački konzorcij bio najpovoljniji. Na cijenu je dobio sedamdeset bodova na natječaju, dok je trideset bodova zadobio s jamstvom kako će deset godina održavati sustav koji se bazira na registriranju automobilskih tablica preko interneta, odnosno ugradnjom novih ENC uređaja. Ako se ostali sudionici natječaja ne žale na HAC-ovu odluku, novi sistem trebao bi proraditi 2026. godine, oko dvije godine kasnije nego što je jamčio ministar prometa HDZ-ov Oleg Butković.

Svoje usluge uvođenja sistema naplate cestarine SkyToll je već prodao državnim upravama Slovačke, Češke, Rusije, Slovenije i Urugvaja. U Slovačkoj i Češkoj koriste se vinjete, a u Sloveniji e-vinjete.

SkyToll pod teškim optužbama slovačkih vlasti

Manje je poznato kako se SkyToll našao pod teškim optužbama slovačkih vlasti te da je nedavno izgubio pravo prodaje vinjeta u vlastitoj zemlji. Štoviše, tehnički premijer Slovačke Ludovit Odor, koji je bio u mandatu od svibnja do lipnja 2023., podnio je protiv kompanije SkyToll kaznenu prijavu. Odor je prije toga bio i ministar unutarnjih poslova, a premijer je postao nakon pada vlade Igora Matoviča, žestokog borca protiv korupcije koji je prvi kritizirao tvrtku SkyToll i način na koji ona upravlja slovačkim autocestama.

Politička drama u Slovačkoj – vezana uz SkyToll – odigravala se prošlog ljeta, upravo u vrijeme kada je HAC zaprimao ponude za uređenje sustava Hrvatskih autocesta te je trebao obratiti pažnju i na reputaciju sudionika u tom velikom i važnom poslu.

Slovački list Jeden den plus objavio je 30. srpnja 2023. članak u kojem se navodi kako je tada već bivši premijer Igor Matovič, lider antikorupcijske stranje OlaNO, nazvao sustav naplate cestarine "najvećom prevarom Smerove vlade". Pod tim je mislio na vladu prethodnog premijera Roberta Fica, koji je u listopadu 2023. opet izabran za premijera. 

Matovič je zatražio trenutačno raskid ugovora sa SkyTollom i obećao da će se njegov kabinet pobrinuti za to. Bivši ministar prometa Andrej Doležal Sky Tollu je uspio smanjiti proviziju s 48 na 38 posto iako je ambicija države spustiti se ispod 20 posto. Slovački problem je u tome što velik dio novca od naplaćene cestarine – koja je u prva četiri mjeseca iznosila 77.51 milijun eura  - na temelju ugovora ide na račun privatne tvrtke Sky Toll, koja dobiva čak 38 posto sredstava.

Bivši premijer: Na poslu sa SkyTollom smo izgubili 620 milijuna eura

Bivši premijer Matovič je u sklopu svog antikorupcijskog programa na izborima 2019. godine izjavio kako je država, pod vodstvom stranke Smer Roberta Fica, na tom poslu izgubila 620 milijuna eura. Drugim riječima, SkyToll je ocrnjen kao sudionik u korupciji u javnoj nabavi.

Velika politička kriza vezana uz SkyToll dugo je trajala i buknula je prošlog ljeta. Zaklada Zastavme korupciju (NZK) kritizirala je poduzeće koje se brine o autocestama te je u kolovozu 2023. pozvala premijera Ľudovíta Ódora i predsjednicu Zuzanu Čaputovu da interveniraju i provjere napredak državne uprave u pogledu cestarine.

Nakon toga premijer Ľudovít Ódor dao je provjeriti ugovor između Nacionalne tvrtke za autoceste (NDS) i tvrtke SkyToll.  7. kolovoza 2023. Ódor je najavio kako vlada namjerava sudski otkazati potpisivanje originalnog sporazuma o sustavu naplate cestarine između Nacionalne tvrtke za autoceste i tvrtke SkyToll. Ódor je opisao ovaj sporazum kao apsolutno nepovoljan, u svim aspektima, za državu.

Istodobno je govorio kako će tijekom kolovoza 2023. podnijeti kaznenu prijavu zbog potpisivanja originalnog ugovora o sustavu naplate cestarine između Nacionalne tvrtke za autoceste i konzorcija SkyToll – što je i učinio. Ódor je ugovor opisao kao "apsolutno nepovoljan za državu u svim aspektima". Razlog prijave je visoka cijena SkyTalla, što je tvrtka odbacila.

Izgubili pravo na vinjete

Promjenom vlasti u Bratislavi – u listopadu je premijer ponovno postao čelnik Smera Robert Fico – poslovanje SkyTolla postalo je "netema" u slovačkim medijima, ali ta se kompanija ipak našla u problemima.

Naime, tvrtka SkyToll izgubila je pravo na prodaju vinjeta 21. prosinca 2023. godine. Preuzela ga je Nacionalna tvrtka za autoceste koja ga više i ne prodaje preko automata – koji su nazvani mitomati – nego se koncentrira na prodaju preko interneta i drugih prodajnih mjesta. 

Slovačka priča zanimljiva je hrvatskoj javnosti zbog toga što se, između svih ponuda hrvatskih i međunarodnih kompanija i konzorcija, na natječaju HAC-a prvoplasirala jedna, uvjetno rečeno, "toksična" kompanija koju je premijer njezine države kazneno prijavio. Zbog toga nije nemoguće da se drugi sudionici žale na natječaj – imaju rok od deset dana za žalbu, dok HAC ima isto vremensko razdoblje da se o tome očituje – što bi još više odgodilo prijeko potrebne promjene naplate cestarine na domaćim autocestama.

HAC za Index: Nismo znali za ovo

Čini se razvidnim kako HAC nije baš pomno promotrio šire okolnosti u kojima posluju neke kompanije te njihovu reputaciju i praksu koju provode u državama u kojima posluju ili iz kojih potječu. To potvrđuje i odgovor koji smo dobili iz Hrvatskih autocesta na pitanje jesu li bili svjesni ozbiljnih optužbi protiv slovačke firme te kako ih komentiraju.

"Sukladno proceduri javne nabave i Zakonu svi ponuditelji duzni su dostaviti dokaze o nekaznjavanju. Navedena tvrtka dostavila nam je dokaze za svoju upravu i nadzorni odbor te tvrtku da nisu kažnjavani od njihovih nadležnih tijela. Nismo upoznati s ovim navodima", odgovorili su Indexu iz HAC-a.

No optužbe protiv tvrtke SkyToll u Slovačkoj isuviše su ozbiljne da bi HAC olako prešao preko njih i dao im posao od 99.9 milijuna eura. S PDV-om.

Tko su bili drugi ponuditelji?

Poznato je kako je HAC zaprimio deset ponuda domaćih i stranih tehnoloških kompanija i konzorcija na natječaj za uvođenje novog elektroničkog sustava plaćanja cestarina. Ponude su bile od 79.9 milijuna eura (89.6 milijuna dolara), koje je dostavio konzorcij slovačko-čeških tvrtki SkyToll i TollNet do 244.5 milijuna eura ponude španjolske tvrtke SICE. 

Drugi ponuditelji su tvrtka Tahaluf AL Emarat Technical Solutions iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, kineski CTFO Jeton Technology CO, konzorcij hrvatskog King lCT-a i norveškog Q-FREE Norgea, konzorcij hrvatskog Ericssona Nikole Tesle [ZSE:ERNT], francuskog Grenobloise d'Electronique et d'Automatismes, američkog TransCorea i hrvatskog Multicoma, konzorcij austrijskog Kapsch TrafficComa i hrvatskog Spinne Traffica, tvrtke Končar – Digital, turske Tetra HGS Elektronik Sistemleri te konzorcij koji čine slovenski S&T lskratel, Kontron i španjolski Tecsidel.

Procijenjena vrijednost sustava naplate procijenjena je na sto milijuna eura ili 109 milijuna dolara.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.