Do Krima koji je pod ruskom okupacijom Rusi mogu doći na svega nekoliko načina – željeznicom preko Krimskog mosta iznad Kerčkog tjesnaca, gdje vozi i trajekt, te željeznicom kroz južnu Ukrajinu. Jednu po jednu, Ukrajina je pogodila svaku od tih opskrbnih linija. Zadnji je pogođen trajektni prijelaz.
U srijedu navečer ili u četvrtak rano ujutro precizno navođene rakete američkog vojnog taktičkog raketnog sustava ukrajinske vojske pogodile su trajekt koji je stigao na Krim oštetivši, ako ne i uništivši dva trajekta: jedan za vuču automobila i kamiona, drugi za prijevoz vlakova. Satelitske snimke potvrdile su štetu. Trajektni prijelaz "neprijatelj je aktivno koristio za podršku grupiranju svojih trupa na privremeno okupiranom Krimu", izvijestio je ukrajinski glavni stožer.
No nije jasno koliko su se južne trupe oslanjale na trajekte. Plovila s ravnim dnom uvijek su bila rezerva sigurnijim i voluminoznijim načinima prijevoza. Najsigurnija i najopsežnija od njih, južna željeznica, netaknuta je i iznimno ju je teško uništiti. Dizanje u zrak nekoliko ruskih trajekata moglo bi obradovati prijatelje slobodne Ukrajine. Ipak, to neće učiniti mnogo da zapravo naškodi ruskim pukovnijama i brigadama u okupiranoj južnoj Ukrajini, piše Forbes.
Udari na prijelaze Kerč "više su politički nego vojni i imaju cilj izvršiti pritisak na Putina pred ruskim narodom", napisao je u svom biltenu Mick Ryan, umirovljeni general australske vojske.
Ukrajinska kampanja usmjerena na rusku logistiku u južnoj Ukrajini porasla je u opsegu i sofisticiranosti od prvih tjedana 27-mjesečnog rata Rusije protiv Ukrajine.
Na meti Krimski most i brodovi
Ukrajinci su krstarećim projektilima Storm Shadow i SCALP i eksplozivnim bespilotnim letjelicama prvo počeli gađati desantne brodove ruske Crnomorske flote za izvlačenje tereta, naposljetku potopivši ili oštetivši većinu od desetak plovila.
Prošlog ljeta ukrajinske snage bombardirale su i oštetile Krimski most. Ruskim inženjerima trebalo je šest mjeseci da ga obnove. Ovaj tjedan Ukrajinci su konačno počeli napadati trajektni prijelaz.
Udaljenost od prve crte do pristaništa trajekta, oko 240 Kilometara, snažno implicira da je ukrajinska vojska ispalila neke od svojih novih M48 ili M57 ATACMS, redom u rasponu od 270 odnosno 300 kilometara s bojnom glavom teškom 213 kilograma.
Ukrajina je u travnju dobila M48 ili M57 kao dio svoje druge velike serije od sto ili više ATACMS-a. Ranija serija od nekoliko desetaka ATACMS-a prošle godine uključivala je samo modele M39 s kazetnim bojevim glavama – tisuću podstreljiva veličine granate – i dometom od 160 kilometara.
Dalje leteći ATACMS opustošio je ruske aerodrome, baterije protuzračne obrane i usidrene ratne brodove diljem Krima. To što predstavljaju ozbiljnu prijetnju trajektima ne treba čuditi.
Otporna željeznica
Međutim, nejasno je koliko je to uopće više važno. Možda predosjetivši nadolazeću ukrajinsku kampanju snažnih napada, Kremlj je prošlog ljeta ubrzao izgradnju nove dionice željezničke pruge od 80 kilometara koja povezuje postojeće željezničke linije u istočnoj i južnoj Ukrajini pod ruskom okupacijom.
"Ova ruta također značajno skraćuje vrijeme putovanja od Rusije do Mariupolja u južnoj Ukrajini, skraćujući ga za dane, a ponekad i tjedne, čineći logistiku i pokrete trupa učinkovitijima", izvijestila je ukrajinska analitička grupa Frontelligence Insight. "Naš tim procjenjuje da bi ova nova željeznica bila dovoljna za opskrbu regije čak i ako Krimski most bude uništen."
Trebala bi moći i više nego samo nadoknaditi bilo kakvo smanjenje trajektnog prometa preko Kerčkog tjesnaca.
Nije nemoguće zapriječiti prugu, ali je teško. "U prošlosti kada je Ukrajina pokušala gađati željeznički most koji povezuje Krim s ostatkom Ukrajine, projektili kao što su SCALP i Storm Shadow prouzročili su relativno malu štetu koja nije dugoročno značajno poremetila željezničke operacije", objasnio je Frontelligence Insight.
Jednako je teško pogoditi same vlakove, prema Frontelligence Insightu. "Vjerojatno je da Rusi minimiziraju kretanje vlakova tijekom dana fokusirajući se više na noćne i ranojutarnje operacije kako bi smanjili vidljivost logističkih kretanja."
Dok ukrajinsko streljivo prekida alternativne linije opskrbe, a Rusi konsolidiraju svoju logistiku na južnoj željeznici, Ukrajinci bi se mogli usredotočiti na nanošenje trajne štete na tračnicama i vlakovima.
Mogu započeti s ciljanjem novog priključka istok-jug, posebno tamo gdje prelazi mostove. "Ukrajina trenutno posjeduje sredstva za ozbiljno oštećenje ove veze, potencijalno je čineći neupotrebljivom tjednima ili čak mjesecima", izvijestio je Frontelligence Insight. "Međutim, to ovisi o više čimbenika, kao što je broj protuzračnih obrambenih sustava koje je Rusija spremna izdvojiti za zaštitu ranjivih točaka, posebice mostova."
Ako postoji bilo koji razlog za nadu u moguću ukrajinsku kampanju protiv željeznice, to je činjenica da je ruska protuzračna obrana trenutno vrlo slaba dok se Kremlj bori da obrani okupirani teritorij od ukrajinskih bespilotnih letjelica, krstarećih projektila i raketa, a istovremeno štiti industrijske lokacije, radare i aerodrome u užoj Rusiji.